Airbus A380, pierwotnie określany jako Airbus A3XX, to dwupoziomowy i szerokokadłubowy czterosilnikowy samolot pasażerski produkowany przez firmę Airbus. Dzięki unikalnej konstrukcji, w której górny pokład rozciąga się na całą długość kadłuba, model A380-800 może pomieścić do 555 pasażerów w konfiguracji trzyklasowej, a nawet 853 pasażerów w pełnej klasie ekonomicznej, co czyni go największym samolotem pasażerskim na rynku, wyprzedzając Boeinga 747-8 o 32% pod względem powierzchni.
Historia
Rozwój i testy
Prace nad bardzo dużym samolotem pasażerskim rozpoczęły się w Airbusie na początku lat 90., kiedy to firma chciała poszerzyć swoją ofertę i zyskać przewagę nad Boeingiem, który dominował z modelem Jumbo Jet. Konsorcja lotnicze, pamiętając o konkurencji między McDonnell Douglas a Lockheed, zdecydowały się na wspólne opracowanie jednego modelu, który zaspokoiłby potrzeby rynku 600-800-miejscowych samolotów. W styczniu 1993 roku Boeing oraz kilka firm z konsorcjum Airbus zaczęły badania nad programem VLCT (Very Large Commercial Transport).
W czerwcu 1994 roku Airbus rozpoczął prace nad własnym dużym samolotem pasażerskim oznaczonym jako A3XX. Na tym etapie rozważano różne koncepcje, w tym nietypowy pomysł połączenia dwóch kadłubów A340. W lipcu 1996 roku zakończono wspólne badania nad VLCT, a Boeing zaprezentował swój projekt 747X, który później przekształcił się w 747-8 Intercontinental, podczas gdy A3XX przyjął formę dwupokładowca.
Rada nadzorcza Airbusa zdecydowała o rozpoczęciu budowy A3XX 19 grudnia 2000 roku, a nowa nazwa A380 miała symbolizować szczęście w niektórych kulturach. W międzyczasie firma otrzymała zamówienia na 55 samolotów od sześciu różnych klientów.
Ostateczny projekt powstał w 2001 roku, a montaż pierwszego samolotu rozpoczął się 23 stycznia 2002. Koszty programu wzrosły do 11 miliardów euro, a producent zachęcał dostawców do dostarczania jak najlżejszych komponentów. Górna część kadłuba wykonana została z kompozytów, co pozwoliło na zmniejszenie masy całkowitej o 800 kg, a dodatkowe 360 kg zaoszczędzono dzięki nowoczesnej konstrukcji opon.
Pierwszy A380, oznaczony numerem seryjnym 001 i rejestracją F-WWOW, został zaprezentowany w Tuluzie 18 stycznia 2005 roku, a jego pierwszy lot odbył się 27 kwietnia tego samego roku z sześcioma osobami na pokładzie.
W listopadzie 2005 roku A380 odbył tournée testowo-promocyjne w Azji i Australii, odwiedzając m.in. Singapur i Sydney. 19 listopada 2005 roku zaprezentowano go w barwach Emirates na Dubai Airshow.
W kolejnych latach przeprowadzono wiele testów, w tym lotów do Iqaluit w Kanadzie oraz testów ewakuacyjnych w Hamburgu. Do grudnia 2006 roku w powietrze wzniosło się osiem A380, które łącznie wykonały ponad 2300 godzin lotów w 730 misjach, odwiedzając 18 krajów.
Opóźnienie w dostawach
Problemy z okablowaniem samolotu, wynikłe z używania różnych wersji programu CAD, spowodowały opóźnienia w produkcji.
Wejście do służby
Pierwszy A380 został dostarczony 15 października 2007 roku do Singapore Airlines, a 25 października 2007 roku odbył swój pierwszy komercyjny lot na trasie Singapur-Sydney. Samolot w tej konfiguracji mógł pomieścić 471 pasażerów, w tym 12 w klasie pierwszej, 60 w klasie biznes oraz 399 w klasie ekonomicznej.
W marcu 2008 roku A380 rozpoczął loty do Londynu, a w maju do Tokio. 28 lipca 2008 roku w Hamburgu przekazano pierwszy egzemplarz dla Emirates, który odbył pierwszy lot do Nowego Jorku 1 sierpnia 2008 roku.
Większość klientów zdecydowała się na mniejszą liczbę miejsc w celu zwiększenia komfortu pasażerów oraz możliwości transportu ładunków.
Produkcja
Kluczowe komponenty A380 są produkowane w różnych krajach, takich jak Francja, Niemcy, Hiszpania i Wielka Brytania. Ze względu na ich rozmiary, transport do montażowni w Tuluzie odbywa się specjalnymi środkami transportu. Część z nich przewożona jest przez samoloty transportowe Airbus Beluga. W celu transportu dużych elementów stworzono specjalne trasy, co wymagało budowy odpowiedniej infrastruktury portowej i drogowej.
Po zmontowaniu samolot trafia na lotnisko Hamburg-Finkenwerder w celu wyposażenia i malowania. Na pomalowanie powierzchni A380 potrzeba około 3600 litrów farby.
Zamówienia
Do stycznia 2019 roku złożono 313 zamówień na A380. 14 lutego 2019 roku Airbus ogłosił, że produkcja zakończy się w 2021 roku. Progi rentowności programu ustalono na około 420 samolotów, a ostatecznie produkcję zmniejszono z powodu niskiego popytu. A380 miał problemy w konkurencji z bardziej ekonomicznymi samolotami dwusilnikowymi, takimi jak Boeing 777-300ER czy Airbus A350-1000, które oferowały niższe koszty eksploatacji.
W 2012 roku linie Kingfisher zbankrutowały, a w kolejnych latach różne zamówienia na A380 zostały anulowane lub przekształcone. 14 lutego 2019 roku Airbus ogłosił ostateczne zakończenie produkcji A380.
Incydenty z udziałem A380
4 listopada 2010 roku, podczas lotu Qantas Lot 32, doszło do awarii silnika nr 2, co zmusiło samolot do awaryjnego lądowania w Singapurze. W 2010 roku wykryto mikropęknięcia w skrzydłach, co skutkowało ich przebudową w 2013 roku. W 2011 roku miały miejsce inne incydenty, w tym kolizje i problemy z silnikami, jednak nie spowodowały one poważnych obrażeń.
Galeria
Linki zewnętrzne
Airbus A380 na oficjalnej stronie