Akita Shinkansen
Akita Shinkansen (jap. 秋田新幹線) to linia kolejowa, która jest częścią sieci superekspresów Shinkansen w Japonii. Obsługuje regiony Kantō oraz Tōhoku, łącząc Tokio z Akitą w prefekturze Akita.
Przebieg
Na trasie od Tokio do Morioki w prefekturze Iwate, pociągi tej linii poruszają się po torach Tōhoku Shinkansen. Od Morioki do Ōmagari przebiegają wspólnie z linią Tazawako-sen. Z kolei od Ōmagari do Akitą, biegną równolegle z linią Ōu-honsen.
Stacje
Na odcinku od Tokio do Morioki stacje są takie same jak na linii Tōhoku Shinkansen. Poniżej przedstawione są stacje na odcinku od Morioki.
Pociągi
Linię obsługują pociągi Komachi, składające się z siedmiu wagonów serii E6, które na odcinku od Tokio do Morioki są sprzęgane z pociągiem Hayabusa serii E5. Na wspólnym odcinku z Tōhoku Shinkansen, Komachi osiąga prędkość do 320 km/h. Natomiast na trasie od Morioki do Akitą, porusza się jako siedem niezależnych wagonów, osiągając maksymalną prędkość 130 km/h. Wzdłuż całej trasy pociągi Komachi osiągają średnią prędkość 156 km/h, z minimalnym czasem przejazdu 4 godzin. Na skróconym odcinku z Sendai do Akitą wartości te wynoszą odpowiednio 105 km/h oraz 2 godziny 51 minut.
Dodatkowo, linię obsługują pociągi Super Komachi, które na całej trasie osiągają średnią prędkość 166 km/h oraz minimalny czas przejazdu 3 godzin 45 minut.
Budowa
Linia została otwarta 22 marca 1997 roku. Wykorzystuje na całej długości tory innych linii kolejowych, jednak aby dostosować je do potrzeb kolei Shinkansen, konieczne były prace modernizacyjne. Odcinek o długości 75 kilometrów linii Tazawako-sen został całkowicie przekształcony z wąskotorowego (1067 mm) na normalnotorowy (1435 mm). Na 52-kilometrowym odcinku wspólnym z Ōu-honsen powstało 13 kilometrów toru mieszanego (trzy szyny) oraz 39 kilometrów torów normalnej szerokości, biegnących równolegle do torów wąskich.