Agregat prądotwórczy

Agregat prądotwórczy

Agregat prądotwórczy, znany również jako generator prądotwórczy, to jednostka elektroenergetyczna, która działa jako niezależne źródło energii elektrycznej. Składa się z prądnicy synchronicznej (wyposażonej w magnesy stałe lub elektromagnesy), silnika spalinowego, rozdzielnicy elektrycznej oraz urządzeń kontrolno-pomiarowych i pomocniczych, które są zintegrowane w jednej metalowej konstrukcji. Agregaty te stanowią autonomiczne systemy do produkcji energii elektrycznej.

Zastosowanie agregatów prądotwórczych

Agregaty prądotwórcze mają zastosowanie w dwóch głównych obszarach:

  • Zastosowanie podstawowe: Służą do produkcji energii elektrycznej dla różnych potrzeb, takich jak napęd, oświetlenie, ogrzewanie itp., w miejscach, gdzie brak jest innych źródeł energii.
  • Zastosowanie pomocnicze: Wykorzystywane w sytuacjach, gdy standardowa sieć rozdzielcza jest przerwana, co może prowadzić do strat materialnych lub finansowych, lub podczas przeciążenia sieci.

Rodzaje agregatów prądotwórczych

W zależności od ich przeznaczenia, agregaty prądotwórcze można podzielić na:

  • Agregaty prądotwórcze do zastosowania lądowego;
  • Agregaty prądotwórcze do zastosowania morskiego.

Wykonania agregatów prądotwórczych lądowych

Agregaty prądotwórcze przeznaczone do zastosowania lądowego, w zależności od sposobu mocowania, występują w dwóch wersjach:

  • Stałe mocowanie: Agregaty prądotwórcze zainstalowane na stałe.
  • Ruchome agregaty: Agregaty prądotwórcze przenośne.

Te dwa typy można podzielić na różne warianty, w zależności od sposobu uruchamiania, na:

  • Agregaty z ręcznym sterowaniem;
  • Agregaty z automatycznym sterowaniem.

Budowa zespołów prądotwórczych

W skład zespołów prądotwórczych wchodzą:

  • Silnik wysokoprężny (diesel) lub benzynowy, z rozruchem ręcznym lub elektrycznym, a także inne typy silników, takie jak silnik elektryczny, silnik Stirlinga, silnik parowy lub pneumatyczny;
  • Prądnica synchroniczna samowzbudna (z magnesami stałymi lub elektromagnesami), często z systemem stabilizacji napięcia AVR;
  • Metalowa rama z amortyzatorami metalowo-gumowymi;
  • Akumulatory z niezbędnym osprzętem (jeśli są obecne);
  • Zbiornik paliwa;
  • Przyłącza z gniazdami;
  • Tłumik spalin;
  • Obudowa wyciszona (jeśli występuje);
  • Rozruch na gorąco dla silników spalinowych, cieplnych i parowych; rozruch na zimno dla silników elektrycznych i pneumatycznych.

Zobacz też