AHS (Adaptive High-beam System)
AHS, czyli system adaptacyjnych świateł drogowych, został stworzony przez firmę Toyota Motor Corporation. Jego głównym celem jest maksymalne wykorzystanie świateł drogowych w pojazdach, jednocześnie chroniąc kierowców innych aut przed oślepieniem w nocy. System wykorzystuje kamerę przednią wchodzącą w skład bezpieczeństwa czynnego, aby rozpoznać światła pojazdów znajdujących się z przodu lub nadjeżdżających z przeciwka. Dzięki temu, sterowanie ruchomymi przesłonami w reflektorach pozwala na odpowiednie kształtowanie wiązki światła, tak aby omijała inne pojazdy, a jednocześnie oświetlała otoczenie przed samochodem, w tym pobocza. Po raz pierwszy rozwiązanie to zastosowano w modelu Lexus LS 400 w 2012 roku, a następnie w kolejnych modelach tej marki w wyższych wersjach wyposażenia.
W 2014 roku Toyota zaprezentowała rozwinięcie systemu AHS dla aut z diodami LED w światłach drogowych. W tej wersji zamiast ruchomych przesłon zastosowano indywidualne sterowanie diodami, które odpowiadają za oświetlenie różnych segmentów obszaru przed pojazdem.
W 2019 roku, przy okazji debiutu odświeżonego modelu RX, Lexus wprowadził na rynek system BladeScan AHS. Ten system adaptacyjnych świateł drogowych wykorzystuje dwa zwierciadła umieszczone na szybko obracających się przesłonach, które przekazują światło do soczewki, oświetlając drogę przed samochodem. Dzięki dynamicznemu sterowaniu diodami LED, system ten zapewnia większą precyzję snopa światła, co pozwala na wcześniejsze dostrzeganie pieszych oraz znaków drogowych, a jednocześnie zapobiega oślepianiu kierowców nadjeżdżających z przeciwka. W 2020 roku system BladeScan AHS został również wprowadzony do wyposażenia modelu Lexus LS.
== Przypisy ==