Airbus A220
Airbus A220, wcześniej znany jako Bombardier CSeries (lub seria C) – to rodzina dwusilnikowych, wąskokadłubowych samolotów pasażerskich średniego zasięgu oferowanych przez koncern Airbus, chociaż zaprojektowanych i pierwotnie wyprodukowanych przez kanadyjskiego producenta, Bombardier Aerospace.
Model Airbus A220-100, który może pomieścić od 108 do 133 pasażerów (wcześniej CS100), odbył swój pierwszy lot 16 września 2013 roku. 18 stycznia 2015 roku uzyskał wstępny certyfikat od Ministerstwa Transportu Kanady (Transport Canada). Natomiast 15 lipca 2016 roku wszedł do eksploatacji w Swiss Global Air Lines. Z kolei model A220-300, mogący pomieścić od 130 do 160 pasażerów (wcześniej CS300), po raz pierwszy wzbił się w powietrze 27 lutego 2015 roku. Uzyskał on wstępną certyfikację 11 lipca 2016 roku, a 14 grudnia 2016 roku rozpoczął służbę w airBaltic.
W październiku 2017 roku Airbus nabył 50,01% udziałów w programie CSeries, a transakcja została sfinalizowana w lipcu 2018 roku. W wyniku tej umowy, Bombardier retainował 31% udziałów w samolocie, a Investissement Québec – 19%. Airbus planuje uruchomienie drugiej linii montażowej dla tych samolotów w swojej fabryce w Mobile.
Projekt
Samolot Airbus A220 został skonstruowany z wykorzystaniem znacznej ilości materiałów kompozytowych, a także charakteryzuje się większymi oknami. Jego kabina jest wyposażona w obszerne, obrotowe schowki na bagaż podręczny. Airbus twierdzi, że w porównaniu z kabinami innych wąskokadłubowych samolotów, A220 oferuje szerszy korytarz oraz więcej miejsca w schowkach w stosunku do liczby pasażerów.
Według producenta, A220 ma o 15% niższe koszty eksploatacji przypadające na miejsce, 20% mniejsze zużycie paliwa oraz emisję dwutlenku węgla, a także 25% redukcję kosztów utrzymania oraz czterokrotną redukcję hałasu w porównaniu do innych samolotów pasażerskich. Dodatkowo, Airbus informuje, że silnik i skrzydła nowego modelu pozwalają zaoszczędzić do 20% paliwa w porównaniu do Airbusa A320neo i Boeinga 737NG; A220-300 jest o 6 ton lżejszy od Airbusa A319neo i niemal 8 ton lżejszy od Boeinga 737 MAX 7.
Wersje
A220-100
Dawniej CS100.
A220-300
Dawniej CS300.
Użytkownicy
Na dzień 4 lipca 2023 roku, ponad 250 samolotów jest w służbie u następujących przewoźników:
- Swiss International Air Lines
- airBaltic
- Korean Air
- Delta Airlines
- Air Tanzania
- Air Canada
- Air France
- JetBlue Airways
- Breeze Airways
- EgyptAir
- ITA Airways
- Air Austral
- Iraqi Airways
- Air Manas
- Air Senegal
- Bulgaria Air
Samoloty podobne do Airbusa A220 pod względem roli, pojemności oraz czasu produkcji to:
- Rodzina Airbusa A320neo
- Boeing 737 MAX
- Embraer 175
- Embraer 190
- Embraer 195