Air New Zealand
Air New Zealand to narodowe linie lotnicze Nowej Zelandii, które mają swoją siedzibę w Auckland.
Linie te oferują 20 tras krajowych oraz 30 międzynarodowych do 18 krajów, obejmujących regiony Azji, Australii oraz Ameryki Północnej. Obecnie są jedynym przewoźnikiem, który ma zasięg umożliwiający okrążenie całego globu. Głównym węzłem komunikacyjnym jest port lotniczy Auckland.
Od 1999 roku Air New Zealand jest członkiem sojuszu Star Alliance.
Sieć połączeń tej linii koncentruje się na regionie Australazji oraz Południowym Pacyfiku, z dalekosiężnymi usługami do Azji oraz Ameryki Północnej. Głównym centrum operacyjnym jest Port lotniczy Auckland, znajdujący się w pobliżu Mangere w południowej części aglomeracji Auckland.
Z danych z 2008 roku wynika, że linie te przewożą rocznie około 11,7 miliona pasażerów.
Agencja ratingowa Skytrax przyznała linii cztery gwiazdki.
Historia
Air New Zealand zostały założone w 1940 roku jako Tasman Empire Airways Limited (TEAL), firma zajmująca się hydroplanami, która obsługiwała loty trans-tasmańskie pomiędzy Nową Zelandią a Australią.
Po zakończeniu II wojny światowej TEAL zaczęły realizować cotygodniowe połączenia z Auckland do Sydney, a także dodały Wellington i Fidżi do swojego rozkładu.
Wraz z rosnącą popularnością samolotów Douglas DC-8, pierwszy z nich w barwach Air New Zealand rozpoczął loty trans-pacyficzne do USA oraz Azji, a w 1965 roku dodano Los Angeles i Honolulu do siatki połączeń.
W 1953 roku rządy Australii i Nowej Zelandii nabyły 50% akcji TEAL, a linie te zakończyły operacje hydroplanowe na rzecz przewoźników śmigłowych w 1960 roku.
W 1965 TEAL stały się spółką zależną rządu nowozelandzkiego, a ich nazwa zmieniła się na aktualną – Air New Zealand.
W 1978 roku, krajowe linie lotnicze National Airways Corporation (NAC) oraz ich współzależny przewoźnik Safe Air zostały połączone z Air New Zealand, aby stworzyć jednego narodowego przewoźnika i wprowadzić nowe połączenia. W 1981 roku, Air New Zealand wprowadziły do swojej floty pierwszy samolot Boeing 747.
W 1982 roku otworzyły biuro w Londynie, w Wielkiej Brytanii.
W 1985 roku flota wzbogaciła się o Boeinga 767-200ER.
W latach 1989–1990 linie zostały w dużej mierze sprywatyzowane, jednak w 2001 roku ponownie znalazły się w rękach rządu, po nieudanym okresie działalności grupy Ansett Australia, która ucierpiała z powodu kryzysu.
W październiku 2001 roku Air New Zealand przeszły restrukturyzację dzięki planowi ratunkowemu rządu nowozelandzkiego, który wyniósł 885 milionów dolarów nowozelandzkich.
21 grudnia 2010 roku nowozelandzki rząd wspierał sojusz Air New Zealand z Virgin Australia.
Flota
Na maj 2025 roku flota Air New Zealand składała się z 112 samolotów o średnim wieku 10,7 lat:
Nagrody
- Airline of the Year – 2012 Air Transport World Global Airline Awards
- Best Air Style – 2011, Premium Economy Spaceseats – Wallpaper Design Awards
- Airline of the Year – 2010 Air Transport World Global Airline Awards
- Best Cabin Staff Australia/NZ Region – 2009 World Airline Awards, Skytrax
- Best Passenger Service Award – 2008 Air Transport World magazine awards
- Best Airline to the South Pacific, Australia, and New Zealand – grudzień 2007 według Business Traveler Magazine w USA
- Australasia’s Leading Business Class Airline – 14. Annual World Travel Awards 2007
- Best Pacific Airline – 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2004 TTG Annual Travel Awards
- Best Airline to the Pacific – 1994, 1995, 1996, 1999, 2000, 2001 Travel Weekly Globe Awards
- Best Business Class Carrier, Best Check-in Staff – 1998 Executive Travel magazine awards
Połączenia codeshare
Air New Zealand współpracuje w systemie codeshare z następującymi liniami:
Zobacz też
katastrofa lotu Air New Zealand 901
Przypisy
Bibliografia
http://www.planespotters.net/Airline/Air-New-Zealand
L. Könemann, A. Fecker, The Complete Book Of Flight. Facts, Figures and The Story of Airports, Airlines and Aircraft, Parragon 2010, s. 211, ISBN 978-1-4454-0442-4.
Linki zewnętrzne
Strona oficjalna
Air New Zealand w serwisie YouTube