Airspeed Oxford

Airspeed AS.10 Oxford – brytyjski wojskowy samolot do nauki latania oraz lekki samolot transportowy z czasów drugiej wojny światowej

Historia

W 1937 roku, dowództwo RAF-u zwróciło się do producenta lotniczego Airspeed Ltd. z Yorku o skonstruowanie nowego samolotu szkoleniowego, który miał być przystosowany do kształcenia załóg samolotów bombowych w zakresie nawigacji, bombardowania, radiotelegrafii oraz współpracy z jednostkami lądowymi. W późniejszym czasie planowano również szkolenie strzelców pokładowych.

Projekt samolotu, który otrzymał oznaczenie Airspeed AS.10 Oxford, oparto na modelu Airspeed AS.6 Envoy, który wcześniej został przystosowany do szkolenia załóg na zlecenie lotnictwa RPA.

Pierwszy prototyp samolotu Airspeed AS.10 Oxford został oblatany 19 czerwca 1937 roku i od razu wykazał swoją skuteczność w szkoleniu załóg bombowców. W związku z tym, w 1938 roku rozpoczęto jego produkcję seryjną, która trwała aż do 1945 roku.

Model Airspeed AS.10 Oxford był produkowany w następujących wersjach:

  • Oxford Mk I – podstawowa wersja samolotu szkoleniowego używanego w RAF-ie
  • Oxford Mk II – wersja z wieżyczką na grzbiecie, wyposażoną w karabin maszynowy, do szkolenia strzelców pokładowych
  • Oxford Mk III – wersja z silnikiem Armstrong-Siddeley Cheetah XV, przystosowana do szkolenia nawigatorów i radiotelegrafistów
  • Oxford Mk IV – wersja przeznaczona do testów silników De Havilland Gipsy Queen IV
  • Oxford Mk V – wersja z silnikami Pratt & Whitney R-985 o mocy 450 KM
  • Oxford T.II – transportowa wersja samolotu Oxford Mk I
  • Consul – cywilna wersja pasażerska (6-miejscowa)

W latach 1938–1945 wyprodukowano łącznie 8751 egzemplarzy wszystkich wersji.

Służba w lotnictwie

Od 1938 roku, Airspeed AS.10 Oxford był stopniowo wprowadzany do szkół lotniczych RAF-u, gdzie szkolono nawigatorów, radiotelegrafistów oraz strzelców pokładowych. Na początku 1940 roku, stał się podstawowym samolotem szkoleniowym w tych instytucjach.

Po rozpoczęciu drugiej wojny światowej, samoloty tego typu trafiły do szkół lotniczych państw należących do Brytyjskiej Wspólnoty Narodów, a później również do lotnictwa Stanów Zjednoczonych i Wolnej Francji. Po zakończeniu konfliktu, samoloty te były także używane przez Grecję i Holandię.

Wypadki

W 1941 roku, na pokładzie takiego samolotu zaginęła Amy Johnson.

Opis konstrukcji

Samolot Airspeed AS.10 Oxford to dwusilnikowy, dolnopłat o konstrukcji mieszanej, z zakrytymi kabinami i podwoziem chowanym w locie. Napędzany jest przez dwa silniki gwiazdowe, które umieszczone są w gondolach na skrzydłach.

Linki zewnętrzne

Zdjęcia

Przeczytaj u przyjaciół: