Akumulator cynkowo-powietrzny

Akumulator cynkowo-powietrzny

Akumulator cynkowo-powietrzny to typ akumulatora elektrycznego, który oparty jest na ogniwach galwanicznych składających się z elektrody cynkowej, porowatej membrany z węgla aktywnego oraz stężonego roztworu wodnego wodorotlenku potasu (KOH, rzadziej NaOH), pełniącego rolę elektrolitu.

Ten rodzaj akumulatora jest stosunkowo nowy i wciąż znajduje się w fazie badań. Jego budowa jest podobna do jednorazowych ogniw cynkowo-powietrznych, które są powszechnie wykorzystywane jako źródło energii w aparatach słuchowych oraz urządzeniach przywoławczych.

Konstrukcja i działanie

Tradycyjny akumulator cynkowo-powietrzny składa się z zestawu wymiennych elektrod cynkowych oraz porowatej membrany z węgla aktywnego, która oddziela elektrolit od powietrza atmosferycznego.

Każde ogniwo generuje siłę elektromotoryczną wynoszącą 1,65 V.

Moc jednego ogniwa zależy od całkowitej powierzchni elektrod cynkowych.

Rozładowanie

Podczas poboru prądu w ogniwie zachodzą następujące reakcje chemiczne na elektrodach:

Na elektrodzie ujemnej (anodzie) zachodzi reakcja utleniania:

Zn + 4OH− → Zn(OH)2−4 + 2e− ε0 = −1,25 V

Zn(OH)2−4 → ZnO + H2O + 2OH−

Na elektrodzie dodatniej (katodzie) zachodzi reakcja redukcji:

O2 + 2H2O + 4e− → 4OH− ε0 = 0,4 V

Sumarycznie mamy:

2Zn + O2 → 2ZnO ε0 = 1,65 V

Niepożądaną reakcją uboczną jest nieodwracalna korozja cynku z wydzieleniem wodoru: Zn + 2H2O → Zn(OH)2 + H2↑

Katodą w procesie rozładowania jest tlen atmosferyczny, który jest absorbowany przez membranę z węgla aktywnego i reaguje w kontakcie ze środowiskiem elektrolitu. Całkowite rozładowanie akumulatora następuje, gdy elektroda cynkowa zostaje całkowicie przekształcona w wodorotlenek cynku.

Akumulator ten działa w systemie otwartym, co oznacza, że dostęp do powietrza jest niezbędny do jego pracy.

Ładowanie

Podczas ładowania zachodzą te same reakcje, ale w przeciwnym kierunku. Na elektrodzie ujemnej, która w tym procesie pełni rolę katody, osadza się cynk metaliczny, natomiast na elektrodzie dodatniej (anodzie) dochodzi do wydzielania tlenu.

W trakcie ładowania z akumulatora uwalniany jest tlen.

Wydajność

Akumulatory cynkowo-powietrzne mogą zgromadzić od 2 do 3 razy więcej energii niż najpopularniejsze w 2006 roku akumulatory litowo-polimerowe. Ich sprawność zależy od powierzchni kontaktu tlenu z elektrodą węglową oraz rozmiaru elektrody cynkowej (większa powierzchnia ułatwia wymianę elektronów z elektrolitem).

Zalety

  • wysoka gęstość energii na kilogram masy akumulatora
  • tanie surowce do produkcji
  • niski poziom samorozładowania zabezpieczonego akumulatora (<2% rocznie)
  • możliwość poboru dużych prądów
  • w przypadku rozładowania akumulatora istnieje możliwość „mechanicznego naładowania” poprzez wymianę zużytej katody cynkowej na nową

Wady

  • słaba odporność na skrajne temperatury oraz wilgoć
  • negatywny wpływ CO2, który zwiększa opór wewnętrzny akumulatora
  • wysoki poziom samorozładowania niezabezpieczonego akumulatora (tj. przy dostępie powietrza)
  • higroskopijność akumulatora
  • wysoki opór wewnętrzny podczas poboru dużych prądów

Przypisy

Na kogo zagłosujesz w najbliższych wyborach prezydenckich?

Sprawdź wyniki

Loading ... Loading ...