Alan Dudley Bush (ur. 22 grudnia 1900 w Londynie, zm. 31 października 1995 w Watford) był brytyjskim kompozytorem oraz dyrygentem.
Życiorys
W latach 1918–1922 uczęszczał do Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie, gdzie studiował kompozycję pod okiem Fredericka Cordera oraz grę na fortepianie z Tobiasem Matthayem. Następnie kontynuował naukę kompozycji prywatnie u Johna Irelanda (1922–1927) oraz brał lekcje fortepianu u Benno Moiseiwitscha i Artura Schnabla (1924–1929). W latach 1929–1931 mieszkał w Berlinie, gdzie podjął studia z zakresu muzykologii i filozofii na Uniwersytecie Humboldtów. W okresie 1925–1964 był wykładowcą w Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie, a w 1938 roku został jej członkiem. W latach 1938–1950 pełnił funkcję dyrygenta London String Orchestra, którą sam założył. Jako dyrygent i pianista odbył wiele tournée po krajach europejskich.
Był aktywnie zaangażowany w działalność angielskiego ruchu robotniczego. W 1936 roku zainicjował powstanie Worker’s Music Association. W 1949 roku odwiedził Polskę. W latach 50. i 60. współpracował z orkiestrami oraz teatrami operowymi w Niemczech Wschodnich, dla których skomponował m.in. opery The Sugar Reapers oraz Joe Hill. W 1963 roku występował jako dyrygent w Związku Radzieckim.
Twórczość
Kompozycje Busha, które były skierowane do szerokiej publiczności, charakteryzują się licznymi odniesieniami do folkloru, funkcyjną tonalnością, harmonijnością oraz prostotą stylu. W jego twórczości wyraźnie obecne są odniesienia do lewicowych przekonań politycznych, co widać w tytułach utworów programowych, takich jak Defender of Peace czy Song of Friendship.
Ważniejsze kompozycje
(na podstawie materiałów źródłowych)
Opery
The Press-Gang (1946)
Wat Tyler (1948–1950)
The Spell Unbound (1953)
Men of Blackmoor (1954–1955)
The Ferryman’s Daughter (1961)
The Sugar Reapers (1961–1964)
Joe Hill: the Man Who Never Died (1965-1968)
Utwory orkiestrowe
I symfonia (1939–1940)
II symfonia „Nottingham” (1949)
III symfonia „Byron” (1959–1960)
IV symfonia „Lascaux” (1982–1983)
koncert na fortepian, baryton i chór męski (1934–1937)
koncert skrzypcowy (1948)
Concert Suite na wiolonczelę i orkiestrę (1952)
English Suite na instrumenty smyczkowe (1946)
Dorian Passacaglia and Fugue (1959)
wariacje Nocturne and Finale on an English Sea Song na fortepian i orkiestrę (1960)
Time Remembered na orkiestrę kameralną (1968)
Africa na fortepian i orkiestrę (1971–1972)
Liverpool Overture (1972)
Utwory kameralne
kwartet smyczkowy a-moll (1923)
Dialectic na kwartet smyczkowy (1929)
3 Concert Studies na trio fortepianowe (1947)
Serenade na kwartet smyczkowy (1969)
sonata fortepianowa (1971)
Suite of Six na kwartet smyczkowy (1975)
24 Preludes na fortepian (1977)
Przypisy