Air Tanzania to narodowe linie lotnicze Tanzanii, które mają swoją siedzibę w Dar es Salaam, gdzie również znajduje się ich główny port lotniczy.
Historia
Linie zostały utworzone w wyniku likwidacji East African Airways, wspólnego przedsięwzięcia Kenii, Ugandy i Tanzanii, które powstało w 1945 roku, a które zakończyło działalność w lutym 1977 roku z długiem wynoszącym 120 milionów USD. Pierwszymi samolotami w flocie były Douglas DC-9-32, wynajęty od Kenya Airways, oraz Boeing 707-331, pozyskany z Areo Nica. W celu rozwoju regionalnych połączeń, flota została wzbogacona o dwa Boeingi 737-200, cztery Fokkery F27 oraz cztery De Havilland Canada DHC-6 Twin Otter. W 1989 roku linie korzystały także z wynajętego na krótki okres McDonnell Douglas MD-83. W maju 1991 roku Air Tanzania wydzierżawiła od Ethiopian Airlines Boeinga 767-200ER, który jednak został zwrócony w lutym 1992 roku z powodu zbyt dużych wymagań przewoźnika. W latach 1998 oraz 1999-2003 w flocie znajdował się także Boeing 737-33A.
W ramach procesu prywatyzacji, w 2002 roku rząd Tanzanii wybrał South African Airways na strategicznego partnera linii. W rezultacie umowy zawartej w grudniu 2002 roku, SAA nabyły 49% akcji w Tanzania Corporation za kwotę 20 milionów USD. Logo oraz malowanie samolotów zostały zmienione na wzór South African, lecz z kolorami Tanzanii. Nowy podmiot rozpoczął działalność w marcu 2003 roku jako Air Tanzania Company Limited (ATCL). Nowy współwłaściciel przekazał linii cztery Boeing 737-200, które zastąpiły dwa starsze modele. Planowano uruchomienie nowych połączeń, jednak w 2005 roku linia odnotowała stratę w wysokości 7,3 miliona USD. 7 września 2006 roku rząd odkupił za milion USD udziały i zakończył współpracę z South African, które w 2008 roku złożyły pozew przeciwko Air Tanzania o nieuregulowanie pożyczki w wysokości 4,1 miliona USD.
Linie wznowiły działalność we wrześniu 2007 roku jako Air Tanzania Company Ltd „Wings of Kilimanjaro”, a logo SAA zostało zastąpione nowym, przedstawiającym żyrafę. Na dwa lata wynajęto od Wallis Trading samolot Airbus A320. W lutym 2008 roku, za pośrednictwem Nordic Aviation Contractor, linia zakupiła dwa Bombardiery DHC-8-311, które od października zastąpiły Airbusa. Między grudniem 2008 a styczniem 2009 ATCL została wykreślona z listy IATA. W 2009 roku Air Tanzania przewiozła 60 018 pasażerów, podczas gdy linia Precision Air przewiozła 583 000. 1 marca 2010 roku, jeden z Boeingów 737-200 uległ uszkodzeniu podczas lądowania, co skutkowało rezygnacją z jego naprawy. W marcu 2011 roku linia oddała do remontu jedyny operacyjny Bombardier Q300, co spowodowało jego uziemienie. Samolot powrócił do służby w listopadzie 2011 roku. Od marca do lipca 2012 roku linia leasingowała od AeroVista Boeinga 737-500, a loty były wstrzymywane z powodu naprawy Bombardiera. 8 kwietnia 2012 roku jeden z Bombardierów Q300 (5H-MWG) został zniszczony podczas nieudanego startu, na szczęście bez ofiar w ludziach. Od 11 października 2012 roku linia korzysta z wynajętego od StarAirCargo Boeinga 737-200, którym wznowiła połączenie z Mwanza. Od 10 stycznia 2013 roku linia wznowiła loty do Kigoma, używając swojego jedynego Bombardiera. W listopadzie 2013 roku Boeing został zastąpiony wynajętym Bombardierem CRJ-200, który obsługuje trasy do Bużumbura, Mwanza i Mbeya.
25 lipca 2016 roku rząd Tanzanii podpisał z Bombardierem umowę na zakup dwóch samolotów komunikacyjnych Q400, które dostarczono we wrześniu 2016 roku. W grudniu 2016 roku Air Tanzania zawarła z Bombardierem umowę na zakup dwóch samolotów odrzutowych CSeries 300 oraz jednego turbośmigłowego Q400, o łącznej wartości 200 milionów USD (843 miliony złotych) według cen katalogowych.
Porty docelowe
Samoloty
Stan na lipiec 2018 roku.