Airbus A340

Airbus A340 to czterosilnikowy samolot pasażerski o dalekim zasięgu, produkowany przez europejskie konsorcjum Airbus.

Opis

Rodzina A340 to pierwszy typ samolotów Airbusa, który został wyposażony w cztery silniki. A340 oraz bardzo podobny model A330 (który różni się jedynie liczbą silników – A330 ma tylko dwa) zadebiutowały na rynku samolotów długodystansowych, stanowiąc tym samym pierwszy krok europejskiego producenta w tym segmencie. A340 wyprodukowano w dwóch generacjach; na początku lat 90. do służby weszły wersje A340-200 i A340-300, a dziesięć lat później – A340-500 i A340-600.

Historia

Pierwsza generacja

Prace nad modelem A340 rozpoczęto w 1987 roku, a jego pierwszy lot (wersja 300) odbył się 25 października 1991 roku. Regularna eksploatacja A340 rozpoczęła się w marcu 1993 roku w liniach Air France oraz niemieckiej Lufthansa. Model A340-200 został zaprezentowany nieco później (pierwszy lot w kwietniu 1992) i charakteryzował się większym zasięgiem, ale mniejszą pojemnością w porównaniu do wersji 300 (szczegóły w danych technicznych poniżej). Łącznie wyprodukowano 246 egzemplarzy A340-200/300, z czego 152 były w użyciu w 2017 roku. Najwięksi użytkownicy pierwszej generacji to linie Lufthansa (35 sztuk) oraz Iberia (21 sztuk). Na koniec 2016 roku Iberia wycofała ostatnie A340-300, zastępując je modelami A330-200.

Druga generacja

Prace nad nową generacją A340 rozpoczęto pod koniec lat 90. Celem było zwiększenie pojemności i osiągów nowych modeli. Podobnie jak w przypadku pierwszej generacji, jeden z nowych modeli miał większy zasięg, a drugi większą pojemność.

Model A340-500 przez pewien czas był samolotem o najdłuższym zasięgu na świecie (15740 km), aż wiosną 2006 roku tytuł ten zdobył Boeing 777-200LR. A340-500 w latach 2004-2013 obsługiwał najdłuższe komercyjne połączenie, pokonując trasę z Singapuru do Nowego Jorku w ciągu ponad 18 godzin w barwach Singapore Airlines.

Model A340-600 ma nieco krótszy zasięg (13890 km), ale może pomieścić 380 pasażerów (w porównaniu do 313 w wersji -500). Nowa generacja A340 nie zdobyła jednak sukcesu na rynku, przegrywając z odpowiednikami Boeinga, takimi jak 777-200ER, 777-200LR i 777-300ER. Głównym powodem niepowodzenia nowych modeli był ich gorszy stosunek ekonomiczny (wyższe zużycie paliwa) i wyższe koszty utrzymania (A340 ma o dwa silniki więcej niż 777). Do końca 2012 roku w służbie znajdowało się 131 Airbusów A340 drugiej generacji (34 serii 500 i 97 serii 600), w porównaniu do ponad 500 Boeingów 777 w tym samym czasie. 10 listopada 2011 roku, po dwóch latach bez nowych zamówień na A340, Airbus ogłosił zakończenie produkcji tego modelu. Ostatni A340-600 został oblatany w połowie 2010 roku i dostarczony do Iberia. Ostatni A340-500 powstał pod koniec 2010 roku dla rządu Kuwejtu. Dwa A340-500 wyprodukowane w 2008 roku, które nie zostały dostarczone do Kingfisher Airlines, sprzedano 15 listopada 2012 roku firmie AJW Capital Partners (dla linii AZAL Azerbaijan Airlines), a odbiór miał miejsce pod koniec grudnia 2012 roku. Dwusilnikowy A330, w przeciwieństwie do swojego bliźniaka i A380, odniósł duży sukces, stając się najlepiej sprzedającym się szerokokadłubowcem koncernu, z ponad 1000 wyprodukowanych egzemplarzy w 2013 roku. Dzięki modernizacji, model A330neo będzie produkowany po 2020 roku. Miejsce A340 w ofercie Airbusa od 2014 roku zajmuje nowo zaprojektowany A350 XWB.

Wypadki

Samolot brał udział w ośmiu wypadkach, z czego pięć A340 zostało wycofanych po zniszczeniu w wyniku pożaru, wypadnięcia z pasa lub zamachu, jednak nie zanotowano ofiar śmiertelnych.

20 stycznia 1994 roku A340-211 F-GNIA Air France został zniszczony w wyniku pożaru, nie ma informacji o ofiarach.

24 lipca 2001 roku zaparkowany A340-300 4R-ADD SriLankan Airlines został zniszczony przez Tamilskie Tygrysy wraz z dwoma innymi A330-200.

Katastrofa lotu Air France 358 miała miejsce 2 sierpnia 2005 roku, kiedy A340-300 F-GLZQ wypadł z pasa w Toronto, raniąc 43 osoby, w tym jednego ciężko (pilot).

9 listopada 2007 roku A340-600 EC-JOH linii Iberia wypadł z pasa w Quito, nie było ofiar, a samolot został zezłomowany.

15 listopada 2007 roku A340-600 F-WWCJ (MSN 856), przeznaczony dla Etihad Airways, wbił się w betonową barierę na lotnisku w Tuluzie podczas testów silników, raniąc dziewięć osób na pokładzie, a samolot został spisany na straty.

Dostawy

Dane na 31 grudnia 2013 roku.

Dane techniczne

A340-200/300

A340-500/600

Galeria