Akumulowanie osiągnięć
Akumulowanie osiągnięć (ang. credit accumulation) to proces gromadzenia potwierdzonych efektów edukacyjnych, które stanowią elementy wymagane do uzyskania danej kwalifikacji. W Polsce system akumulowania osiągnięć został wprowadzony na szerszą skalę w 2005 roku, w ramach realizacji procesu bolońskiego w szkolnictwie wyższym.
Definicja akumulowania osiągnięć jest powiązana z projektem Polskiej Ramy Kwalifikacji, który jest wdrażany przez Instytut Badań Edukacyjnych.
Obecnie prowadzone są prace eksperckie nad koncepcją akumulowania oraz transferu osiągnięć. Planowane są również pilotaże, które mają na celu weryfikację zaproponowanych rozwiązań. Równocześnie polskie środowiska, wspierane przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji (Narodową Agencję Programu „Uczenia się przez całe życie”), biorą udział w projektach mających na celu rozwijanie koncepcji ECTS (Europejski System Transferu i Akumulacji Osiągnięć) oraz ECVET (Europejski System Transferu i Akumulacji Osiągnięć w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym). W obszarze szkolnictwa wyższego w latach 2007-2013 funkcjonował Zespół Ekspertów Bolońskich, a przygotowanie wdrożenia ECVET w Polsce wspiera Zespół Ekspertów ECVET.
Przenoszenie i akumulowanie osiągnięć będą kluczowymi elementami zintegrowanego systemu kwalifikacji. System ten ma obejmować kwalifikacje w obszarze edukacji ogólnej, zawodowej oraz wyższej, które znajdują się na wszystkich poziomach Polskiej Ramy Kwalifikacji. Proces akumulowania i transferu osiągnięć ma umożliwić znacznie większe zróżnicowanie dróg do uzyskania kwalifikacji.
Model akumulowania i transferu osiągnięć opracowywany w Polsce ma być zgodny z rozwiązaniami europejskimi (takimi jak ECTS i ECVET), co umożliwi przenoszenie osiągnięć pomiędzy polskim systemem kwalifikacji a systemami w innych krajach członkowskich Unii Europejskiej. Dzięki jasnym i spójnym zasadom dotyczącym akumulowania i transferu osiągnięć, zwiększy się również przejrzystość kwalifikacji zawartych w krajowym rejestrze kwalifikacji.
== Przypisy ==
== Bibliografia ==
Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji pod red. Stanisława Sławińskiego, Warszawa 2013 r., s. 61.
Słownik podstawowych terminów dotyczących krajowego systemu kwalifikacji pod red. Stanisława Sławińskiego, Warszawa 2013 r., s. 63.
Instytut Badań Edukacyjnych, Raport referencyjny. Odniesienie Polskiej Ramy Kwalifikacji na rzecz uczenia się przez całe życie do Europejskiej Ramy Kwalifikacji, Warszawa 2013 r., s. 26.