Airbus SE
Airbus SE (wcześniej znany jako European Aeronautic Defence and Space Company – EADS) to koncern zajmujący się lotnictwem i przemysłem obronnym, który powstał w 2000 roku w wyniku połączenia aktywów z Francji, Niemiec oraz Hiszpanii. Główne spółki związane z grupą Airbus to Airbus, Airbus Helicopters oraz Airbus Defence and Space. Obecnie EADS przechodzi etap restrukturyzacji. W ramach tego procesu, 31 lipca 2013 roku ogłoszono decyzję o połączeniu z powiązaną spółką Airbus oraz przyjęciu nowej nazwy Airbus Group. 2 stycznia 2014 roku EADS oficjalnie zmienił nazwę na Airbus Group.
Historia
European Aeronautic Defence and Space Company została założona w 2000 roku poprzez fuzję trzech europejskich firm: niemieckiej DASA, francuskiej Aérospatiale Matra oraz hiszpańskiej CASA.
Fuzja ta miała na celu stworzenie przez Europejczyków grupy przemysłowej o światowym zasięgu.
Cztery przedsiębiorstwa przed fuzją
DASA, niemiecki koncern, powstał w wyniku połączenia w 1989 roku spółek: Daimler-Benz (tylko technologie wojskowe), Dornier, Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB), MTU Muenchen oraz Telefunken Systemtechnik. W 1997 roku do grupy dołączyło również przedsiębiorstwo Siemens Sicherungstechnik. Działalność DASA była podzielona na siedem działów: samoloty cywilne, helikoptery, samoloty wojskowe, infrastruktura kosmiczna, satellity, systemy cywilne i obronne oraz silniki lotnicze. W 1999 roku obroty koncernu wyniosły 9,2 mld euro, a zatrudnienie wynosiło około 46 tys. pracowników.
Francuska grupa Aérospatiale Matra powstała z fuzji państwowej spółki Aérospatiale oraz prywatnej firmy Matra, kontrolowanej przez grupę Lagardere. W nowo powstałej spółce państwo francuskie miało kontrolę nad 48% akcji, a holding Lagardere 33%, 17% kapitału znajdowało się w obrocie giełdowym, a 2% kontrolowali pracownicy. Działalność koncernu była podzielona na cztery działy: lotnictwo, obronę i transport kosmiczny, satellity, systemy, usługi oraz telekomunikację. W 1999 roku Aérospatiale Matra osiągnęła obroty na poziomie 12,9 mld euro, zatrudniając 52 387 pracowników.
Hiszpańska spółka CASA była w całości własnością państwa hiszpańskiego. W 1999 roku obroty tej firmy wyniosły 1,2 mld euro, a zatrudnienie wynosiło 7430 pracowników. Działalność CASA obejmowała trzy działy: samoloty, przestrzeń kosmiczna oraz dział remontów.
W 2006 roku koncern był drugim co do wielkości producentem w branży lotniczo-zbrojeniowej, ustępując jedynie Boeingowi, a wyprzedzając Lockheed Martin pod względem całkowitej sprzedaży. Większość dochodów firmy generował sektor lotnictwa cywilnego – Airbus Commercial (63% w 2011 roku).
Pod koniec 2011 roku 49,86% akcji EADS było dostępnych na giełdzie, podczas gdy pozostałe 50,14% należało do holdingów z Francji, Niemiec i Hiszpanii: SOGEADE (22,35%; Groupe Lagardère i rząd Francji), Daimler AG (22,35%; z czego 7,5% nabył państwowy bank KfW) oraz SEPI (5,45%; rząd Hiszpanii). Na koniec 2012 roku EADS planował wprowadzenie bardziej biznesowej struktury własności, w której Francja i Niemcy miałyby po 12% akcji, Hiszpania 4%, a Daimler i Lagardère pozostałe 2%, natomiast 70% akcji trafiłoby na sześć europejskich giełd.
W październiku 2012 roku niemiecki rząd zablokował negocjacje dotyczące fuzji EADS z koncernem zbrojeniowym BAE Systems.
31 lipca 2013 roku podjęto decyzję o zmianie nazwy konsorcjum. Uznano, że poprzednia nazwa EADS może być mniej rozpoznawalna, zwłaszcza na rynkach pozaeuropejskich. Zmiana ta weszła w życie 2 stycznia 2014 roku, w wyniku czego EADS stał się Airbus Group, przy czym pierwszy człon nazwy odnosi się do flagowego produktu firmy.
Działalność
Od początku 2014 roku firma działa w trzech głównych obszarach:
- Produkcja samolotów cywilnych w ramach spółki Airbus
- Produkcja samolotów wojskowych, statków kosmicznych, satelitów telekomunikacyjnych i obserwacyjnych, a także systemów bezzałogowych, awionicznych, ostrzegawczych, radarowych oraz innych systemów elektronicznych w dziale Airbus Defence and Space (dawniej Airbus Military, EADS Astrium i Cassidian)
- Produkcja helikopterów cywilnych i wojskowych w ramach spółki Airbus Helicopters (dawniej Eurocopter Group)
Do 2013 roku spółka była zorganizowana w czterech działach: Airbus/Airbus Military, Eurocopter Group, EADS Astrium oraz Cassidian.
Airbus Group jest właścicielem, udziałowcem lub kontraktorem w ramach następujących podmiotów:
- CSeries Aircraft Limited Partnership (50,01% udziałów) – produkcja samolotu CSeries pod nazwą Airbus A220 we współpracy z Bombardier Aerospace
- Airbus Group, Inc. (dawniej EADS North America) – filia koncernu zarejestrowana w USA
- Airbus Helicopters, Inc. (dawniej American Eurocopter) – producent AS350 A-Star i UH-72A Lakota, sprzedawca śmigłowców Airbus Helicopters
- MBDA (37,5% udziałów) – producent wojskowych pocisków rakietowych
- Eurofighter Jagdflugzeug GmbH (EADS Deutschland GmbH i CASA mają 46% udziałów) – producent myśliwca Eurofighter Typhoon
- NHIndustries (Airbus Helicopters ma 62,5%) – producent śmigłowca NHI NH90
- Dassault Aviation (46,76% udziałów) – francuski producent samolotów biznesowych Falcon oraz wojskowych Rafale
- Thales Group (Dassault ma 20,8% udziałów) – francuski koncern elektroniczny specjalizujący się w systemach wojskowych
- ATR (50% udziału, pozostałe 50% ma Alenia Aeronautica) – francuski producent turbośmigłowych samolotów pasażerskich
- Socata (30%) – francuski producent lekkich samolotów do lotnictwa ogólnego
- Arianespace (28,59%) – firma zajmująca się komercyjnym transportem kosmicznym
- Patria (26,8%) – fińska firma zbrojeniowa
- naprowadzanie geosatelitarne systemu Galileo (satelity produkcji Astrium)
- rakiety nośne Ariane 5 (Astrium) dla Europejskiej Agencji Kosmicznej