Akumulator elektryczny
Akumulator elektryczny, znany również jako ogniwo wtórne, to typ ogniwa galwanicznego, który może być wielokrotnie ładowany i używany, w przeciwieństwie do ogniw pierwotnych, które nie mogą być ładowane. Akumulatory gromadzą energię elektryczną i uwalniają ją dzięki odwracalnym reakcjom chemicznym, które zachodzą w elektrolicie oraz na granicy elektrolitu i elektrod.
Cykle pracy akumulatora
Akumulatory funkcjonują w dwóch podstawowych cyklach:
- Ładowanie – w tym procesie akumulator działa jako odbiornik energii elektrycznej, przetwarzając energię elektryczną na energię chemiczną.
- Pobór energii – w trakcie pracy akumulator staje się źródłem prądu elektrycznego, co prowadzi do przemiany energii chemicznej na energię elektryczną, a efekt końcowy to stopniowe rozładowywanie akumulatora.
Jednym z kluczowych parametrów akumulatora jest jego pojemność, która określa zdolność ogniwa do przechowywania ładunku elektrycznego. Pojemność ta zazwyczaj wyrażana jest w amperogodzinach [Ah] oraz ich jednostkach wielokrotnych (w układzie SI jednostką ładunku jest kulomb, przy czym 1 Ah = 3600 C). Typowy akumulator samochodowy ma pojemność około 50 Ah, co oznacza, że może dostarczać prąd o natężeniu 1 A przez 50 godzin. Z kolei standardowe akumulatorki miniaturowe rozmiaru R6 (AA) mają pojemność w zakresie 500–3000 mAh, co pozwala na dostarczanie prądu 100 mA przez 5–30 godzin.
Podczas ładowania prąd płynie w przeciwnym kierunku niż w trakcie pracy akumulatora. Odwracalne reakcje chemiczne, które umożliwiają ładowanie i działanie akumulatora, są w zasadzie takie same, tylko zachodzą w odwrotnej kolejności. W praktycznie każdym akumulatorze, oprócz pożądanych reakcji odwracalnych, występują także nieodwracalne reakcje uboczne, co prowadzi do stopniowej utraty właściwości akumulatora.
Rodzaje akumulatorów
W zależności od składu elektrolitu i konstrukcji elektrod wyróżniamy następujące rodzaje akumulatorów:
- Akumulator kwasowo-ołowiowy (akumulator Plantego) – jako elektrolit stosuje się roztwór kwasu siarkowego, elektroda (-) wykonana jest z ołowiu (z dodatkami) w formie siatki, natomiast elektroda (+) z tlenku ołowiu(IV) PbO2 umieszczonego na ramce ołowianej. Ten typ akumulatorów jest powszechnie stosowany w samochodach. Zaletą akumulatora ołowiowego jest możliwość rozładowania dużym prądem przez krótki czas, prostota układu ładowania oraz niska cena w stosunku do pojemności. Wadą jest duża masa przypadająca na jednostkę pojemności.
- Akumulator litowo-jonowy (Li-ion) – jedna z elektrod jest zbudowana z porowatego węgla, a druga z tlenków metali. Elektrolitem są kompleksowe sole litowe rozpuszczone w mieszance rozpuszczalników organicznych.
- Akumulator litowo-polimerowy (Li-Po) – wersja akumulatorów Li-ion, w której ciekły elektrolit zastąpiono stałym elektrolitem polimerowym, wykonanym z materiałów takich jak gąbki poliakrylonitrylowe.
- Akumulator niklowo-kadmowy (Ni-Cd) – elektrody wykonane są z wodorotlenku niklu i wodorotlenku kadmu, a elektrolitem są półpłynne lub stałe substancje o składzie chemicznym różniącym się w zależności od producenta, ale zawsze o silnie zasadowym (alkalicznym) odczynie.
- Akumulator niklowo-metalowo-wodorkowy (NiMH) – ulepszona wersja akumulatorów NiCd, w której jedna z elektrod jest z niklu, a druga z metali ziem rzadkich w atmosferze wodoru. Elektrolit to gąbczasta struktura nasączona substancjami alkalicznymi oraz złożonym chemicznie katalizatorem. System elektrochemiczny absorbuje gazy wydzielające się podczas ładowania, zwłaszcza wodór. Akumulator charakteryzuje się całkowitą szczelnością i długą trwałością.
- Akumulator niklowo-cynkowy (Ni-Zn) – ulepszona wersja akumulatorów Ni-Cd, w której katoda jest wykonana z niklu, a anoda z cynku.
Efektywność akumulatora, definiowana jako stosunek energii oddanej podczas pracy do energii włożonej w procesie ładowania, jest zawsze mniejsza od 1. Dla większości akumulatorów sprawność wynosi około 60%. Akumulatory NiMH osiągają sprawność na poziomie 85%, natomiast akumulatory Li-ion mogą osiągnąć sprawność 94%.
Akumulator w transporcie
Jednym z pomysłów na rozwiązanie problemu niedoboru paliw ropopochodnych (produkcja z ropy naftowej) jest produkcja samochodów elektrycznych. Takie pojazdy byłyby ładowane okresowo z sieci elektroenergetycznej, a energia chemiczna zgromadzona w akumulatorze napędzałaby silnik elektryczny. W przyszłości pozostaje jeszcze do rozwiązania kwestia znalezienia odnawialnego źródła energii elektrycznej.
Stan prawny w Polsce
12 czerwca 2009 roku weszła w życie ustawa o bateriach i akumulatorach z dnia 24 kwietnia 2009 roku, która nakłada obowiązek zbierania zużytych baterii i akumulatorów w celu ich recyklingu.
Uwagi
Przypisy
Bibliografia
Andrzej A. Czerwiński, Współczesne chemiczne źródła prądu [online], Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne [dostęp 2010-11-07] [zarchiwizowane z adresu 2013-01-13].
Linki zewnętrzne
Informacja o zakodowanych w oznaczeniach wymiarach akumulatorów. torch.pl. [zarchiwizowane z tego adresu (2016-11-16)].