Aiways to chiński producent elektrycznych samochodów, którego siedziba znajduje się w Szanghaju. Działa od 2017 roku.
Historia
Początki
Firma Aiways została założona przez dwóch chińskich przedsiębiorców, Fu Qiana i Gu Fenga w 2017 roku w Szanghaju. Od początku celem było stworzenie serii SUV-ów z napędem elektrycznym. Prototyp pierwszego produkcyjnego pojazdu, U5 Ion Concept, został zaprezentowany w listopadzie 2018 roku, a planowano wprowadzenie wersji seryjnej wiosną następnego roku. Wraz z premierą prototypu, Aiways ogłosił plany sprzedaży nie tylko na rynku chińskim, ale również w Europie.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, pierwszym seryjnym modelem od Aiways był średniej wielkości SUV U5, który zadebiutował w marcu 2019 roku. W styczniu 2020 roku zapowiedziano europejski debiut modelu U5 na Geneva Motor Show, co uczyniło Aiways pierwszą w pełni chińską marką, która rozpoczęła oficjalną sprzedaż elektrycznych samochodów w tym regionie.
Niestety, z powodu odwołania Geneva Motor Show z powodu pandemii COVID-19, premiera U5 nie miała miejsca. Sprzedaż modelu na wybranych rynkach Europy Zachodniej była planowana na sierpień 2020 roku. W lipcu 2020 roku do Europy dotarł pierwszy transport 500 sztuk U5, które miały być wykorzystywane w ramach wypożyczalni samochodów Hertz na francuskiej Korsyce. W kwietniu 2021 roku Aiways zaprezentował swój drugi produkcyjny model, średniej wielkości SUV Coupe o nazwie U6, zaprojektowany przez byłego stylistę Ferrari, Kena Okuyamę.
Kryzys i reaktywacja
W połowie 2023 roku sytuacja finansowa firmy uległa pogorszeniu, co spowodowało wstrzymanie wypłat pensji dla pracowników oraz wstrzymanie produkcji. W sierpniu 2023 roku z firmy odszedł dotychczasowy prezes, a jego miejsce zajął nowy zarządca, który postanowił o restrukturyzacji. Zadecydowano o intensyfikacji działalności na rynkach zagranicznych, wycofując Aiways z trudnego rynku chińskiego i przygotowując się do odbudowy planów na rynku europejskim. Na początku 2024 roku Aiways stanął na krawędzi bankructwa, jednak w marcu 2024 roku chińskie organy państwowe zapewniły wsparcie finansowe, umożliwiając wznowienie pełnoskalowych operacji wraz z firmami Haima oraz Zhidou.
Gumpert Aiways
W 2017 roku niemiecki inżynier i przedsiębiorca Roland Gumpert, po bankructwie swojej firmy Gumpert i jej sprzedaży hongkońskim inwestorom, którzy zmienili nazwę na Apollo Automobil, postanowił założyć nową inicjatywę. Współpracował z chińskim Aiways, tworząc przedsiębiorstwo Gumpert Aiways Automobile. W 2021 roku planowano produkcję hybrydowego coupe RG Nathalie, jednak projekt nie doszedł do skutku, a firma pozostaje nieaktywna na początku trzeciej dekady XXI wieku.
Modele samochodów
Obecnie produkowane
- U5
- U6
Prototypy
- Aiways U5 Ion Concept (2019)
- Aiways U7 Ion Concept (2019)
- Aiways U6 Ion Concept (2020)
Przypisy