Air Berlin

Air Berlin

Air Berlin do 27 października 2017 roku była drugą co do wielkości linią lotniczą w Niemczech, z siedzibą w Berlinie. Sieć tej linii obejmowała 163 kierunki w 39 krajach, z czego 21 kierunków to lotniska w Niemczech. Główne huby Air Berlin znajdowały się na lotniskach w Berlinie Tegel, Düsseldorfie, Norymberdze oraz na Majorce w Palma de Mallorca. Przedsiębiorstwo zatrudniało ponad 8900 pracowników. W 2010 roku Air Berlin przewiozła 33,6 miliona pasażerów.

Od sezonu zimowego 2008/2009, Air Berlin współpracowała z rosyjską linią S7 Airlines oraz chińską Hainan Airlines na trasach do Moskwy i Pekinu. Od 20 marca 2012 roku była członkiem sojuszu oneworld. Linia ta oferowała loty o wspólnych numerach – code share – z członkami sojuszu, takimi jak American Airlines, British Airways, Finnair, Iberia oraz S7.

Historia

1978 – Kim Lundgren założył Air Berlin Inc. w Oregonie, USA.

28 kwietnia 1979 – pierwszy lot z lotniska Berlin-Tegel do Palma de Mallorca.

1992 – Air Berlin zaczęła operować z lotnisk w Monachium, Norymberdze, Frankfurcie nad Menem oraz Münster/Osnabrück.

1996 – była jedną z pierwszych linii lotniczych, która wprowadziła system TCAS, ostrzegający przed kolizjami.

2001 – jako pierwsza linia wyposażyła swoje samoloty typu Boeing 737-800 w winglety.

2001 – w listopadzie, samolot o numerze rejestracyjnym D-ABBC ustanowił rekord, lecąc bez międzylądowania z lotniska Seattle (BFI) do lotniska Berlin (TXL). Lot trwał 9 godzin i 10 minut, pokonując odległość 8345 kilometrów.

2003 – 31 grudnia Air Berlin została ogłoszona drugą co do wielkości linią lotniczą w Niemczech.

2004 – Air Berlin nabyła 24% udziałów w austriackiej linii lotniczej Niki, należącej do Niki Laudy.

2006 – Air Berlin przejęła całkowicie niemiecką linię DBA.

2007 – Air Berlin przejęła linię LTU z Düsseldorfu oraz 49% udziałów w szwajcarskiej Belair. W tym roku powstała również szkoła latania oraz otwarto nowy Terminal C na lotnisku Berlin-Tegel.

2008 – wymiana samolotów Fokker 100 na nowoczesne Bombardier DHC-8 Q400. Jako jedyna linia w Europie, Air Berlin wyposażyła swoje samoloty w GBAS (Ground Based Argumentation System), system nawigacyjny umożliwiający precyzyjniejsze i bezpieczniejsze lądowanie. Przedsiębiorstwo nawiązało współpracę z liniami S7 Airlines i Hainan Airlines.

2009 – samoloty typu Boeing 737-700NG linii Air Berlin, jako pierwsze w Europie, otrzymały certyfikację kategorii IIIb w systemie ILS. Linia wprowadziła również system bezpieczeństwa lotu SafeRoute.

2010 – podpisano deklarację przystąpienia do sojuszu lotniczego oneworld.

2012 – zakończono procedurę przystąpienia do oneworld.

Upadłość

Przedsiębiorstwo od dłuższego czasu zmagało się z problemami finansowymi. W 2012 roku przewoźnik po raz ostatni zanotował dodatni wynik finansowy. Od tego momentu linia zaczęła ponosić straty, które w 2016 roku wyniosły 780 mln euro. Niemiecki rząd zdecydował się na dofinansowanie linii kwotą 150 mln euro, co umożliwiło utrzymanie istniejących połączeń, ale nie uchroniło przewoźnika przed upadkiem.

15 sierpnia 2017 roku linia lotnicza rozpoczęła procedurę upadłościową i wystąpiła o ochronę przed wierzycielami z powodu niewypłacalności. Decyzja ta zapadła po ogłoszeniu przez Etihad Airways, który posiadał 29,2% akcji Air Berlin, że wstrzymuje wsparcie finansowe dla niemieckiego przewoźnika. Sytuację pogorszył strajk pilotów, który rozpoczął się 12 września 2017 roku i zmusił przewoźnika do odwołania 100 z 750 planowanych lotów na ten dzień. 15 października 2017 roku przedsiębiorstwo zaprzestało lotów na trasach międzykontynentalnych, a ostatni lot w barwach Air Berlin odbył się 27 października 2017 roku. Dzień później, 28 października, linie oficjalnie zakończyły swoją działalność.

W wyniku upadłości, 81 samolotów Air Berlin przejęła Lufthansa. Dodatkowo, 3000 pracowników znalazło zatrudnienie u największego niemieckiego przewoźnika. Wcześniej, Lufthansa przejęła 20 samolotów leasingowanych przez Eurowings od Air Berlin. Należąca do przewoźnika spółka serwisowa Air Berlin Technik została przejęta przez Zeitfracht, do której przeszło również 300 z 850 pracowników przedsiębiorstwa.

Grupa Air Berlin

  • linia lotnicza LTU z Düsseldorfu (w 100%)
  • szwajcarska linia Belair (w 49%)
  • austriacka linia lotnicza Niki (w 49,9%)

Wskaźniki ekonomiczne

(1) = skorygowane post factum przez Air Berlin.

(2) = skorygowane post factum przez Air Berlin na -4.94 mln €.

Codesharing

  • American Airlines (oneworld)
  • Bangkok Airways
  • British Airways (oneworld)
  • Finnair (oneworld)
  • Hainan Airlines
  • Niki
  • S7 Airlines (oneworld)
  • Pegasus Airlines
  • Iberia (oneworld)
  • Etihad Airways

Flota

Średni wiek floty Air Berlin wynosił 4,6 roku.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Strona internetowa linii lotniczych Air Berlin