Albatros D.V
Albatros D.V to niemiecki dwupłatowy samolot myśliwski, który został zaprojektowany i wyprodukowany przez firmę Albatros-Werke GmbH z siedzibą w Berlinie.
Historia
Jest to model będący następcą samolotu D.III, w którym wprowadzono kilka istotnych zmian, głównie w konstrukcji kadłuba, który zyskał owalny przekrój. Kształt steru kierunku został zmodyfikowany na bardziej zaokrąglony, przypominający ten stosowany w samolotach D.III produkowanych przez OAW. W nowym modelu zastosowano również inną konstrukcję napędu lotek. Pomimo tych niewielkich modyfikacji, nowy samolot okazał się lżejszy od swojego poprzednika, jednak nie był to udany projekt. Najpoważniejszym problemem była tendencja do urywania się dolnego płata. Próby naprawienia tego defektu poprzez budowę mocniejszej wersji D.Va nie przyniosły oczekiwanych rezultatów, a wada ta pozostawała nierozwiązana aż do końca wojny. Mimo to, do stycznia 1918 roku wyprodukowano 900 egzemplarzy Albatrosów D.V oraz 1612 wersji D.Va. Wśród pilotów, którzy latali na samolocie D.V, znajdował się m.in. Manfred von Richthofen, który nie wyraził się o tej maszynie w pozytywnym tonie.
Użycie samolotu w lotnictwie polskim
Po zakończeniu I wojny światowej, samoloty Albatros D.V znalazły swoje miejsce w nowo utworzonym lotnictwie polskim.
Bibliografia
Donald, David: Wojskowe samoloty śmigłowe. Od 1914 do dnia dzisiejszego. Warszawa: Dom Wydawniczy Bellona, 1999, s. 8–9. ISBN 83-11-08964-7.