Alalia prolongata

Alalia prolongata

Alalia prolongata to zaburzenie związane z opóźnieniem w nabywaniu umiejętności oraz sprawności językowych. Jest to rozwojowe zaburzenie, które dotyczy przede wszystkim dzieci. W literaturze przedmiotu termin ten ma wiele synonimów, takich jak: opóźniony rozwój mowy, proste lub zwykłe opóźnienie rozwoju mowy, samoistny opóźniony rozwój mowy oraz zespół opóźnienia mowy czynnej. Stanowi to odrębną jednostkę w patologii mowy.

Klasyfikacja

W ujęciu medycznym

Wyróżnia się dwa typy opóźnień w rozwoju mowy u dzieci:

  • Opóźniony rozwój mowy – występuje w połączeniu z innymi zaburzeniami rozwojowymi dziecka.
  • Prosty opóźniony rozwój mowy – charakteryzuje się brakiem jednoznacznej przyczyny.

W ujęciu psychologicznym

Opóźniony rozwój mowy definiuje się jako sytuację, w której poziom rozwoju językowego dziecka nie odpowiada ogólnie przyjętym normom. Oznacza to, że mowa dziecka nie pojawia się w odpowiednim czasie i jest opóźniona w porównaniu do jego rówieśników. Opóźnienie rozwoju mowy często jest zjawiskiem wtórnym, które występuje w kontekście takich problemów jak głuchota czy autyzm.

W ujęciu logopedycznym

Według Zofii Kordy wyróżnia się:

  • Zwykłe opóźnienie rozwoju mowy – o trudnej do ustalenia przyczynie.
  • Alalię – czyli niedokształcenie mowy o typie afazji.

Leon Kaczmarek dzieli alalię na dwie formy:

  • Ekspresyjną (motoryczną) – charakteryzuje się brakiem zdolności do tworzenia wypowiedzi mimo zrozumienia mowy.
  • Impresyjną (percepcyjną) – występuje, gdy rozumienie mowy jest zaburzone lub całkowicie nieobecne.

Przypisy

Bibliografia

Stanisław Grabias, Jolanta Panusiak, Tomasz Wożniak: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Lublin: UMCS, 2015. ISBN 978-83-7784-781-7. Brak numerów stron w książce.

Przeczytaj u przyjaciół: