Agrobiznes

Agrobiznes

Agrobiznes (znany również jako agrobusiness) to działania podejmowane przez ludzi, które mają na celu wytwarzanie finalnych produktów żywnościowych. Proces ten zaczyna się od pozyskania surowców pierwotnych, a kończy na dostarczeniu gotowej żywności na stół konsumenta.

Zakres agrobiznesu

Zakres działalności agrobiznesu obejmuje:

  • przemysł produkujący środki do wytwarzania dla rolnictwa i przemysłu spożywczego,
  • rolnictwo, które rozumiane jest jako produkcja surowców żywnościowych oraz gotowych produktów,
  • skup surowców rolnych, ich przechowywanie oraz transport,
  • rybołówstwo oraz leśnictwo,
  • przemysł spożywczy,
  • handel hurtowy i detaliczny żywnością,
  • usługi związane z funkcjonowaniem powyższych obszarów,
  • agroturystykę.

Marketing w agrobiznesie

Do zadań dystrybutorów, usługodawców oraz agentów należy ułatwienie dostępu do towarów na rynkach docelowych. Pośrednicy realizują następujące działania:

  • zbieranie informacji niezbędnych do planowania i ułatwiania wymiany rynkowej,
  • promowanie produktów poprzez rozwój i rozpowszechnianie przekonywujących komunikatów,
  • wyszukiwanie klientów oraz zapewnienie trwałych relacji z nimi,
  • dostosowanie podaży do wymagań nabywców, w tym standaryzację produktów, pakowanie, magazynowanie itp.,
  • negocjowanie warunków sprzedaży oraz ustalanie cen,
  • fizyczna dystrybucja towarów,
  • finansowanie, czyli pokrywanie kosztów obrotu i przepływu towarów z własnych środków.

Podstawowi pośrednicy

Do głównych pośredników w agrobiznesie zalicza się:

  • handlowców (lub odsprzedawców), którzy zajmują się zaopatrzeniem w środki produkcji na poziomie hurtowym i detalicznym,
  • handlowców, którzy prowadzą obrót żywnością (zarówno hurtowym, jak i detalicznym),
  • pośredników zajmujących się skupem produktów rolnych,
  • pośredników świadczących usługi ułatwiające, takie jak transport, pakowanie, przechowanie, magazynowanie, a także usługi bankowe, finansowe, ubezpieczeniowe i marketingowe.

Działania pośredników polegają na:

  • zbieraniu informacji o klientach, które są niezbędne do planowania i ułatwiania wymiany,
  • poszukiwaniu metod na zapewnienie trwałych kontaktów z nabywcami,
  • dostosowaniu podaży do wymagań nabywców,
  • prowadzeniu negocjacji w celu osiągnięcia porozumienia co do cen i warunków sprzedaży,
  • fizycznej dystrybucji towarów.

Przypisy

Bibliografia

Franciszek Kapusta. Agrobiznes. Wyd. Difin, 2008, s. 310, ISBN 978-83-7251-931-3.