Alashankou
Alashankou (chiń. 阿拉山口市, ujg. ﺋﺎﻻﺗﺎﯞ ئېغىزى) to stacja kolejowa oraz terminal przeładunkowy zlokalizowany w miejscowości Alashankou, w prefekturze autonomicznej Bortala, w regionie autonomicznym Sinciang, w Chińskiej Republice Ludowej. Stacja ta znajduje się na linii Aktogaj – Urumczi, która jest częścią Nowego Jedwabnego Szlaku.
Alashankou jest jedną z dwóch oraz największą chińską stacją graniczną na granicy z Kazachstanem, przy czym stacją graniczną po stronie kazachskiej jest Dostyk. Z uwagi na różnice w rozstawie szyn pomiędzy tymi państwami, do stacji prowadzą tory w obu rozstawach. Razem z stacją Khorgos, Alashankou obsługuje największy ruch towarowy spośród chińskich przejść kolejowych. W 2021 roku na stacji odprawiano 16 pociągów dziennie, co nie wystarczało w stosunku do rosnącego popytu. Obecnie trwają prace nad rozbudową przejścia.
W 2021 roku na terminalu w Alashankou wprowadzono możliwość odprawy towarów z kodami celnymi, co ułatwiło obsługę e-commerce.
Historia
Linia kolejowa prowadząca do Związku Sowieckiego przez przejście Alashankou została zbudowana w 1990 roku, opierając się na umowie podpisanej w 1954 roku pomiędzy ZSRR a ChRL. Realizacja tej umowy była opóźniona z powodu napięć politycznych (rozłam radziecko-chiński). Po uzyskaniu przez Kazachstan niepodległości w 1991 roku, stacja ta pozostała jedynym kazachsko-chińskim kolejowym przejściem granicznym aż do 2009 roku.
Stacja została usytuowana na niezamieszkałych terenach Bramy Dżungarskiej, a w kolejnych latach wokół niej powstało miasto noszące tę samą nazwę.
Nowy Jedwabny Szlak
W marcu 2011 roku przez przejście Alashankou przejechał pierwszy pociąg kontenerowy łączący Chiny z Europą. Wkrótce stacja stała się istotnym punktem na mapie transportu towarów z Chin do Europy, Rosji oraz Azji Środkowej. Szybki wzrost liczby przewożonych kontenerów oraz nieadekwatna do tego infrastruktura powodują opóźnienia w odprawie pociągów.