Air China

Air China (chiń. upr. 中国国际航空公司, chiń. trad. 中國國際航空公司, pinyin Zhōngguó Guójì Hángkōng Gōngsī) to narodowe linie lotnicze Chin, z siedzibą w Pekinie. Głównym hubem operacyjnym jest Port lotniczy Pekin. Linie te obsługują przeloty dla władz chińskich, co podkreśla ich szczególny status. Logo Air China przedstawia artystyczną wersję feniksa, a zarazem stylizowane litery „VIP”. Air China jest członkiem sojuszu Star Alliance.

Na świecie Air China zajmuje 10. miejsce pod względem wielkości linii lotniczych. W 2009 roku przewiozły one 41,28 mln pasażerów, co stawia je za głównymi rywalami, takimi jak China Southern Airlines i China Eastern Airlines. Mimo to, Air China są najbardziej zyskownymi liniami w Chinach oraz największymi pod względem wartości rynkowej. W 2009 roku ich przychody wyniosły 4,85 miliarda CNY (711,5 miliona USD).

Agencja ratingowa Skytrax oceniła Air China na trzy gwiazdki.

Historia

Air China została założona 1 lipca 1988 roku w wyniku decyzji rządu o podziale operacji chińskiej Cywilnej Administracji Lotniczej (CAAC) na osobne podmioty. W 1987 roku CAAC przeszła restrukturyzację, w wyniku której powstało sześć linii lotniczych: Air China, China Eastern Airlines, China Southern Airlines, China Northern Airlines, China Southwest Airlines oraz China Northwest Airlines. Air China uzyskała autonomię 1 lipca 1988 roku, przejmując odpowiedzialność za loty międzykontynentalne oraz flotę dalekiego zasięgu CAAC, w tym samoloty Boeing 707, 747 i 767.

W styczniu 2001 roku dziesięć chińskich linii lotniczych ogłosiło plan fuzji, w ramach którego Air China miała nabyć China Southwest Airlines. Przed fuzją Air China była czwartą co do wielkości linią w kraju. Po połączeniu powstała grupa o aktywach wynoszących 56 miliardów juanów, z flotą 118 samolotów. 28 października 2002 roku Air China zintegrowała się z Narodową Chińską Korporacją Lotniczą (CNAC) oraz China Southwest Airlines.

15 grudnia 2004 roku Air China zadebiutowała na Giełdzie Papierów Wartościowych w Hongkongu oraz na London Stock Exchange. 18 grudnia 2006 roku miała swój debiut na Szanghajskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Obecnie jest to największa linia lotnicza na świecie pod względem wartości rynkowej.

W 2006 roku linie podpisały umowę o przystąpieniu do sojuszu Star Alliance, a 12 grudnia 2007 roku stały się jego członkiem, obok Shanghai Airlines.

W lipcu 2009 roku Air China zainwestowała 19,3 miliona dolarów w swoją spółkę zależną Air Macau, zwiększając swoje udziały w tej spółce z 51% do 80,9%. Miesiąc później linie wydały 6,3 miliarda HKD (813 milionów USD) na podniesienie swoich udziałów w Cathay Pacific z 17,5% do 29,99%, co poszerzyło ich obecność w Hongkongu. Obie linie planują w przyszłości zwiększyć współpracę.

W lipcu 2010 roku Air China zakończyła zwiększanie udziałów w Shenzhen Airlines Company Limited, przejmując kontrolę nad tymi liniami, co wzmocniło jej pozycję w Pekinie, Chengdu i Szanghaju, osiągając bardziej zrównoważoną sieć połączeń regionalnych.

2 grudnia 2010 roku Air China otrzymała najwyższe wyróżnienie hiszpańskiej branży turystycznej, „Plaque for Tourist Merit”. Jest to pierwsza zagraniczna linia lotnicza, która zdobyła tę nagrodę, przyznawaną osobom i firmom, które wniosły wkład w hiszpańską branżę turystyczną.

Na początku 2016 roku linie zawarły umowę na zakup 6 samolotów Boeing 777-300ER, o wartości sięgającej 2 miliardów USD.

Kierunki lotów

Sieć połączeń Air China obejmuje regiony Azji, Bliskiego Wschodu, Europy, Afryki, Ameryki Północnej i Południowej. Większość lotów realizowanych jest z lotniska w Pekinie. Port lotniczy Szanghaj-Pudong obsługuje znaczną liczbę połączeń do Azji, Europy i Australii. Część międzynarodowych lotów odbywa się również z portów lotniczych w Chengdu, Chongqing, Dalian, Dubaju, Hangzhou, Kunming, Madrycie, Nanning i Xiamen. 10 grudnia 2006 roku linie wykonały swój pierwszy lot do São Paulo (przez Madryt), będący pierwszym połączeniem z Ameryką Południową. To połączenie stało się najdłuższą trasą obsługiwaną przez Air China. Początkowo realizowano je samolotami Boeing 767-300, jednak ze względu na rosnące zainteresowanie zmieniono typ samolotu na Airbus A330-200. Połączenie zostało zawieszone we wrześniu 2008 roku, ale 20 grudnia 2009 roku zostało wznowione.

Air China uruchomiła również połączenia do Ho Chi Minh. Od 27 marca 2011 roku linie oferują trzecie połączenie z Niemcami na trasie Pekin – Düsseldorf. 15 czerwca tego samego roku otwarto połączenie Pekin – Mediolan, które uzupełniło istniejące już połączenie Szangaj – Mediolan. Dostawa nowych samolotów Boeing 777-300ER w kwietniu 2011 roku stanowiła, według linii, fundament dla przyszłych tras długodystansowych. Nowe maszyny zastąpiły dotychczasowe Boeingi 747 na trasach do Stanów Zjednoczonych, a ich debiut przypuszczalnie miał miejsce na trasach europejskich. 6 czerwca 2018 roku linia wznowiła połączenie Pekin – Pjongjang.

Linie partnerskie

Przystąpienie Air China do sojuszu Star Alliance przyczyniło się do zwiększenia obecności pozostałych linii w Chinach. Zgodnie z zasadą Star Alliance, wszyscy członkowie sojuszu przenieśli swoje operacje do trzeciego terminalu na lotnisku w Pekinie, który jest głównym hubem Air China dla operacji międzynarodowych. Air China posiada umowy z następującymi liniami lotniczymi:

  • Air Canada
  • Air Macau
  • Alitalia
  • All Nippon Airways
  • Asiana
  • Austrian Airlines
  • Avianca
  • British Airways
  • Cathay Pacific
  • Dragonair
  • EgyptAir
  • El Al
  • Ethiopian Airlines
  • EVA Air
  • Finnair
  • Polskie Linie Lotnicze LOT
  • Lufthansa
  • Scandinavian Airlines System
  • Shandong Airlines
  • Swiss International Air Lines
  • LATAM Brasil
  • TAP Portugal
  • Turkish Airlines
  • United Airlines
  • Virgin Atlantic Airways

Flota

Na stan kwiecień 2025 roku flota Air China składała się z 499 samolotów o średnim wieku 9,8 lat:

Wycofane

Phoenix Miles (chiń. upr. 国航知音, w tłumaczeniu: „Najlepsi przyjaciele Air China”) to program lojalnościowy Air China. Jest to pierwszy taki program w Chinach, stworzony w celu nagradzania frequent flyers na trasach krajowych i międzynarodowych Air China oraz jej linii partnerskich.

Cargo

Air China Cargo to spółka zależna Air China, która specjalizuje się w przewozach towarowych. Transportuje ładunki do 36 miast w 27 krajach na całym świecie, z siedzibą w porcie lotniczym Pekin.

Na stan kwiecień 2025 roku flota linii cargo składała się z 19 samolotów o średnim wieku 12 lat:

Wypadki i katastrofy

15 kwietnia 2002 roku Boeing 767 z 166 osobami na pokładzie rozbił się na wzgórzu w Pusan w Korei Południowej, co doprowadziło do śmierci 129 osób.

Przypisy