Aion: The Tower of Eternity

Aion: The Tower of Eternity to gra komputerowa z gatunku MMORPG, stworzona i wydana przez firmę NCsoft. Akcja rozgrywa się w fantastycznym świecie.

Fabuła

Na początku istnienia, bóg Aion dbał o nowy świat zwany Atreia. Wówczas był to zamknięty świat, a Aion oświetlał go swoją mocą. Aby uczynić to miejsce piękniejszym, postanowił stworzyć ludzi oraz rasę drakanów, która miała ich chronić. Pokój jednak nie trwał długo; drakony opanowała żądza władzy i dążenie do podporządkowania sobie innych. Pięciu najpotężniejszych drakanów zaczęło zwiększać swoje siły oraz rozmiar, aż przekształcili się w smoczych lordów, znanych jako pierwsi Balaurzy. Gdy Aion odmówił im nadania władzy, zbuntowali się i zadeklarowali wojnę. Pod presją Aion stworzył dwunastu boskich lordów Empyrean, których zadaniem było strzec pokoju oraz Wieży Wieczności.

Niektórzy ludzie zostali obdarzeni zaszczytem zostania Daeva, podobnie jak lordowie Empyrean, zyskali skrzydła oraz zdolność latania, aby walczyć z Balaurami. W miarę upływu czasu, ich liczba wzrosła na tyle, by stworzyć armię, którą lordowie poprowadzili do walki.

Po trwającej przez milenia wojnie, pojawiła się szansa na pokój. Pięciu smoczych lordów zostało zaproszonych na negocjacje, które jednak zakończyły się niepowodzeniem, gdyż jeden z nich został zabity przez nieznanego napastnika. W wyniku kolejnych walk, Wieża Wieczności została zniszczona, a Atreia rozpadła się na pół z powodu potężnego kataklizmu.

Lordowie Empyrean, którzy sprzeciwili się pokojowi, przeszli na górną część świata, zdobyli władzę i nazwali się lordami Shedim. Ci, którzy pragnęli pokoju, zostali lordami Seraphim, przeszli na dolną część Atrei i objęli ją władzą.

Życie ludzi z jasnej strony świata niewiele się zmieniło. Elyosi, zwolennicy lordów Seraphim, wspólnie stworzyli miasto Sanctum. Asmodianie, zamieszkujący ciemną stronę, przeszli znaczne zmiany; ich dłonie zamieniły się w szpony, na palcach u stóp pojawiły się pazury. Brak dostępu do światła spowodował, że ich skóra stała się ciemniejsza, a oczy przystosowały się do widzenia w mroku, nabierając czerwonej poświaty. Zyskali także grzywy. Asmodianie założyli miasto Pandaemonium, gdzie żyją obok lordów Shedim.

Rozgrywka

Wybór rasy

Gracze rozpoczynają grę jako nowi mieszkańcy jednej z dwóch części świata (Elysea lub Asmodae), wykonując przypisane im zadania. Realizując je, zwiększają swoją moc, dzięki czemu strefy początkowe są chronione przed pojawieniem się Balaur, a po pewnym czasie stają się Daeva, nabywając skrzydła i zdolność latania jako święci słudzy swoich społeczności. Historia, klimat gry oraz krajobrazy różnią się między obiema stronami świata, jednak główny cel gry pozostaje niezmienny.

Dostosowywanie postaci

System personalizacji postaci umożliwia modyfikację takich parametrów jak wzrost, waga oraz szczegółowy wygląd poszczególnych części ciała. Gracze mają do wyboru bogaty wachlarz fryzur, a dzięki palecie kolorów mogą wybrać dowolny odcień włosów, skóry czy oczu. Dodatkowo dostępne są elementy dekoracyjne twarzy, takie jak makijaż, tatuaże, blizny oraz biżuteria.

Gra umożliwia także zmianę koloru wybranego elementu ekwipunku oraz dostosowanie wyglądu broni lub zbroi. Umożliwia to graczom wybór estetyki broni, która im się podoba, niezależnie od jej statystyk. Zmiana wyglądu dotyczy wyłącznie tego samego elementu przedmiotu we wszystkich broniach.

Łańcuchy umiejętności

Wiele umiejętności, których postać się uczy, może być używanych jedynie w ustalonym porządku. Umiejętności znajdujące się wyżej w łańcuchu są zazwyczaj silniejsze niż te, które znajdują się niżej.

System PvPvE

Głównym elementem rozgrywki w Aion są walki PvP w obszarze zwanym Otchłanią. W tej lokalizacji, znajdującej się w centrum Atrei, istnieją fortece, które mogą być kontrolowane przez dany legion (odpowiednik gildii lub klanu w innych grach MMORPG). W wojnach o kontrolę nad fortecami biorą udział trzy frakcje – dwie kontrolowane przez graczy oraz jedna przez komputer. W rozgrywkach każda strona korzysta z broni, które można zdobyć poprzez walki z postaciami PvE, takimi jak bossowie. Legion, który zdobywa daną fortecę, uzyskuje wpływy z podatków (przy zakupie przedmiotów w danym miejscu, ustalony procent od kwoty trafia do legiony), a także dostęp do specjalnych przedmiotów i zniżek w sklepach, korzystając z sieci komunikacyjnej.

Gra nie zezwala na atakowanie członków tej samej rasy, z wyjątkiem pojedynków czy treningów na arenach.

Uczestnictwo w walkach PvP nagradza graczy specjalnymi punktami – Abyss Points. Gra ocenia postacie na podstawie wygranych walk stoczonych w Otchłani. Osiągając wysokie miejsce w rankingu, zmienia się także wygląd skrzydeł gracza, co podkreśla jego waleczność. Punkty te można wymienić na wysokiej klasy ekwipunek, który nie jest dostępny w sklepach. Ranking najlepszych graczy, znany jako Abyss Rank, jest ograniczony – tylko niewielka liczba graczy na danym serwerze może się w nim znaleźć. Punkty przyznawane są za zabicie innych graczy, a ich utrata następuje w przypadku śmierci z rąk innego gracza. Większa liczba punktów przyznawana jest za zabicie gracza o wyższym poziomie.

Klasy

W grze dostępnych jest sześć podstawowych klas oraz jedenaście specjalizacji. Gracze rozpoczynają od wyboru jednej z sześciu klas podstawowych: wojownik (Warrior), mag (Mage), zwiadowca (Scout), inżynier (Engineer), artysta (Artist) lub kapłan (Priest). Po osiągnięciu dziewiątego poziomu, następuje wybór specjalizacji, która stanowi kolejny etap rozwoju klasy podstawowej. Wojownik może stać się templariuszem (Templar) lub gladiatorem (Gladiator), mag może zostać czarodziejem (Sorcerer) lub zaklinaczem (Spirit Master), zwiadowca wybiera pomiędzy assasynem (Assassin) lub łowcą (Ranger), inżynier przekształca się w strzelca (Gunner) lub Eter-Tech, a kapłan ma do wyboru kleryka (Cleric) lub kantora (Chanter). Artyści przekształcają się w bardów.

Maksymalny poziom postaci

W trakcie zamkniętych oraz otwartych testów beta maksymalny poziom, jaki mógł osiągnąć gracz, wynosił 30. Obecnie maksymalny poziom to 85, po wydaniu wersji 8.0.

Gra grupowa

Minimalnie dwóch graczy może stworzyć grupę, aby wzajemnie sobie pomagać w walce i dzielić się zdobytymi przedmiotami. Niektóre strefy w grze zostały zaprojektowane z myślą o rozgrywce drużynowej i można do nich wejść tylko w towarzystwie innych graczy. Cztery grupy mogą utworzyć sojusz (Alliance), gdy wymagana jest większa liczba osób do pokonania przeciwnika lub zrealizowania zadania.

Wytwarzanie przedmiotów

Wytwarzanie przedmiotów w grze opiera się na sześciu specjalizacjach: kowalstwo (Weaponsmithing), płatnerstwo (Armorsmithing), rękodzieło (Handicrafting), krawiectwo (Tailoring), alchemia (Alchemy) oraz kucharstwo (Cooking). Gracze mogą korzystać ze wszystkich sześciu, jednak osiągnięcie poziomu eksperta ograniczone jest do dwóch specjalizacji.

Każdy przedmiot, który można stworzyć, składa się z wielu indywidualnych części lub materiałów. Elementy potrzebne do wytworzenia danego przedmiotu można zdobyć poprzez ekstrakcję, zbieranie, polowanie na potwory, zakupy w sklepach lub od innych graczy, a także przez przekształcanie innych przedmiotów.

Latanie

Latanie w grze Aion ma kluczowe znaczenie dla wielu aspektów, takich jak podróże, walki, wykonywanie zadań i wytwarzanie przedmiotów. Możliwość latania występuje jedynie w wyznaczonych strefach, przez około 60 sekund. Czas ten można wydłużyć poprzez założenie odpowiedniego pancerza, tytułu, wypicie mikstury lub użycie innych przedmiotów dostępnych w grze. Gracz, który ma odpowiedni pancerz oraz korzysta z mikstur, może latać nawet do 20 minut.

Szybowanie

Kiedy postać spadnie lub zeskoczy z dużej wysokości, można aktywować tryb szybowania, naciskając spację. Szybowanie różni się od zwykłego latania, ponieważ postać może kierować się tylko na boki, a lot stopniowo zniża się ku ziemi. Co więcej, w przeciwieństwie do zwykłego latania, szybowanie jest możliwe wszędzie na świecie.

Zadania

Zadania w grze dzielą się na trzy typy: zwykłe zadania (Quest), kampanie (Campaign) oraz zlecenia (Work Order). Zadania zwykłe wymagają od gracza jedynie ich realizacji w celu otrzymania nagrody. Zadania kampanii są ściśle związane z fabułą oraz rozwojem postaci gracza. Zlecenia służą głównie do zwiększenia umiejętności w wybranej profesji. Niektóre zadania można powtarzać wielokrotnie; istnieją także takie, które można wykonać tylko samodzielnie oraz takie, które nie mogą być porzucone.

Prace nad grą

Gra Aion została zapowiedziana i po raz pierwszy publicznie zaprezentowana w maju 2006 roku podczas wystawy E3 Expo. Została opracowana przez południowokoreańską firmę NCSoft. Program zamkniętych testów beta w Korei rozpoczął się pod koniec 2007 roku. Po ich zakończeniu, w listopadzie 2008 roku uruchomiono otwarte testy dla wszystkich chętnych. Chińska wersja gry rozpoczęła zamknięte testy w grudniu 2008 roku, kończąc je rok później, w kwietniu.

Po zakończeniu testów w Azji, rozpoczęto je w Europie, Ameryce Północnej oraz Australii. Testy w Ameryce Północnej i Europie w czerwcu 2009 roku poprzedziła sześciotygodniowa przerwa. Otwarte testy beta rozpoczęły się trzy miesiące później, we wrześniu. Podczas otwartych testów, z powodu problemów, zdecydowano się na rezygnację z umieszczenia w finalnej wersji gry narzędzia zabezpieczającego przed oszustwami GameGuard firmy NProtect. Program ten jest w dalszym ciągu używany w azjatyckich wersjach gry.

Firma NCSoft wydała dużą aktualizację gry w 2010 roku, która zastąpiła starszy silnik gry CryEngine wersją X1.9.

W lutym 2012 roku firma Gameforge przejęła europejskie serwery Aiona i wprowadziła system F2P (Free to Play). 11 kwietnia 2012 roku amerykańskie serwery NCsoft również przeszły na model F2P, a dodatkowo zaktualizowano je do wersji 3.0.

Wersja 2.0

7 września 2010 roku na serwerach europejskich i amerykańskich wydano pierwszą aktualizację gry, zatytułowaną Assault on Balaurea. Zmiany obejmowały dodanie nowej krainy Balaurea, podniesienie maksymalnego poziomu postaci do 55, wprowadzenie nowych umiejętności, instancji i przedmiotów (w tym możliwość posiadania zwierząt znanych z innych gier MMO).

Wersja 3.0

Na serwerach amerykańskich aktualizacja 3.0, zatytułowana Ascension, została wydana 11 kwietnia 2012 roku, a w Europie, po wielu zmianach terminu, ostatecznie udostępniona 15 sierpnia 2012 roku.

Wersja 3.0 wprowadza przede wszystkim system „Housing”: specjalne lokacje dla obu ras, w których gracze mogą kupić dom poprzez system aukcji i urządzić go według własnych upodobań, a także możliwość posiadania pojazdu (ang. mount) do podróżowania po świecie gry.

Zmiany obejmują również dodanie nowych lokacji w trybie gry (Sarpan, Tiamaranta) oraz w trybie instancji (siedem nowych oraz poprawki do istniejących), wprowadzenie nowych przedmiotów i umiejętności oraz zmiany w już obecnych. Aktualizacja przyniosła także nowe zadania dla graczy oraz poprawki w interfejsie i grafice.

Wersja 4.0

Na amerykańskich serwerach zadebiutowała 26 czerwca 2013 roku pod tytułem Dark Betrayal, a w Europie ukazała się 28 sierpnia tego samego roku. Najważniejszą zmianą, jaką wprowadza ta wersja, było dodanie dwóch nowych klas postaci – Barda oraz Gunnera. Zwiększono maksymalny poziom postaci do 65, dodano nowe umiejętności, trzy nowe mapy (Katalam, Danaria oraz Podziemia Katalam) oraz aż 11 nowych instancji, w tym jedną PvP.

Wersja 5.0

Opublikowana 11 października 2015 roku (w Europie w październiku 2016 roku) wprowadza wiele zmian w grze. Zwiększa maksymalny poziom postaci do 75 oraz zmienia niektóre umiejętności. Gracz, osiągając poziom 66, staje się High Daeva i może korzystać z różnych transformacji, które wybiera, rozdając punkty w statystyki (Creative Points). Dodano nowe mapy oraz instancje, a gracze mogą teraz wejść do Wieży Wieczności za pomocą teleportu.

Wersja 6.0

Aktualizacja ta zadebiutowała 17 stycznia 2018 roku na koreańskich serwerach oraz 19 września 2018 roku we wszystkich krajach europejskich, nosząc tytuł Refly. Maksymalny poziom postaci został podniesiony do 80, a system High Daeva został usunięty. Wprowadzono również kompana, który towarzyszy postaci w trakcie jej rozwoju. Zaktualizowano także kolejność map oraz dodano nową, Lakrum, dostępną dla obu frakcji.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Strona domowa gry wydawcy NCSoft

Strona domowa gry wydawcy Gameforge

Aion PowerWiki. powerwiki.na.aiononline.com. [zarchiwizowane z tego adresu (2011-04-14)].