Ago Ao 192 „Kurier” to niemiecki samolot dyspozycyjny oraz kurierski z czasów II wojny światowej.
Historia
W 1934 roku w nowo utworzonej wytwórni Ago Flugzeugwerke GmbH w Oschersleben-Bode rozpoczęto prace pod kierunkiem inżyniera Johana Müllera nad lekkim samolotem pasażerskim, który miał być w stanie przewozić kilka osób. Prototyp tego nowoczesnego jak na owe czasy samolotu został zbudowany w 1935 roku i oblatany latem tego samego roku, a następnie poddany próbom w locie.
W wyniku testów, w trzecim prototypie powiększono kadłub, co pozwoliło na zwiększenie liczby miejsc dla pasażerów z pięciu w pierwszym prototypie do sześciu w trzecim. Ten prototyp stał się podstawą do produkcji seryjnej wersji oznaczonej jako Ao 192B.
Planowano również produkcję samolotów w następujących wersjach:
- Ao 192BS – wersja sanitarna, przystosowana do transportu dwóch chorych
- Ao 192BV – wersja pasażersko-transportowa z możliwością demontażu foteli
- Ao 192BL – wersja do wykonywania zdjęć w locie, wyposażona w laboratorium do ich obróbki.
Ostatecznie, poza trzema prototypami, zbudowano jedynie sześć samolotów w wersji pasażerskiej, zdolnych do przewozu sześciu pasażerów, oznaczonej jako Ao 192B.
Użycie
Samoloty Ago Ao 192 zostały zakupione przez Luftwaffe i wykorzystywane jako dyspozycyjne i kurierskie dla wyższych urzędników III Rzeszy. Przykładowo, jednym z takich samolotów dysponował Minister Pracy III Rzeszy, Robert Ley.
Opis konstrukcji
Ago Ao 192 był dolnopłatem o całkowicie metalowej konstrukcji. Posiadał klasyczne podwozie, które było wciągane w czasie lotu. Napęd stanowiły dwa silniki rzędowe, chłodzone powietrzem.
Linki zewnętrzne