Akademia Polskiego Filmu
Akademia Polskiego Filmu to dwuletni program edukacyjny, który koncentruje się na historii polskiego kina fabularnego, organizowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.
Inauguracja Akademii Polskiego Filmu miała miejsce w październiku 2009 roku w Warszawie. Zajęcia są również prowadzone w innych miastach, takich jak Łódź (od lutego 2010), Kielce (od października 2010), Kraków (od października 2011), Wrocław (od października 2012), Gliwice (od października 2014) oraz Tychy (od października 2014).
Kurs został stworzony z myślą o studentach oraz wszystkich tych, którzy pragną pogłębić swoją wiedzę na temat historii polskich filmów fabularnych. Wykłady w ramach Akademii Polskiego Filmu mają charakter akademicki i są uznawane za zajęcia fakultatywne przez niektóre uczelnie w Warszawie, Łodzi, Krakowie, Kielcach oraz Wrocławiu.
Program zajęć
Program Akademii Polskiego Filmu obejmuje 96 filmów fabularnych zrealizowanych w Polsce w latach 1908–1999, które są pokazywane i omawiane podczas cotygodniowych zajęć trwających przez cztery semestry.
Pierwszy semestr (1908–1959)
- Pruska kultura
- Mogiła nieznanego żołnierza, reż. Ryszard Ordyński
- Mocny człowiek, reż. Henryk Szaro
- Młody las, reż. Józef Lejtes
- Jadzia, reż. Mieczysław Krawicz
- Dziewczęta z Nowolipek, reż. Józef Lejtes
- Dybuk, reż. Michał Waszyński
- Strachy, reż. Eugeniusz Cękalski, Karol Szołowski
- Paweł i Gaweł, reż. Mieczysław Krawicz
- Zakazane piosenki, reż. Leonard Buczkowski
- Ostatni etap, reż. Wanda Jakubowska
- Przygoda na Mariensztacie, reż. Leonard Buczkowski
- Celuloza, reż. Jerzy Kawalerowicz
- Godziny nadziei, reż. Jan Rybkowski
- Człowiek na torze, reż. Andrzej Munk
- Zimowy zmierzch, reż. Stanisław Lenartowicz
- Zagubione uczucia, reż. Jerzy Zarzycki
- Kanał, reż. Andrzej Wajda
- Eroica, reż. Andrzej Munk
- Popiół i diament, reż. Andrzej Wajda
- Krzyż Walecznych, reż. Kazimierz Kutz
- Ostatni dzień lata, reż. Tadeusz Konwicki, Tadeusz Laskowski
- Baza ludzi umarłych, reż. Czesław Petelski
- Pożegnania, reż. Wojciech Jerzy Has
- Pociąg, reż. Jerzy Kawalerowicz
Drugi semestr (1959–1971)
- Do widzenia, do jutra, reż. Janusz Morgenstern
- Niewinni czarodzieje, reż. Andrzej Wajda
- Matka Joanna od Aniołów, reż. Jerzy Kawalerowicz
- Nikt nie woła, reż. Kazimierz Kutz
- Zezowate szczęście, reż. Andrzej Munk
- Nóż w wodzie, reż. Roman Polański
- Świadectwo urodzenia, reż. Stanisław Różewicz
- Pasażerka, reż. Andrzej Munk
- Jak być kochaną, reż. Wojciech Jerzy Has
- Rękopis znaleziony w Saragossie, reż. Wojciech Jerzy Has
- Rysopis, reż. Jerzy Skolimowski
- Salto, reż. Tadeusz Konwicki
- Faraon, reż. Jerzy Kawalerowicz
- Słońce wschodzi raz na dzień, reż. Henryk Kluba
- Sami swoi, reż. Sylwester Chęciński
- Ręce do góry, reż. Jerzy Skolimowski
- Żywot Mateusza, reż. Witold Leszczyński
- Struktura kryształu, reż. Krzysztof Zanussi
- Trąd, reż. Andrzej Trzos-Rastawiecki
- Rejs, reż. Marek Piwowski
- Hydrozagadka, reż. Andrzej Kondratiuk
- Sól ziemi czarnej, reż. Kazimierz Kutz
- Perła w koronie, reż. Kazimierz Kutz
Trzeci semestr (1971–1981)
- Trzecia część nocy, reż. Andrzej Żuławski
- Iluminacja, reż. Krzysztof Zanussi
- Palec Boży, reż. Antoni Krauze
- Na wylot, reż. Grzegorz Królikiewicz
- Brzezina, reż. Andrzej Wajda
- Wesele, reż. Andrzej Wajda
- Sanatorium pod Klepsydrą, reż. Wojciech Jerzy Has
- Ziemia obiecana, reż. Andrzej Wajda
- Zaklęte rewiry, reż. Janusz Majewski
- Noce i dnie, reż. Jerzy Antczak
- Człowiek z marmuru, reż. Andrzej Wajda
- Wodzirej, reż. Feliks Falk
- Indeks. Życie i twórczość Józefa M., reż. Janusz Kijowski
- Amator, reż. Krzysztof Kieślowski
- Szpital Przemienienia, reż. Edward Żebrowski
- Aria dla atlety, reż. Filip Bajon
- Paciorki jednego różańca, reż. Kazimierz Kutz
- Panny z Wilka, reż. Andrzej Wajda
- Ćma, reż. Tomasz Zygadło
- Gorączka, reż. Agnieszka Holland
- Miś, reż. Stanisław Bareja
- Dreszcze, reż. Wojciech Marczewski
- Przypadek, reż. Krzysztof Kieślowski
- Vabank, reż. Juliusz Machulski
- Wielki bieg, reż. Jerzy Domaradzki
Czwarty semestr (1991–1999)
- Austeria, reż. Jerzy Kawalerowicz
- Wojna światów – następne stulecie, reż. Piotr Szulkin
- Krzyk, reż. Barbara Sass
- Matka Królów, reż. Janusz Zaorski
- Przesłuchanie, reż. Ryszard Bugajski
- Kartka z podróży, reż. Waldemar Dziki
- Nadzór, reż. Wiesław Saniewski
- Seksmisja, reż. Juliusz Machulski
- Wierna rzeka, reż. Tadeusz Chmielewski
- Kobieta w kapeluszu, reż. Stanisław Różewicz
- Kobieta z prowincji, reż. Andrzej Barański
- Cudzoziemka, reż. Ryszard Ber
- Zygfryd, reż. Andrzej Domalik
- Kornblumenblau, reż. Leszek Wosiewicz
- Ucieczka z kina „Wolność”, reż. Wojciech Marczewski
- Jańcio Wodnik, reż. Jan Jakub Kolski
- Przypadek Pekosińskiego, reż. Grzegorz Królikiewicz
- Białe małżeństwo, reż. Magdalena Łazarkiewicz
- Kolejność uczuć, reż. Radosław Piwowarski
- Psy, reż. Władysław Pasikowski
- Gry uliczne, reż. Krzysztof Krauze
- Historie miłosne, reż. Jerzy Stuhr
- U Pana Boga za piecem, reż. Jacek Bromski
- Dług, reż. Krzysztof Krauze
- Wojaczek, reż. Lech J. Majewski
Wykładowcy
Wykłady w ramach Akademii Polskiego Filmu prowadzone są przez akademików z różnych ośrodków w Polsce, w tym: prof. Alicję Helman, prof. Tadeusza Lubelskiego, dr Mariolę Dopartową, dr hab. Barbarę Gierszewską, prof. Małgorzatę Hendrykowską, dr Iwonę Kurz, dr Kamilę Żyto, dr hab. Alinę Madej, dr Marcina Marona, dr Konrada Klejsę, dr Jerzego Maśnickiego, prof. Andrzeja Wernara, dr hab. Piotra Zwierzchowskiego, dr hab. Sławomira Bobowskiego, prof. Bogusława Bakułę, dr Monikę Bator, mgr Jerzego Armatę, dr Jadwigę Bocheńską-Kołodyńską, prof. Marka Hendrykowskiego, dr hab. Łucję Demby, dr hab. Janusza Detkę, dr Sebastiana Jagielskiego, dr Barbarę Gizę oraz dr hab. Tadeusza Szczepańskiego.