Airspeed AS.6 Envoy
Airspeed AS.6 Envoy to brytyjski, lekki samolot pasażerski, który powstał w okresie międzywojennym. Podczas II wojny światowej, kilka egzemplarzy było wykorzystywanych przez Royal Air Force oraz South African Air Force.
Historia
Samolot Airspeed AS.6 Envoy został zaprojektowany pod koniec 1933 roku jako większa, dwusilnikowa wersja rozwojowa wcześniejszego modelu Airspeed AS.5 Courier. Prototyp oblatano 26 czerwca 1934 roku. W latach 1934–1939 wyprodukowano 50 egzemplarzy AS.6 w trzech seriach, które różniły się rozwiązaniami mechanicznymi oraz w siedmiu wersjach silnikowych.
Przed wybuchem II wojny światowej, samoloty cywilne dostarczano do użytkowników w takich krajach jak Wielka Brytania, Hiszpania, Czechosłowacja, Francja, Australia, RPA, Chiny i Japonia. Japonia zakupiła również licencję i wyprodukowała dziesięć maszyn w zakładach Mitsubishi. Samoloty hiszpańskie były używane przez obie strony konfliktu podczas wojny domowej, pełniąc zadania komunikacyjne, rozpoznawcze oraz lekkiego bombowca.
Samolot drugiej serii o numerze rejestracyjnym G-AEXX (później znany jako L7270) został nabyty przez Royal Air Force jako jeden z pierwszych samolotów w eskadrze The King’s Flight. RAF zakupił także pięć egzemplarzy AS.6 jako maszyny komunikacyjne dla różnych jednostek oraz dwa dodatkowe do służby kolonialnej w Indiach. Po rozpoczęciu II wojny światowej, RAF zarekwirował trzy dodatkowe maszyny cywilne, a jedna z nich była wykorzystywana przez Fleet Air Arm.
South African Air Force nabyła trzy zmilitaryzowane samoloty, uzbrojone w dwa karabiny maszynowe: jeden stały dla pilota oraz jeden ruchomy w wieżyczce grzbietowej. Maszyny te służyły jako samoloty rozpoznawcze, bombowe oraz szkoleniowe. Dodatkowo, cztery cywilne samoloty należące do South African Airways mogły być szybko przystosowane do zadań wojskowych.
Wersją rajdową AS.6, wybudowaną w jednym egzemplarzu, był AS.8 Viceroy, przystosowany do udziału w MacRobertson Air Race z Wielkiej Brytanii do Melbourne w Australii w październiku 1934 roku. Załoga tego samolotu nie ukończyła rajdu, przerywając go w Atenach z powodu problemów technicznych.
W 1937 roku, na bazie konstrukcji AS.6, wytwórnia Airspeed Ltd. zaprojektowała nowy samolot szkolno-treningowy AS.10 Oxford, który do końca II wojny światowej był produkowany w liczbie ponad ośmiu tysięcy egzemplarzy.
Opis konstrukcji
Airspeed AS.6 Envoy to dwusilnikowy, wolnonośny dolnopłat z klasycznym trójpodporowym podwoziem chowanym w locie, z kółkiem ogonowym. Konstrukcja samolotu była wykonana z drewna, pokryta sklejką i płótnem. W zależności od wersji, napęd stanowiły różne silniki: Wolseley AR.9 o mocy 200 hp (149 kW) w AS.6, Armstrong Siddeley Lynx IVC o mocy 240 hp (179 kW) w AS.6A, Wright R-760-E2 Whirlwind 7 o mocy 350 hp (261 kW) w AS.6D, Walter Castor II o mocy 340 hp (254 kW) w AS.6E, Wolseley Scorpio I o mocy 250 hp (186 kW) w AS.6G, Wolseley Aries III o mocy 225 hp (168 kW) w AS.6H oraz Armstrong Siddeley Cheetah IX o mocy 350 hp (261 kW) w AS.6J.
Bibliografia
David Mondey: The Hamlyn Concise Guide to British Aircraft of World War II. Londyn: 2006. ISBN 978-0-753714-62-1.