Akteon (syn Melissosa)

Akteon

Akteon to postać z mitologii greckiej, młody mężczyzna z Koryntu, który stał się obiektem namiętności Archiasa, arystokraty z Koryntu, żyjącego w VII wieku p.n.e. Archias był członkiem rodu Bakchiadów, który wówczas sprawował tyraniczną władzę w mieście. Tragiczna śmierć Akteona, według legend, miała wpłynąć na ustanowienie igrzysk istmijskich oraz przyczynić się do upadku rodu Bakchiadów.

Akteon i Archias

W mitologii Arystokrata Archias, znany z rozwiązłości, zakochał się w młodym Akteonie i postanowił zdobyć go wszelkimi sposobami. Ojciec Akteona, Melissos, pragnąc ochronić syna przed Archiasem, kierując się honorem i zasadami swojego stanu, starał się zapobiec, by jego syn stał się kochankiem pozbawionego zasad i kultury arystokraty. W odpowiedzi na te działania, Archias z grupą pijanych towarzyszy wtargnął do domu Melissosa, próbując siłą uprowadzić Akteona. Ta sytuacja stanowiła brutalne naruszenie wszelkich norm społecznych obowiązujących w Grecji. W wyniku tego zdarzenia doszło do bójki między towarzyszami Archiasa a rodziną Akteona oraz domownikami. Legenda głosi, że chłopiec, ciągnięty z jednej strony przez swoją rodzinę, a z drugiej przez napastników, został rozerwany na strzępy. Po tej tragedii Melissos udał się do Istmu na Przesmyku Korynckim, gdzie w świątyni Posejdona rzucił przekleństwo na ród Bakchiadów, a następnie popełnił samobójstwo, skacząc do morza. Na pamiątkę jego czynu postanowiono ustanowić igrzyska istmijskie.

Interpretacja

Mit o śmierci Akteona został przytoczony w dziełach Plutarcha oraz Diodora Sycylijskiego. Interpretują oni tę historię jako przerażający przekaz o konsekwencjach łamania zasad moralnych i norm obyczajowych, które pochodzą od bogów i są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania społeczeństwa. W szczególności chodzi o zasady gościnności, nietykalności miru domowego i normy seksualne, które wymagają zgody partnera. Religioznawcy dostrzegają w tym micie także odzwierciedlenie rytuału ofiarnego sparagmos, wykonywanego podczas misteriów dionizyjskich, polegającego na rozerwaniu na strzępy zwierzęcia przeznaczonego na ofiarę (najczęściej małych zwierząt, choć niektórzy podają także o bykach), który Grecy uważali za pierwotny i barbarzyński obrzęd. Zwraca się również uwagę na podobieństwo imienia Akteona do imienia herosa Akteona, który według mitu beockiego został rozszarpany przez własne psy myśliwskie.

Zobacz też

Bibliografia

Włodzimierz Lengauer, Religijność starożytnych Greków, Warszawa 1994, s. 107.

Na kogo zagłosujesz w najbliższych wyborach prezydenckich?

Sprawdź wyniki

Loading ... Loading ...