Kryl
Kryl to polska prototypowa, lekka samobieżna armatohaubica kal. 155 mm, która została zaprojektowana na podwoziu kołowym. Jej rozwój, wraz z systemem dowodzenia i kierowania ogniem, prowadziła Huta Stalowa Wola na podstawie zdobytych doświadczeń oraz z wykorzystaniem elementów systemu Krab.
Historia
Prace nad Krylem rozpoczęły się w 2011 roku. Na początku skupiono się na opracowaniu dokumentacji technicznej oraz stworzeniu partii próbnej armatohaubic. Ważnym założeniem projektu była aeromobilność systemu, co z kolei wymusiło wybór podwozia o ograniczonej masie i wysokości. Do nośnika uzbrojenia wybrano specjalnie zaprojektowane podwozie przez firmę Jelcz. Ponieważ HSW nie miała doświadczenia w produkcji tego typu uzbrojenia ani możliwości wytwarzania luf, zdecydowano o współpracy z zewnętrznym dostawcą, rozważając opcje współpracy z francuskim Nexterem oraz izraelskim Elbitem. Ostatecznie wybrano tego ostatniego.
W drugiej połowie 2013 roku, konsorcjum składające się z HSW, WB Electronics, Wojskowej Akademii Technicznej oraz Wojskowych Zakładów Łączności Nr 2, otrzymało dofinansowanie z NCBiR na rozwój projektu Zautomatyzowanego systemu dowodzenia i kierowania ogniem dla dywizjonowego modułu ogniowego 155-mm lekkich armatohaubic pod kryptonimem Kryl. Zakończenie projektu planowano na rok 2017.
Prototyp systemu z działem ATMOS-2000 na podwoziu kołowym został ukończony do czerwca 2014 roku. 17 lipca 2014 roku firma Jelcz zaprezentowała nowe podwozie Jelcz 663.32 z napędem 6×6, które miało służyć jako nośnik dla systemu artyleryjskiego Kryl. Pojazd został pokazany we wrześniu 2014 roku na wystawie MSPO w Kielcach. W marcu 2017 roku przeprowadzono próby strzelania z maksymalnym ładunkiem miotającym na Słowacji. W 2019 roku planowano zakończenie fazy rozwojowej, a ewentualny start produkcji seryjnej mógłby nastąpić w 2021 roku.
Opis
Kryl to samobieżne działo kal. 155 mm, charakteryzujące się długością lufy wynoszącą 52 kalibry oraz zasięgiem strzału do 40 km. Armata, wraz z niezbędnym osprzętem i zapasem amunicji, znajduje się na podwoziu ciężarówki o wysokiej mobilności. Konstrukcja pojazdu, zgodnie z wymaganiami Ministerstwa Obrony Narodowej, musi umożliwiać transport w samolotach C-130 Hercules.
W związku z montażem działa w tylnej części pojazdu oraz dla zapewnienia prawidłowego rozkładu masy, firma Jelcz zdecydowała się na budowę nowego typu trójosiowego podwozia, oznaczonego jako 663.32. Pojazd ten ma silnik umieszczony przed kabiną załogi, co stanowi przeciwwagę dla części ładunkowej. Nośnik został wyposażony w nową, opancerzoną kabinę, która zapewnia podwyższoną odporność na wybuchy min i pomieści całą załogę działa. Osłona kabiny wykonana jest z blachy pancernej o grubości 5,5 mm.
Pojazd napędzany jest silnikiem marki MTU 6R106TD21, takim samym jak w modelu 442.32. Jest to 6-cylindrowa jednostka wysokoprężna o pojemności 7,2 l, która rozwija moc maksymalną 240 kW (326 KM) przy 2200 obr./min, a maksymalny moment obrotowy wynosi 1300 Nm, osiągany w zakresie 1200 – 1600 obr./min. Silnik jest połączony z 9-biegową przekładnią mechaniczną.
Dostawcą luf oraz części osprzętu był izraelski Elbit. HSW zadeklarowała, że w seryjnych egzemplarzach będą stopniowo wprowadzane elementy produkowane w Polsce.
Równolegle z pracami nad prototypem armatohaubicy Kryl prowadzone były prace nad systemem dowodzenia oraz systemem kierowania ogniem dla modułu dywizjonowego dział 155 mm. Ostateczne rozwiązanie ma umożliwiać również dowodzenie w jednostkach artylerii rakietowej WR-40 Langusta oraz wyrzutni dalekiego zasięgu systemu Homar.