Akwizycja języka
Akwizycja języka, czyli przyswajanie języka, to proces stopniowego nabywania umiejętności językowych oraz komunikacyjnych w danym języku. Obejmuje to zdolność rozumienia oraz mówienia w tym języku. Termin ten zazwyczaj odnosi się do nabywania języka ojczystego przez dzieci, ale może być także stosowany w kontekście dorosłych. W pewnych sytuacjach wyróżnia się naturalny proces akwizycji językowej (przyswajanie języka) od uczenia się języka, które jest procesem świadomym i zaplanowanym.
Akwizycja języka ojczystego
Akwizycja języka ojczystego jest ściśle związana z ogólnym rozwojem dziecka, obejmującym jego myślenie oraz zdolności poznawcze. W odpowiednich warunkach, zdrowe dziecko opanowuje dźwiękową stronę języka, system gramatyczny, a także niezbędny zasób słownictwa, semantykę oraz pragmatykę. Cały proces ma charakter stopniowy.
Interdyscyplinarność badań
Akwizycja językowa jest tematem badawczym dla wielu dziedzin, w tym językoznawstwa, psychologii, pedagogiki, logopedii oraz medycyny. W związku z tym badania dotyczące akwizycji języka mają charakter interdyscyplinarny.
Dialekty i odmiany językowe
Akwizycja językowa może obejmować przyswajanie różnych dialektów (odmian językowych), w tym zarówno prestiżowej odmiany standardowej, jak i na przykład określonej odmiany regionalnej lub społecznej.
Przypisy
Bibliografia
- Lucie Saicová Římalová, Osvojování jazyka dítětem, [w:] Petr Karlík, Marek Nekula, Jana Pleskalová (red.), Nový encyklopedický slovník češtiny, 2017 [zarchiwizowane z adresu 2020-06-26] (cz.).
- Eve V. Clark, First Language Acquisition, Cambridge: Cambridge University Press, 2003, ISBN 978-0-521-62997-3, OCLC 49875157 (ang.).