Airbus A310 MRT

Airbus A310 MRT

Airbus A310 MRT (Multi Role Transport) to wersja samolotu A310-300, przystosowana do transportu wojskowego. Adaptacja ta miała miejsce w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, przy współpracy niemieckiej firmy Lufthansa Technik. W porównaniu do podstawowej wersji, A310 MRT wyróżnia się przede wszystkim dużą boczną klapą w przedziale ładunkowym, który zajmuje 2/3 przedniej części kadłuba. W tej wersji brakuje tylnej rampy ładunkowej, typowej dla samolotów transportowych. Zamiast tego, tylna część kadłuba została przeznaczona na przedział pasażerski, mogący pomieścić 57 osób. Zasięg samolotu wynosi 6500 km przy ładunku o wadze 30 ton i 11500 km przy ładunku 10 ton.

Airbus A310 MRTT

Airbus A310 MRTT (Multi Role Transport Tanker) to przekształcona wersja A310-300, która służy jako latający tankowiec. Modernizacja miała miejsce w 2003 roku w zakładach Elbe Flugzeugwerke w Dreźnie. Samolot ten został wprowadzony do służby w Luftwaffe, a obecnie eksploatowanych jest 4 sztuki tej wersji.

Airbus CC-150 Polaris

Airbus CC-150 Polaris to trzy egzemplarze Airbusów A310-304 MRT, które służą w Canadian Forces Air Command (obecnie Royal Canadian Air Force). Dwa z tych samolotów pełnią funkcję transportową, natomiast jeden, o numerze rejestracyjnym 15001, został przystosowany do transportu VIP. W 2013 roku ten samolot, używany przez rząd podczas oficjalnych wizyt, zyska nową malaturę, zmieniając szare, wojskowe barwy na barwy państwowe.

Airbus CC-150T Polaris

Airbus CC-150T Polaris to modyfikacja CC-150 na samoloty transportowo-tankujące. Dwa egzemplarze (15004 i 15005) zostały wyposażone w po dwa zasobniki podskrzydłowe Mk32B, które umożliwiają tankowanie w locie.

Testowy Airbus A310-304 MRTT

Firma Airbus posiada także jeden testowy egzemplarz A310-304 MRTT (o rejestracji EC-HLA), który został wyposażony w sztywny podajnik do tankowania ARBS, stosowany w modelu Airbus A330 MRTT.

Przypisy