Alaris

Alaris

Alaris to regionalna sieć kolejowa, której zarządzanie sprawuje hiszpański przewoźnik krajowy Renfe. Sieć ta łączy Madryt z Walencją. Usługi Alaris realizowane są przy użyciu pociągów z serii ETR 490.

Historia

W połowie lat 90. RENFE zdecydowało się na wymianę przestarzałych pociągów serii Talgo III, które miały już ponad 30 lat. W związku z tym przewoźnik poszukiwał nowych jednostek do obsługi zmodernizowanych, zelektryfikowanych linii dużej prędkości. W przetargu uczestniczyły dwa przedsiębiorstwa transportowe: francuski Alstom oraz włoski Fiat Ferroviaria. Nowe pociągi przeznaczone do tej trasy oznaczono jako ETR 470 oraz ich nowszą wersję ETR 490, a także jako serię S-120 Alaris.

Dane techniczne

Pociągi Alaris, oznaczone jako „seria 104”, występują w dwóch głównych wersjach. Pierwsza z nich składa się z czterech wagonów silnikowych, z których każdy ma po dwie osie napędowe. Jest to odmiana pociągu Alstom Pendolino, pozbawiona systemu przechyłu nadwozia, zasilana prądem o napięciu 25 kV. Jego maksymalna prędkość wynosi 250 km/h. Największy nacisk zestawu kół na szyny nie przekracza 17 ton, a wskaźnik mocy wynosi 18,1 kW/t, podczas gdy masa własna to 700 kg/m² oraz 2,2 miejsca na każdy metr długości pociągu.

Pudła wagonów wykonane są z elementów wyciskanych ze stopów lekkich. Pociąg jest przystosowany do toru normalnego, zgodnie z europejskim standardem wynoszącym 1435 mm. W przedziałach pasażerskich znajdują się miejsca klasy preferencyjnej oraz turystycznej, a także jedno miejsce przystosowane dla wózka osoby niepełnosprawnej oraz bufet. Druga wersja pociągu obsługiwana jest prądem o napięciach 25 i 3 kV oraz wyposażona w układ zmiennego rozstawu kół. Dzięki zwiększonej mocy jej wskaźnik wynosi 21,6 kW/t. Obie wersje pociągów są wyposażone w hamulce wiroprądowe.

Linki zewnętrzne

Oficjalna strona RENFE Alaris

Na kogo zagłosujesz w najbliższych wyborach prezydenckich?

Sprawdź wyniki

Loading ... Loading ...