Aito M9 – luksusowy hybrydowy SUV
Aito M9 to hybrydowy i elektryczny samochód osobowy typu SUV klasy luksusowej, produkowany przez chińską markę Aito od 2023 roku.
Historia i opis modelu
Premiera Aito M9 miała miejsce w listopadzie 2023 roku podczas Guangzhou Auto Show. To trzeci i zarazem największy model w ofercie firmy Aito Auto, która została założona 2 lata temu. M9 to pełnowymiarowy luksusowy SUV o długości przekraczającej 5,2 metra, zdolny pomieścić do 6 pasażerów w trzech rzędach siedzeń.
W aspekcie stylistycznym Aito M9 wyróżnia się dużymi reflektorami w formie odwróconych pięciokątów, połączonymi z listwami świetlnymi. Te zaawansowane reflektory są wyposażone w segmenty do wyświetlania komunikatów i obrazów przed pojazdem oraz w system skanowania otoczenia, który zapobiega oślepieniu innych kierowców i pieszych. Samochód może być opcjonalnie pokryty dwubarwnym, kontrastowym lakierem z chromowaną poprzeczką. Mimo imponujących wymiarów, M9 osiągnęło stosunkowo niski współczynnik oporu powietrza wynoszący 0,264 Cd.
Wnętrze pojazdu zostało luksusowo zaaranżowane, z trzema niezależnymi wyświetlaczami na desce rozdzielczej, w tym centralnym o przekątnej 15,6 cala, który obsługuje system multimedialny HarmonyOS 4 od Huawei. Ten chiński gigant technologiczny, współwłaściciel Aito, dostarcza również system półautonomicznej jazdy ADS. Wnętrze wykończono skórą nappa, zarówno na fotelach, jak i na boczkach drzwi oraz desce rozdzielczej. System audio HarmonyOS składa się z 25 głośników, a dla pasażerów w tylnych rzędach przewidziano po 4 ekrany o przekątnej 10 cali na każde oparcie, z dostępem do systemu multimedialnego.
Sprzedaż
Produkcja Aito M9 rozpoczęła się przed oficjalną premierą, w październiku 2023 roku, z celem skierowanym na rodzimy rynek luksusowych hybrydowych SUV-ów. Już w listopadzie producent otrzymał 20 tysięcy zamówień, a dostawy do klientów rozpoczęły się miesiąc później.
Dane techniczne
Aito M9 został zaprojektowany jako hybrydowy samochód typu EREV, który łączy dużą baterię z niewielkim silnikiem spalinowym, pełniącym rolę jednostki wydłużającej zasięg w trybie mieszanym. Zastosowano turbodoładowany, 1,5-litrowy silnik benzynowy o mocy 150 KM w połączeniu z dwiema jednostkami elektrycznymi o mocach 165 KM i 150 KM. Bateria o pojemności 40 kWh umożliwia przejechanie do około 175 kilometrów w trybie czysto elektrycznym.
Oprócz tego, podobnie jak mniejszy model M5, M9 jest dostępny w pełni elektrycznej wersji. Wyposażono go w dwa silniki elektryczne, po jednym przy każdej z osi, które generują odpowiednio moc 214 KM i 308 KM. Duża bateria o pojemności 97,7 kWh, dostarczona przez firmę CATL, oferuje maksymalny zasięg wynoszący około 630 kilometrów.