Akademia pana Kleksa (film 2023)

Akademia Pana Kleksa

Akademia Pana Kleksa to polski film familijny w stylu fantasy z 2023 roku, wyreżyserowany przez Macieja Kawulskiego. Jest to luźna adaptacja książki o tym samym tytule, napisanej przez Jana Brzechwę. Oficjalna premiera miała miejsce 20 grudnia 2023 roku w Katowicach w kinie Helios w Libero, a szersza dystrybucja jest planowana na 5 stycznia 2024 roku.

Zdjęcia

Film był kręcony w różnych lokalizacjach, w tym: Gołuchowie (zamek), Warszawie (magazyny gazu na Woli), Brzesku (Pałac Goetza), Zagrodzie Ojrzanów, Tatrach, a także w Bułgarii i Norwegii.

Obsada

  • Tomasz Kot – Ambroży Kleks
  • Antonina Litwiniak – Ada Niezgódka
  • Danuta Piszek – mała Ada Niezgódka
  • Sebastian Stankiewicz – Mateusz
  • Stanisław Brudny – stary Mateusz
  • Piotr Fronczewski – doktor Paj-Chi-Wo
  • Agnieszka Grochowska – Anna Niezgódka
  • Danuta Stenka – królowa Wilkusów
  • Daniel Walasek – Vincent, książę wilkusów
  • Chalid Dagajew – Vincent w dzieciństwie
  • Konrad Repiński – Albert
  • Igor Fernandez-Kowalczyk – Diego
  • Apolonia Gałęska – Ola
  • Daria Kalinczuk – Natasza
  • Amelia Lutyńska – Zita
  • Enkhkhangaluun Byambadul – Batar
  • Jan Makowski – Janek
  • Jana Jachimek – Serdel
  • Liu Sitkowska – Kiko
  • Maria Al Tlfah – Maria
  • Dima Al Tlfah – Dima
  • Nikodem Adamski – Nikodem
  • Julian Mrówczyński – Julek
  • Adam Panikowski – Adam
  • Samuel Matias Garavita Laguna – Samuel
  • Janak Chanchlani – Rajesh
  • Mateusz Król – Alex Niezgódka
  • Janusz Chabior – Filip Rakvelle
  • Ralph Kaminski – wilkus Ralph
  • Tymoteusz Bucki – wilkus Tymek

Materiał źródłowy: film.wp.pl, Filmpolski.pl.

Piosenki w filmie

Ścieżka dźwiękowa do Akademii Pana Kleksa składa się z 20 utworów, w tym 10 wersji instrumentalnych.

  • „Jestem twoją bajką” – Sanah
  • „Całkiem nowa bajka” – Igo, Kaśka Sochacka, Mrozu, Artur Rojek, Brodka, Ralph Kaminski, Bedoes oraz Sokół
  • „Do gwiazd” – Carla Fernandes, Oskar Cyms
  • „Podróż Alberta” – Konrad Repiński
  • „Ucieczka na Marsa” – Bryska
  • „Niestraszne nam wilki” – Marissa
  • „Zapomniana bajka” – Paula Biskup
  • „Inny świat” – Zuza Jabłońska
  • „A co by było, gdyby…” – Ania Karwan

W marcu 2024 roku album ze ścieżką dźwiękową zdobył certyfikat złotej płyty, a w lipcu 2024 roku – platynowej, natomiast w grudniu 2024 roku – dwukrotnie platynowej.

Odbiór

Film spotkał się z negatywnymi recenzjami, w których krytykowano scenariusz, chaotyczny montaż oraz zbyt duże odejście od oryginału. Krytyka dotknęła także zmiany postaci Adasia na Adę, nawiązywanie do motywów z Harry’ego Pottera oraz przeniesienie akcji z Polski do Nowego Jorku.

Wojciech Bugno z Filmweb w swojej recenzji zauważa, że nowa adaptacja klasycznej opowieści wprowadza nowoczesne efekty wizualne i zmienia niektóre elementy fabuły. Podkreśla, że film jest pełen kontrastów: z jednej strony barwny i dynamiczny, z drugiej zbyt chaotyczny i powierzchowny. Krytyka odnosi się do braku głębi postaci oraz nadmiaru efektów, które mogą odciągać uwagę od samej historii. Mimo technicznej poprawności produkcji, ostatecznie jest ona rozczarowująca. Choć efekty wizualne i kostiumy robią wrażenie, scenariusz wymaga poprawy, a postacie, w tym Ambroży Kleks, są słabo rozwinięte. Bugno zauważa również, że Kawulski wprowadza współczesne elementy, takie jak różnorodność wśród uczniów, ale film nie oddaje oryginalnej magii literackiego pierwowzoru. Na plus wyróżnia się występ Piotra Fronczewskiego.

Recenzent Michał Piepiórka wskazuje na wyzwania, przed którymi stanął reżyser Maciej Kawulski, starając się przywrócić nostalgiczne elementy lat 80. Podkreśla trudności związane z rywalizacją z nowoczesnymi produkcjami filmowymi na zatłoczonym rynku. Kawulski stara się nawiązać do klasycznych motywów, tworząc jednocześnie nową opowieść z zaskakującymi, magicznymi elementami.

Piepiórka docenia kreatywność oraz estetykę wizualną filmu, w tym stylizacje bohaterów i zaskakującą scenografię, ale krytykuje chaotyczną narrację i brak spójności w fabule. Zauważa, że choć aktorstwo, szczególnie w wykonaniu Sebastiana Stankiewicza i Tomasza Kota, przynosi pozytywne akcenty, to zbyt wiele wątków pozostaje niejasnych. Recenzent zwraca uwagę, że film nie wykorzystuje potencjału muzyki w sposób wyróżniający go, co ogranicza jego oddziaływanie na widza. Mimo to, Piepiórka dostrzega, że Akademia Pana Kleksa odnosi się do współczesnej popkultury w sposób przemyślany, a nie tylko jako bezmyślne nawiązania. Zadaje pytanie, czy nowa wizja Kleksa zyska uznanie w sercach widzów, zważywszy na balans między ambicjami artystycznymi a sukcesem komercyjnym.

Mimo że film nie został doceniony przez krytyków, osiągnął sukces frekwencyjny i finansowy. Pokazy przedpremierowe przyciągnęły 437 tysięcy widzów, a w weekend otwarcia film obejrzało kolejnych 400 tysięcy osób, co uznano za najlepszy wynik box office polskiego filmu od 2020 roku. Do września 2024 roku liczba widzów przekroczyła 2,9 miliona, a wpływy wyniosły 15 milionów dolarów, co uznano za jeden z najlepszych wyników w kraju od 1989 roku.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Akademia Pana Kleksa w bazie IMDb (ang.)

Akademia Pana Kleksa w bazie Filmweb

Akademia Pana Kleksa w bazie filmpolski.pl

Oficjalna strona filmu (pol.)