Alan Jerrard

Alan Jerrard

Alan Jerrard (ur. 3 grudnia 1897 w Londynie, zm. 14 maja 1968 w Weston-super-Mare) był brytyjskim pilotem myśliwskim z okresu I wojny światowej, który otrzymał Krzyż Wiktorii (VC).

Wczesne życie i kariera wojskowa

Jerrard przyszedł na świat w Lewisham, w południowej części Londynu. Rozpoczął studia na uniwersytecie Birmingham, jednak w obliczu wybuchu I wojny światowej zdecydował się na ochotniczy wstęp do wojska. Od stycznia 1916 roku służył w 5. pułku South Staffordshire, ale w sierpniu tego samego roku przeszedł do lotnictwa, wstępując do Royal Flying Corps, gdzie ukończył szkolenie na pilota myśliwskiego.

Służba w lotnictwie

Od połowy 1917 roku Jerrard był przydzielony do 19. Dywizjonu (19 Sqn) RFC we Francji, latając na myśliwcach SPAD VII. Niestety, 5 sierpnia 1917 roku doznał ran w wyniku wypadku podczas swojego drugiego lotu bojowego. Po powrocie do zdrowia, od 22 lutego 1918 roku służył w 66. Dywizjonie RFC we Włoszech, uczestnicząc w walkach na froncie włosko-austriackim i latając na myśliwcach Sopwith Camel. W okresie od 27 lutego do 21 marca 1918 roku odniósł cztery zwycięstwa powietrzne, zestrzeliwując trzy austriackie myśliwce (Aviatik D.I i Albatros D.III (Oef)) oraz jeden balon obserwacyjny.

Incydent w Mansuè

30 marca 1918 roku, podczas patrolu z Peterem Carpenterem i Haroldem Eycott-Martinem, Jerrard brał udział w ataku na lotnisko w Mansuè. W trakcie walki z austriackimi myśliwcami Albatros D.III (Oef) jego samolot został zestrzelony przez asa Benno Fialę von Fernbrugg z eskadry Flik 51/J, a Jerrard trafił do niewoli. Z nieprecyzyjnych relacji dwóch pozostałych pilotów wynikało, że Brytyjczycy toczyli walkę z około 19 samolotami wroga, a Jerrard miał zestrzelić trzy z nich, ratując jednocześnie jednego z kolegów przed śmiercią. Carpenter twierdził, że zestrzelił jeden samolot, a Eycott-Martin – dwa. Sam Jerrard po uwolnieniu stwierdził, że zestrzelił tylko jeden samolot, a kilka innych ostrzelał. W rzeczywistości Brytyjczycy walczyli z czterema myśliwcami, z których jeden został uszkodzony, a pilot drugiego ranny. Mimo to, brytyjskie dowództwo oficjalnie uznało Jerrarda za autora trzech zestrzeleń (łącznie z nimi miał ich 7, co nadawało mu status asa). Dodatkowo, został odznaczony najwyższym brytyjskim odznaczeniem wojskowym, Krzyżem Wiktorii. Był jedynym pilotem latającym na Sopwith Camel, który otrzymał to odznaczenie, mimo że wielu asów na tym typie samolotu miało znacznie większe osiągnięcia.

Życie po wojnie

Po zakończeniu wojny Jerrard kontynuował swoją karierę w Royal Air Force, biorąc udział w interwencji w Rosji. Jednak z powodu problemów zdrowotnych zrezygnował ze służby w 1933 roku, osiągając stopień flight lieutenant.

Przypisy

Bibliografia

Przeczytaj u przyjaciół: