AgustaWestland AW609
AgustaWestland AW609 (znany również jako Leonardo AW609) to zmiennowirnikowiec o pionowym i/lub krótkim starcie oraz lądowaniu, będący wspólnym przedsięwzięciem amerykańsko-włoskim.
Model AW609 łączy w sobie cechy samolotu, takie jak prędkość, zasięg oraz komfort, z wygodą i elastycznością helikoptera. Jest przewidziany do zastosowań w transporcie prywatnym, w tym w celach biznesowych, a także w transporcie medycznym oraz akcjach ratunkowych.
Historia
W ostatnich miesiącach 1996 roku firma Bell-Boeing zaprezentowała projekt cywilnego samolotu z wirnikiem uchylnym oznaczonym jako D-600. Początkowo planowano, że pierwszy lot BB609 odbędzie się w 1999 roku, a dostawy rozpoczną się w 2001 roku. W wrześniu 1998 roku Bell i Agusta ogłosili kontynuację projektu pod nową nazwą BA609.
W wyniku dwóch tragicznych wypadków z samolotem V-22 Osprey, w których zginęło 23 osoby w kwietniu i grudniu 2000 roku, prace nad AW609 zostały opóźnione, ponieważ był on technicznie blisko związany z V-22. Ostatecznie testy naziemne samolotu BA609 rozpoczęły się 6 grudnia 2002 roku. Pierwszy lot miał miejsce 7 marca 2003 roku w Arlington (Teksas), a dowodziło nim dwóch pilotów. Samolot został zaprojektowany dla jednej lub dwóch osób załogi oraz maksymalnie dziewięciu pasażerów. Od 2011 roku nad projektem czuwa firma AgustaWestland.
Przedłużające się problemy rozwojowe z samolotem V-22 Osprey również wpłynęły na opóźnienia w projekcie AW609. W 2014 roku w Teksasie, pod nadzorem Federalnej Administracji Lotnictwa, przeprowadzono pomyślne testy autorotacji.
15 kwietnia 2016 roku wznowiono testy pierwszego prototypu (A/C1). Natomiast 4 maja 2016 roku w Cascina Costa (Włochy) odbył się pierwszy lot trzeciego prototypu (A/C3). 23 grudnia 2019 roku w Filadelfii zaprezentowano czwarty prototyp, już zbudowany w konfiguracji seryjnej.
Cywilny tiltrotor AW609 wciąż przechodzi testy w celu uzyskania amerykańskiego certyfikatu typu.
Wypadki
30 października 2015 roku drugi z dwóch prototypów (N609AG), który odbył swój pierwszy lot w 2006 roku, uległ wypadkowi w pobliżu zakładów AgustaWestland w Vergiate, w północno-zachodnich Włoszech. W wyniku tego zdarzenia zginęło dwóch pilotów testowych, Pietro Venanzi oraz Herb Moran.