Alba (motocykl)

Alba to marka motocykli, które były produkowane w Mierzynie, nieopodal Szczecina, przed wybuchem II wojny światowej.

Historia

Fabryka „Alba” (niem. Fabrik für Motoren und Motofahrzeuge Alba-Werke Stettin G.m.b.H.) została założona w 1918 roku przez Alberta Barucha. W ofercie firmy znajdowały się jednoślady, silniki motocyklowe oraz części zamienne. Pierwsze modele motocykli były prostymi konstrukcjami, które nie miały skrzyni biegów ani sprzęgła. Były one napędzane jednocylindrowymi silnikami czterosuwowymi o mocy 1,5 KM. Z czasem moc silników wzrosła do 3-4 KM, a motocykle zostały wyposażone w dodatkowe elementy, takie jak dwubiegowa skrzynia biegów, sprzęgło oraz nożny rozrusznik. W ofercie znalazły się również trójkołowe motocykle towarowe z przestrzenią ładunkową.

Produkty marki były eksportowane do różnych krajów i brały udział w licznych zawodach oraz rajdach motocyklowych.

Niestety, w 1926 roku firma ogłosiła upadłość z powodu problemów ekonomicznych.

Charakterystyka techniczna motocykla Alba (model 1919)

Model ten pochodzi z wczesnego okresu działalności firmy Alba. Nie był wyposażony w skrzynię biegów ani sprzęgło. Zbiornik paliwa, który był podwieszony do ramy, miał dwie komory: jedna była przeznaczona na paliwo, a druga na olej silnikowy, który był pompowany do silnika ręcznie. Oświetlenie przednie zapewniała lampa karbidowa.

Rozruch motocykla odbywał się przy pomocy pedałów. Napęd z silnika na tylne koło był przenoszony za pomocą skórzanego pasa klinowego. Aby zapewnić odpowiednie przełożenie i zapobiec ślizganiu się pasa, tylne koło pasowe miało dużą średnicę (prawie równą średnicy koła jezdnego) i było przymocowane do szprych, a nie do piasty.

Dane techniczne

  • silnik: czterosuwowy, jednocylindrowy, o pojemności skokowej 198 cm3 i mocy maksymalnej 1,5 KM przy 2500 obr./min
  • przeniesienie napędu na tylne koło: skórzany pas klinowy
  • rozruch: przy pomocy pedałów
  • waga: 30 kg
  • materiał: rama – stalowa, tłok i cylinder silnika – żeliwne, obudowa silnika ze stopu aluminium
  • rok produkcji: 1919

Motocykl Alba jest obecnie eksponowany w Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie.

Bibliografia

Andrzej Wojciech Feliński, Jacek Ogrodniczak: Sedina to samochód. Pojazdy w zbiorach Muzeum Techniki i Komunikacji Zajezdnia Sztuki w Szczecinie. Szczecin: Muzeum Techniki i Komunikacji Zajezdnia Sztuki w Szczecinie, 2010. ISBN 978-83-927576-1-0. Brak numerów stron w książce.

Na kogo zagłosujesz w najbliższych wyborach prezydenckich?

Sprawdź wyniki

Loading ... Loading ...