Albańskie Siły Powietrzne

Siły powietrzne Albanii

Siły powietrzne Albanii (alb. Forcat Ajrore Shqiptare) stanowią część sił zbrojnych tego kraju.

Po zakończeniu II wojny światowej Albania dysponowała sprzętem wyprodukowanym w ZSRR. Pierwszymi myśliwcami odrzutowymi, które weszły do uzbrojenia albańskich sił zbrojnych, były MiG-15 oraz MiG-17. W późniejszym okresie kluczowym myśliwcem stał się MiG-19. Albania zakupiła dwanaście myśliwców MiG-19PM od ZSRR, jednak po znacznym pogorszeniu się relacji z Związkiem Radzieckim, głównym dostawcą części zamiennych oraz nowych samolotów stały się Chiny. Rząd zakupił samoloty Shenyang F-5 (chińska kopia MiG-17F) oraz Shenyang F-6 (kopia MiG-19S). W 2004 roku w albańskich siłach powietrznych nadal znajdowało się 65 myśliwców MiG-19 i F-6, zlokalizowanych głównie w bazie w Rinas, chociaż wiele z nich nie było używanych.

Na początku lat siedemdziesiątych Albania nabyła dwanaście samolotów F-7A (chińska kopia myśliwca MiG-21F-13, które były produkowane w zakładach Shenyang przed przeniesieniem produkcji do Chengdu). Od 1974 roku stacjonowały one w bazie w Gjadër, z czego dwa uległy rozbiciu. W wyniku rozruchów w 1997 roku wyposażenie bazy Gjadër zostało uszkodzone, co spowodowało przeniesienie dwóch pozostałych samolotów F-7 do bazy Rinas w 2000 roku. Mimo że były już przestarzałe w standardach początku XXI wieku, wciąż pozostawały najbardziej nowoczesnymi myśliwcami w albańskim lotnictwie. Do 2005 roku wycofano wszystkie śmigłowce oraz samoloty produkcji radzieckiej i chińskiej, a następnie rozpoczęto modernizację lotnictwa, dostarczając bezpłatnie kilkanaście starych śmigłowców z Niemiec (Bo.105) oraz Włoch (AgustaBell AB-205 i AgustaBell AB-206). Niedawno rozpoczęto również zakupy nowego sprzętu.

Wyposażenie

Wycofane

Przypisy

Linki zewnętrzne

O lotnictwie albańskim po polsku. greendevils.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (2009-09-08)].

Przeczytaj u przyjaciół: