Akt

Akt

Akt (z łac. actus „czyn, działanie” od ago, agere „czynić, działać, robić”) to przedstawienie nagiego ciała ludzkiego w sztuce, zazwyczaj oparte na studium z żywego modela. Akt jest jednym z kluczowych tematów w malarstwie i fotografii w historii sztuki oraz fundamentalnym motywem w rzeźbie. Może występować jako niezależny temat lub jako element większej kompozycji. Uznawany jest za podstawowy element artystycznego wykształcenia.

Historia aktu

Prehistoria i starożytność

Pierwsze znane rzeźby z czasów prehistorycznych przedstawiały nagie kobiety, które prawdopodobnie symbolizowały płodność (np. Wenus z Willendorfu). W późniejszych czasach pojawiały się także męskie figurki z wyraźnym członkiem.

W starożytnym Egipcie, w okresie Starego Państwa, nagość przedstawiano jedynie w kontekście dzieci i osób z niższych warstw społecznych (np. statua „Pisarza z Sakkara”). W Nowym Państwie powstały już bardziej liczne akty, głównie przedstawiające tancerki i muzykantki, a także „Dwie nagie księżniczki”. Kultura minojska ukazuje akty, które dobrze oddają ruch i formę, jak figurki nagich akrobatów.

Akty znane są również z cywilizacji doliny Indusu (np. „Tancerka” z Mohendżo-Daro).

W antycznej Grecji rozwinął się wręcz kult nagiego ciała, fizycznej sprawności i siły.

Antyczny akt w rzeźbie koncentruje się na poszukiwaniu idealnej formy ludzkiego ciała. Poliklet stworzył posąg Doryforosa, wyznaczając tym samym kanon postaci ludzkiej. Pierwsze greckie akty – kurosi – przedstawiały mężczyzn, którzy byli zwycięzcami igrzysk. Uznaje się, że pierwszym kobiecym aktem w sztuce greckiej jest Afrodyta Knidyjska Praksytelesa, znana jedynie z rzymskiej kopii.

W epoce hellenistycznej pojawiają się akty klasycyzujące (np. Wenus z Milo), heroizowane (szkoła rodyjska) oraz o charakterze erotycznym (szkoła aleksandryjska).

Rzymska rzeźba rozwijała się w ścisłej zależności od greckiej, a dopiero schyłek antyku i wprowadzenie chrześcijaństwa przyniosły istotne zmiany.

Starożytne malarstwo, zachowane jedynie w nielicznych przykładach, pozostaje dla nas trudne do poznania, chociaż pewne wyobrażenie mogą dawać freski z Kazanłyku, które nie przedstawiają aktu, ale można go zauważyć w malarstwie pompejańskim.

Na przełomie er akt stał się powszechny w Indiach, głównie w przedstawieniach apsaras i jaksziń, a także w licznych scenach erotycznych.

Średniowiecze

W średniowieczu sztuka bardziej koncentrowała się na symbolice niż na realistycznym obrazie rzeczywistości, dlatego akt w świeckim znaczeniu raczej nie występuje. Nagość pojawia się jednak w przedstawieniach Adama i Ewy oraz grzeszników, co miało zaświadczać o ich zepsuciu.

Renesans i manieryzm

Akt powraca w XV wieku, w Niderlandach, w Ołtarzu Gandawskim van Eycków oraz we Włoszech, gdzie temat ten podejmują m.in. Luca Signorelli i Antonio Pollaiuolo. Wówczas akty kobiece malowane były na podstawie ciała męskiego, jednak na początku XVI wieku następuje zmiana, a przedstawienia Wenus stają się częste na płótnach. Od tego momentu akt staje się nieprzerwanie fundamentem artystycznego wykształcenia.

Sztuka w tym okresie staje się coraz bardziej świecka. W 1401 roku pojawia się akt, nawiązujący do antyku, w scenie ofiarowania Izaaka, którą Lorenzo Ghiberti wygrał konkurs na drzwi do florenckiego baptysterium. W 1430 roku Donatello rzeźbi swojego Dawida, inspirowanego antykiem. Na koniec wieku Sandro Botticelli maluje „Narodziny Wenus” i „Primaverę”, które są już śmiałymi obrazami, chociaż wciąż przedstawiają Wenus pudica, czyli „Wenus skromną”. Rafael Santi ok. 1504 roku maluje „Trzy Gracje”, z których wszystkie są nagie, z wyjątkiem jednej, która jest osłonięta przezroczystą przepaską na biodrach.

Podobnie wyraźny charakter ma przedstawienie Adama i Ewy autorstwa Albrechta Dürera z 1507 roku, na którym listki figowe w porównaniu do tradycji są stosunkowo małe.

Kolejną barierę przełamał Giorgione w 1508 roku, malując „Śpiącą Wenus”. Dłoń bogini położona na łonie jest od pięciuset lat oskarżana o nieprzyzwoite ułożenie palców. Później pozycję Wenus powtórzy Tycjan w swojej „Wenus z Urbino” z 1538 roku, a nawiąże do niej jeszcze później Olimpia Édouard Manet.

W bardzo zmysłowy i dekadencki sposób przedstawia temat „Zwycięstwo Czasu nad Miłością” Agnolo Bronzino.

Barok i rokoko

W malarstwie dworskim obserwuje się tendencję do zwiększania zmysłowości w aktach, co najpełniej wyraża malarstwo rokoka, reprezentowane przez takich artystów jak Jean-Honoré Fragonard i François Boucher.

Malarstwo akademickie

Impresjonizm

W kontekście aktu szczególnie wyróżnia się Edgar Degas.

Amedeo Modigliani

Jego dzieło „Akt Nu couché” jest szóstym najdroższym sprzedanym obrazem.

Akt fotograficzny

Mistrzowie aktu według redakcji SwiatObrazu.pl obejmują:

  • Araki Nobuyoshi
  • Jeff Bark
  • Aneta Bartos
  • Ruth Bernhard
  • Andreas H. Bitesnich
  • Bill Brandt
  • Manuel Álvarez Bravo
  • Harry Callahan
  • Lucien Clergue
  • Christian Coign
  • Antony Crossfield
  • Patrick Demarchelier
  • Sante D’Orazio
  • František Drtikol
  • Bill Durgin
  • Emmet Gowin
  • Sam Haskins
  • Horst P. Horst
  • Bill Kane
  • Tarun Khiwal
  • David LaChapelle
  • Thierry Le Goues
  • Annie Leibovitz
  • Herbert List
  • Robert Mapplethorpe
  • Steven Meisel
  • Sarah Moon
  • Felix-Jacques Antoine Moulin
  • Eadweard Muybridge
  • Helmut Newton
  • Malcolm Pasley
  • Irving Penn
  • Man Ray
  • Bettina Rheims
  • Leni Riefenstahl
  • Jan Saudek
  • Howard Schatz
  • Jeanloup Sieff
  • Tono Stano
  • Bert Stern
  • Roy Stuart
  • John Swannell
  • Antoine Verglas
  • Ellen von Unwerth
  • Bruce Weber
  • Edward Weston
  • Young Kyu Yoo
  • Richard Avedon
  • Bruno Bisang
  • Sacha Dean Biyan
  • Sylvie Blum
  • Bob Carlos Clarke
  • Ralph Gibson
  • David Hamilton
  • Steven Lyon
  • Frank de Mulder
  • Jean-Baptiste Mondino
  • Erwin Olaf
  • Władysław Pawelec
  • Vincent Peters
  • Gabriele Rigon
  • Stefan Rappo
  • Jiří Růžek
  • Jock Sturges
  • Lothar Schmid
  • Kishin Shinoyama

Galeria

Zobacz też

Przypisy

Bibliografia

Krystyna Zwolińska, Zasław Malicki, Słownik terminów plastycznych, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1999, wydanie piąte, ISBN 83-214-1125-8.

Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2005, ISBN 83-01-12365-6.

Karol Estreicher, Historia sztuki w zarysie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa – Kraków, 1984, ISBN 83-01-03664-8.

Michael Levey, Od Giotta do Cézanne’a, Zarys historii malarstwa zachodnioeuropejskiego, Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 1972, ISBN 83-213-3050-9.

Mikołaj Kozakiewicz (przedsłowie), Akt: album fotograficzny, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1984, wydanie 1, ISBN 83-221-0243-7.

Linki zewnętrzne

Zdjęcia przedstawiające akt (głównie w tle) w bazie Filmoteki Narodowej „Fototeka”.

Na kogo zagłosujesz w najbliższych wyborach prezydenckich?

Sprawdź wyniki

Loading ... Loading ...