Aist (dron)

Aist (ros. Аист, pol. Bocian) to rosyjski dron rozpoznawczy z dwoma silnikami.

Historia

Prace nad nową konstrukcją rozpoczęły się w 2006 roku, a ich prowadzeniem zajął się moskiewski Instytut Naukowo-Badawczy „Kulon” (ros. Московский НИИ «Кулон»). W 2008 roku zakończono prace związane z dokumentacją i przystąpiono do przygotowań do produkcji. Projektanci zakładali, że Aist będzie wykorzystywany do monitorowania powierzchni ziemi oraz obiektów, takich jak rurociągi czy linie energetyczne. Dron został również zaprojektowany do transportu ładunku o masie do 100 kg. W jego wyposażeniu znajduje się system SON-100, który obejmuje kamery działające w zakresie widzialnym oraz podczerwieni, wymienny moduł z radarem do obserwacji bocznej z syntetyczną aperturą w paśmie X, łącze radiowe oraz pokładowy rejestrator danych.

Makieta drona została po raz pierwszy zaprezentowana na wystawie „Bezzałogowe wielozadaniowe systemy w interesie kompleksu paliwowo-energetycznego UVS-TECH-2007” (ros. «Беспилотные многоцелевые комплексы в интересах ТЭК») na stoisku Koncernu Radiotechnicznego Wega (ros. ОАО «Концерн радиостроения «Вега»). Budowę drona zlecono Państwowemu Kosmiczno-Rakietowemu Centrum Naukowo-Produkcyjnemu Progres (ros. Государственный научно-производственный ракетно-космический центр «ЦСКБ-Прогресс»). Prototyp drona przeszedł badania w locie, jednak w 2010 roku doszło do jego katastrofy.

Konstrukcja

Dron zbudowano w układzie konwencjonalnego dolnopłata z usterzeniem motylkowym. Do napędu przewidziano dwa silniki spalinowe o mocy 60 KM. Małe wydłużenie płata skutkuje dużym obciążeniem powierzchni nośnej, co pozwala na osiąganie wysokich prędkości startu i lądowania. Dron wyposażony jest w trójpunktowe podwozie chowane w locie, z kółkiem przednim.

Przypisy