AIDA w marketingu
AIDA to termin pochodzący z języka angielskiego, używany w marketingu do opisania sekwencji reakcji konsumenta na produkt. Akronim ten składa się z następujących liter:
A – Attention (uwaga) – ma na celu przyciągnięcie uwagi klienta do danego produktu.
I – Interest (zainteresowanie) – polega na wzbudzeniu zainteresowania klienta właściwościami oferowanego produktu.
D – Desire (pożądanie) – ma na celu przekonanie klienta, że produkt jest dla niego niezbędny i może zaspokoić jego potrzeby.
A – Action (działanie) – to proces skutecznego nakłaniania klienta do zakupu konkretnego produktu.
Współcześnie niektórzy dodają jeszcze jedną literę:
S – Satisfaction (satysfakcja) – odnosi się do zadowolenia klienta, co może skutkować jego ponownym wyborem tego samego produktu oraz rekomendacją dla innych.
Coraz częściej spotyka się również rozwinięcie AIDA określane jako AIDAL, które wprowadza dodatkowe słowo „Loyalty” (lojalność).
Już w okresie przedwojennym w Polsce, Tadeusz Krzyżewski zajmował się tłumaczeniem tego terminu. W swojej książce „Reklama prasowa”, wydanej we Lwowie w 1937 roku, zaprezentował skrót U.Z.D.A. (uwaga, zainteresowanie, dążenie, akcja).