GAC Aion V
GAC Aion V to elektryczny samochód osobowy typu crossover klasy średniej, produkowany przez chińską markę GAC Aion w latach 2020–2022, a od 2022 roku jako Aion V. W 2024 roku rozpoczęto produkcję drugiej generacji tego modelu.
Pierwsza generacja
GAC Aion V I został zaprezentowany po raz pierwszy w 2020 roku jako trzeci model w ofercie GAC Aion, koncentrującej się na samochodach elektrycznych. Model ten plasuje się w segmencie średniej wielkości crossoverów, poniżej większego modelu LX, który został przedstawiony rok wcześniej. Aion V wyróżniał się nowymi detalami, w tym dwurzędowymi reflektorami w formie dwóch wąskich, sąsiadujących ze sobą kloszy. Z tyłu pojazdu pojawiły się podłużne lampy połączone z przetłoczeniem biegnącym wzdłuż nadkoli.
Samochód został wyposażony w radary wspierające kierowcę w trybie półautonomicznym, a także w chowane klamki, panoramiczne okno dachowe oraz możliwość personalizacji stylizacji z dodatkowymi akcentami kolorystycznymi. Wnętrze pojazdu zdominowały dwa zintegrowane wyświetlacze, które pełniły funkcję cyfrowych zegarów oraz systemu multimedialnego, obsługującego nowoczesny system map w jakości HD oraz system Huawei 5G.
Lifting
Półtora roku po premierze, we wrześniu 2021 roku, model przeszedł gruntowną restylizację, podczas której zmieniono nazwę na Aion V Plus w ramach polityki rezygnacji z oznaczenia „GAC”. Przód pojazdu zyskał bardziej zwartą stylistykę, pozbawioną chromowanych ozdobników i poprzeczek, a także przemodelowane reflektory i tylny zderzak. Dodatkowo zmieniono deskę rozdzielczą, wprowadzając większy ekran systemu multimedialnego oraz inne materiały wykończeniowe. Układ napędowy zyskał nowoczesną architekturę ładowania, co pozwoliło na szybkie uzupełnianie energii – od 0 do 80% w 16 minut.
Sprzedaż
Podobnie jak inne modele GAC Aion, Aion V był dostępny w sprzedaży wyłącznie na rynku chińskim. Pierwsze egzemplarze trafiły do klientów w czerwcu 2020 roku, a w ciągu następnych czterech lat zdobyły dużą popularność, osiągając sprzedaż na poziomie 78 667 sztuk do końca 2023 roku.
Dane techniczne
GAC Aion V został wyposażony w elektryczny układ napędowy z silnikiem o mocy 184 KM i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 350 Nm. Podstawowa bateria o pojemności 60 kWh umożliwiała maksymalny zasięg 400 kilometrów według chińskiego cyklu pomiarowego. Kolejna bateria o pojemności 70 kWh pozwalała na przejechanie do 500 kilometrów, podczas gdy największa bateria 73 kWh umożliwiała maksymalny zasięg 530 kilometrów.
Druga generacja
Aion V II został zaprezentowany po raz pierwszy w 2024 roku.
Po czterech latach produkcji, GAC Aion zdecydował się na wprowadzenie zupełnie nowego modelu „V”. Nowa generacja całkowicie zrezygnowała z stylistyki swojego poprzednika, przyjmując bardziej kanciaste i masywne proporcje. Charakterystyczny, ścięty przód został wzbogacony o wysoko osadzone reflektory, a tył pojazdu ozdobiono pionowymi, wysokimi lampami. Aion V II jako pierwszy model w historii linii całkowicie porzucił emblematy GAC, stosując jedynie oznaczenia z nazwą „Aion”.
Obszerne nadwozie z dużymi powierzchniami przeszklonymi zakończono opcjonalnym szklanym dachem, a nowa modułowa platforma GAC Group „AEP” umożliwiła stworzenie przestronnej kabiny pasażerskiej. Długość nadwozia przekracza 4,6 metra, a rozstaw osi wynosi 2,77 metra.
Wnętrze pojazdu cechuje prosta estetyka, z wysoko poprowadzonym tunelem środkowym, który płynnie łączy się z deską rozdzielczą. Dominującym elementem wnętrza jest dotykowy, 14,6-calowy ekran systemu multimedialnego, a przed dwuramienną kierownicą znajduje się kolejny wyświetlacz pełniący funkcję cyfrowych wskaźników.
Sprzedaż
Aion V drugiej generacji został zaprojektowany z myślą o rynkach eksportowych, jednak najpierw trafił do sprzedaży w Chinach pod koniec lipca 2024 roku, równocześnie z dotychczasową generacją. Oprócz tego, rozpoczęto produkcję modelu w nowo otwartej fabryce GAC Aion w Tajlandii.
Dane techniczne
Podobnie jak jego poprzednik, Aion V II to w pełni elektryczny pojazd, napędzany silnikiem o mocy 181 KM. Akumulator dostarczony przez firmę CATL obsługuje architekturę 400-woltową, co pozwala na uzupełnienie do 60% baterii w 15 minut.