Albatros C.V

Albatros C.V

Albatros C.V to niemiecki dwupłatowy samolot rozpoznawczy i bombowy, który był używany podczas I wojny światowej. Został wyprodukowany przez wytwórnię Albatros-Werke GmbH z siedzibą w Berlinie.

Historia

Na koniec 1915 roku zakłady Mercedes stworzyły nowy silnik D IV o mocy 220 KM (166 kW), który zwrócił uwagę niemieckiej wytwórni Albatros-Werke GmbH. Postanowiono wykorzystać ten silnik w samolocie, który miał być następcą udanego modelu Albatros C.III.

W 1916 roku inżynierowie Robert Thelen oraz R. Schubert rozpoczęli prace nad nowym projektem, który otrzymał oznaczenie Albatros L.14. Samolot został zaprojektowany z maksymalnym wykorzystaniem elementów konstrukcyjnych poprzednika, co obejmowało kadłub, podwozie oraz część ogonową. Zmiany dotyczyły skrzydeł, które miały ujednoliconą cięciwę, oraz kabiny załogi. Prototyp, który nosił oznaczenie C.V/16, stał się podstawą dla wersji seryjnych. Charakterystycznym elementem tej konstrukcji było wysokie podwozie oraz owalne stateczniki. Konstruktorzy poprawili aerodynamiczny kształt kadłuba, stosując reduktor śmigła oraz zabudowując silnik w kadłubie. Przednia część kadłuba została zaprojektowana w sposób umożliwiający łatwy dostęp do silnika w celu przeprowadzania napraw lub jego wymiany. Samolot został zaakceptowany przez wojskową komisję techniczną do użycia w jednostkach Luftstreitkräfte.

Nowy model zaczął być wprowadzany do jednostek wojskowych w drugiej połowie 1916 roku. Szybko jednak okazało się, że nie spełnia oczekiwań. Charakteryzował się niską manewrowością i statecznością, miał dużą prędkość przeciągnięcia i skłonność do wpadania w korkociąg. Dodatkowo występowały problemy z silnikiem, związane z niewystarczającym chłodzeniem.

Konstruktorzy przystąpili do pracy nad nową wersją samolotu, wstępnie oznaczoną jako C.V/17. Przeprojektowano dolny płat oraz lotki, a chłodnicę silnika przeniesiono na górną powierzchnię centropłata, co znacznie zmniejszyło opór aerodynamiczny. Zmiany te poprawiły właściwości lotne, jednak silnik wciąż zawodził, co prowadziło do uszkodzeń wału korbowego. W rezultacie produkcja została szybko wstrzymana, a samolot wycofano z eksploatacji pod koniec 1917 roku.

Użycie w lotnictwie polskim

W polskich jednostkach użytkowano co najmniej trzy egzemplarze tego samolotu. Były one wykorzystywane w 1. i 2. eskadrze wywiadowczej podczas wojny polsko-bolszewickiej. Po zakończeniu działań wojennych, na wniosek Komitetu Propagandy Medycyny Lotniczej, trzy egzemplarze Albatros C.V zostały przekształcone na samoloty sanitarne. Włączono je do jednostki sanitarnej w strukturze 3. pułku lotniczego w Poznaniu. Wycofano je z użycia po wprowadzeniu nowocześniejszych konstrukcji, takich jak Hanriot H.28S.

Konstrukcja

Jest to dwumiejscowy dwupłat o konstrukcji drewnianej.

Kadłub ma owalny przekrój i jest zbudowany w technologii podłużnicowej, z odkrytą kabiną załogi. Kabina pilota wyposażona jest w wolant i pedały, a miejsce strzelca (oddzielone od pilota) ma obrotnicę karabinu maszynowego. Przednia część kadłuba jest kryta blachą, a reszta sklejką. Statecznik pionowy stanowi integralną część kadłuba, natomiast statecznik poziomy jest wolnonośny i dwudzielny.

Płat dolny ma prostokątny, zaokrąglony na końcu obrys i jest zamocowany do kadłuba. Płat górny, również o prostokątnym obrysie, łączy się z kadłubem za pomocą piramidki. Komora płatów jest usztywniona słupkami i naciągami krzyżowymi z drutu. Lotki, napędzane linkami, znajdują się tylko na górnym płacie.

Podwozie jest klasyczne, trójpunktowe, z płozą ogonową.

Samolot napędza rzędowy silnik Mercedes D IV o mocy 220 KM (166 kW), chłodzony wodą, który napędza stałe, drewniane dwułopatowe śmigło ciągnące.

Przypisy

Bibliografia

  • Krzysztof Chołoniewski, Wiesław Bączkowski: Samoloty wojskowe obcych konstrukcji 1918-1939. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności, 1987, seria: Barwa w lotnictwie polskim. Tomik 1. ISBN 83-206-0566-0. OCLC 830086221.
  • Peter Gray, Owen Thetford: German aircraft of the First World War. Garden City, New York: Doubleday & Company, Inc., 1962. OCLC 896616182.
  • Albatros C.V, [w:] Samoloty. Encyklopedia lotnictwa, t. 10, Warszawa: De Agostini Polska, 1998, ISBN 978-83-87292-98-0, OCLC 830786542.
  • Ryszard Kaczkowski: Albatros C-V. „Skrzydlata Polska”. 11/1971, 14 marca 1971. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. ISSN 0137-866X. OCLC 839207783.

Na kogo zagłosujesz w najbliższych wyborach prezydenckich?

Sprawdź wyniki

Loading ... Loading ...