Agregat prądotwórczy
Agregat prądotwórczy, znany również jako generator prądotwórczy, to jednostka elektroenergetyczna, która działa jako niezależne źródło energii elektrycznej. Składa się z prądnicy synchronicznej (wyposażonej w magnesy stałe lub elektromagnesy), silnika spalinowego, rozdzielnicy elektrycznej oraz urządzeń kontrolno-pomiarowych i pomocniczych, które są zintegrowane w jednej metalowej konstrukcji. Agregaty te stanowią autonomiczne systemy do produkcji energii elektrycznej.
Zastosowanie agregatów prądotwórczych
Agregaty prądotwórcze mają zastosowanie w dwóch głównych obszarach:
- Zastosowanie podstawowe: Służą do produkcji energii elektrycznej dla różnych potrzeb, takich jak napęd, oświetlenie, ogrzewanie itp., w miejscach, gdzie brak jest innych źródeł energii.
- Zastosowanie pomocnicze: Wykorzystywane w sytuacjach, gdy standardowa sieć rozdzielcza jest przerwana, co może prowadzić do strat materialnych lub finansowych, lub podczas przeciążenia sieci.
Rodzaje agregatów prądotwórczych
W zależności od ich przeznaczenia, agregaty prądotwórcze można podzielić na:
- Agregaty prądotwórcze do zastosowania lądowego;
- Agregaty prądotwórcze do zastosowania morskiego.
Wykonania agregatów prądotwórczych lądowych
Agregaty prądotwórcze przeznaczone do zastosowania lądowego, w zależności od sposobu mocowania, występują w dwóch wersjach:
- Stałe mocowanie: Agregaty prądotwórcze zainstalowane na stałe.
- Ruchome agregaty: Agregaty prądotwórcze przenośne.
Te dwa typy można podzielić na różne warianty, w zależności od sposobu uruchamiania, na:
- Agregaty z ręcznym sterowaniem;
- Agregaty z automatycznym sterowaniem.
Budowa zespołów prądotwórczych
W skład zespołów prądotwórczych wchodzą:
- Silnik wysokoprężny (diesel) lub benzynowy, z rozruchem ręcznym lub elektrycznym, a także inne typy silników, takie jak silnik elektryczny, silnik Stirlinga, silnik parowy lub pneumatyczny;
- Prądnica synchroniczna samowzbudna (z magnesami stałymi lub elektromagnesami), często z systemem stabilizacji napięcia AVR;
- Metalowa rama z amortyzatorami metalowo-gumowymi;
- Akumulatory z niezbędnym osprzętem (jeśli są obecne);
- Zbiornik paliwa;
- Przyłącza z gniazdami;
- Tłumik spalin;
- Obudowa wyciszona (jeśli występuje);
- Rozruch na gorąco dla silników spalinowych, cieplnych i parowych; rozruch na zimno dla silników elektrycznych i pneumatycznych.