Aktywacja idei pieniędzy
Aktywacja idei pieniędzy to proces percepcyjny, który zachodzi w wyniku kontaktu z bodźcem, jakim są pieniądze. Ten kontakt jest nieświadomy i niezamierzony. Torowanie wpływa na późniejsze zachowanie, przetwarzanie informacji oraz ocenę, odnosząc się do symbolicznej wartości pieniądza.
Badania wykazały, że kontakt z ideą pieniędzy prowadzi do następujących efektów torowania:
- zmniejszona skłonność do udzielania pomocy
- zmniejszona skłonność do przyjmowania pomocy
- zmniejszona chęć do działalności charytatywnej
- zmniejszona skłonność do pracy zespołowej
- tendencja do utrzymywania dystansu fizycznego wobec innych ludzi
Klasyczny schemat badań
Tradycyjne badania dotyczące percepcji składają się zazwyczaj z dwóch etapów:
- Faza I – prezentacja bodźca (pieniądze)
- Faza II – testowanie
Uczestnicy badania wykonują zadanie, które ma na celu ocenę efektu bodźca zaprezentowanego w pierwszej fazie.
Historia pojęcia
Fakt, że pieniądze wpływają na ludzkie zachowanie, jest znany od dawna. Istnieje wiele badań oraz literatury w dziedzinie psychologii i socjologii, które badają pieniądze jako motywator różnych zachowań. Jednakże niewiele badań koncentruje się na czysto symbolicznym charakterze pieniędzy, niezwiązanym z ich siłą nabywczą ani wartością w kontekście transakcji ekonomicznych.
Przełomowym momentem w badaniach nad wpływem pieniędzy na ludzi były prace Vohs, Mead i Goode, które wykazały, że zmiany w zachowaniu mogą wystąpić nie tylko w sytuacji, gdy ludzie oczekują nagrody w postaci pieniędzy. Wystarczy jedynie kontakt z pieniędzmi, na przykład poprzez ich liczenie, dotykanie, wykonywanie zadań w otoczeniu pieniędzy, oglądanie obrazków przedstawiających pieniądze lub rozwiązywanie zadań słownych, w których się do nich odnosi. W takich przypadkach zmiany w zachowaniu badanych są związane z aktywacją idei pieniędzy.
Badania Vohs, Mead, Goode
Eksperymenty Vohs, Mead i Goode stanowią pierwsze udokumentowane badania dotyczące efektu torowania pieniędzy. Stosując wcześniej opisaną procedurę manipulacji, wykazali, że uczestnicy, u których nieświadomie wzbudzono myśli o pieniądzach, w porównaniu do grupy kontrolnej, preferowali pracę i zabawę w pojedynkę, zachowywali większy dystans fizyczny do innych osób, rzadziej pomagali współuczestnikom badania, a także mniej chętnie prosili ich o pomoc i bardziej skupiali się na pracy indywidualnej. Dalsze badania tych samych autorów pokazały, że efekty te dotyczą nie tylko niechęci do dzielenia się czasem czy wysiłkiem, ale również pieniędzmi i innymi wartościowymi zasobami. Osoby, które najpierw rozwiązywały zadania związane z pieniędzmi, oferowały później mniejsze kwoty na cele charytatywne.
Podobny efekt zaobserwowały polskie badaczki Agata Gąsiorowska i Anna Hełka, które w swoim badaniu stwierdziły, że uczestnicy przesyłali mniejsze sumy pieniędzy drugiej stronie w grze ekonomicznej zwanej dyktatorem.
Badania Gąsiorowska, Zaleśkiewicz, Wygrab
Wpływ aktywacji idei pieniędzy występuje już u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, co potwierdzili polscy badacze w swoim eksperymencie. W badaniu uczestniczyły dzieci w wieku od 5 do 8 lat. Po torowaniu dzieci stawały się bardziej samolubne w grach ekonomicznych, były mniej prospołeczne i mniej skore do udzielania pomocy.
Występowanie tego zjawiska u dzieci dowodzi, jak silnie symboliczne znaczenie pieniędzy wpływa na ludzi. Z perspektywy psychologii rozwojowej dzieci w tym wieku nie są w stanie jeszcze operować pieniędzmi jako wartością, jednak są pod wpływem symbolicznej idei pieniędzy.
Bibliografia
Zaleśkiewicz, T. (2011): Psychologia ekonomiczna. Wydawnictwo PWN.
Gąsiorowska, A.: Psychologiczne skutki aktywacji idei pieniędzy a obdarowywanie bliskich. Artykuł przyjęty do druku w czasopiśmie Psychologia Społeczna.
Vohs, Mead, Goode, 2006, 2008, za Gąsiorowska: Psychologiczne skutki aktywacji idei pieniędzy a obdarowywanie bliskich. Artykuł przyjęty do druku w czasopiśmie Psychologia Społeczna.
Vohs, K., Mead, N., & Goode, M. (2006): The psychological consequences of money. Science (New York, N.Y.), 314(5802), 1154-1156.
Gąsiorowska, A., Hełka, A. (2012): Psychological consequences of money and money attitudes in dictator game. Polish Psychological Bulletin, 43(1), 20-26.
Gąsiorowska, Zaleśkiewicz, Wygrab: Would you do something for me? The effects of money activation on social preferences and social behavior in young children. Journal of Economic Psychology, 33, 603-608.