Agrobiznes
Agrobiznes (znany również jako agrobusiness) to działania podejmowane przez ludzi, które mają na celu wytwarzanie finalnych produktów żywnościowych. Proces ten zaczyna się od pozyskania surowców pierwotnych, a kończy na dostarczeniu gotowej żywności na stół konsumenta.
Zakres agrobiznesu
Zakres działalności agrobiznesu obejmuje:
- przemysł produkujący środki do wytwarzania dla rolnictwa i przemysłu spożywczego,
- rolnictwo, które rozumiane jest jako produkcja surowców żywnościowych oraz gotowych produktów,
- skup surowców rolnych, ich przechowywanie oraz transport,
- rybołówstwo oraz leśnictwo,
- przemysł spożywczy,
- handel hurtowy i detaliczny żywnością,
- usługi związane z funkcjonowaniem powyższych obszarów,
- agroturystykę.
Marketing w agrobiznesie
Do zadań dystrybutorów, usługodawców oraz agentów należy ułatwienie dostępu do towarów na rynkach docelowych. Pośrednicy realizują następujące działania:
- zbieranie informacji niezbędnych do planowania i ułatwiania wymiany rynkowej,
- promowanie produktów poprzez rozwój i rozpowszechnianie przekonywujących komunikatów,
- wyszukiwanie klientów oraz zapewnienie trwałych relacji z nimi,
- dostosowanie podaży do wymagań nabywców, w tym standaryzację produktów, pakowanie, magazynowanie itp.,
- negocjowanie warunków sprzedaży oraz ustalanie cen,
- fizyczna dystrybucja towarów,
- finansowanie, czyli pokrywanie kosztów obrotu i przepływu towarów z własnych środków.
Podstawowi pośrednicy
Do głównych pośredników w agrobiznesie zalicza się:
- handlowców (lub odsprzedawców), którzy zajmują się zaopatrzeniem w środki produkcji na poziomie hurtowym i detalicznym,
- handlowców, którzy prowadzą obrót żywnością (zarówno hurtowym, jak i detalicznym),
- pośredników zajmujących się skupem produktów rolnych,
- pośredników świadczących usługi ułatwiające, takie jak transport, pakowanie, przechowanie, magazynowanie, a także usługi bankowe, finansowe, ubezpieczeniowe i marketingowe.
Działania pośredników polegają na:
- zbieraniu informacji o klientach, które są niezbędne do planowania i ułatwiania wymiany,
- poszukiwaniu metod na zapewnienie trwałych kontaktów z nabywcami,
- dostosowaniu podaży do wymagań nabywców,
- prowadzeniu negocjacji w celu osiągnięcia porozumienia co do cen i warunków sprzedaży,
- fizycznej dystrybucji towarów.
Przypisy
Bibliografia
Franciszek Kapusta. Agrobiznes. Wyd. Difin, 2008, s. 310, ISBN 978-83-7251-931-3.