Agnieszka Zwierko-Wiercioch

Agnieszka Zofia Zwierko-Wiercioch, znana również jako Agnes Zwierko, urodziła się 16 stycznia 1963 roku w Warszawie. Jest polską śpiewaczką oraz mezzosopranistką.

Życiorys

Jest stryjeczną wnuczką kompozytora i dyrygenta Artura Malawskiego. W 1987 roku ukończyła studia magisterskie na Wydziale Elektroniki Politechniki Warszawskiej, gdzie studiowała na kierunku Informatyka.

Po zdobyciu wykształcenia technicznego rozpoczęła naukę w zakresie muzyki. Ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną II st. im. Józefa Elsnera w klasie śpiewu solowego. W 1994 roku otrzymała dyplom magistra sztuki na Akademii Muzycznej w Warszawie na Wydziale Wokalno-Aktorskim, a w 2015 roku zdobyła tytuł doktora sztuk muzycznych w tej samej dziedzinie. W 2021 roku uzyskała tytuł doktora habilitowanego, a w 2024 roku tytuł profesora sztuk muzycznych.

W 2016 roku została uhonorowana tytułem Honorowego Złotego Inżyniera przez Przegląd Techniczny.

Debiutowała na scenie Filharmonii Białostockiej (obecnie Filharmonia Podlaska) w 1989 roku jako solistka w Glorii D-dur RV 589 A. Vivaldiego.

Na scenie operowej zadebiutowała w 1990 roku, wcielając się w rolę Matki w jednoaktowej operze Amahl i nocni goście Gian Carlo Menottiego w warszawskim Teatrze Wielkim (Scena Kameralna). Rozpoczęła również współpracę z filharmoniami w Polsce oraz za granicą, wykonując dzieła muzyki oratoryjno-kantatowej od epoki baroku po muzykę XX wieku.

Od 1998 roku jest gościną solistką Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, gdzie występowała w operach takich jak Raj utracony Krzysztofa Pendereckiego, Nabucco, Rigoletto, Balu maskowym, Aidzie, Don Carlosie Giuseppe Verdiego, Madame Butterfly Giacomo Pucciniego, Zamek Księcia Sinobrodego Bélli Bartóka, Królu Rogerze Karola Szymanowskiego, Strasznym dworze Stanisława Moniuszki oraz Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego. Występuje także na innych scenach operowych i filharmonicznych w Polsce, takich jak Teatr Wielki w Łodzi, Teatr Wielki w Poznaniu, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonia Krakowska oraz Opera i Filharmonia Podlaska.

Na scenach zagranicznych zadebiutowała w 2000 roku. Śpiewała w Teatro Regio w Turynie, Operze Królewskiej w Kopenhadze, Leipziger Oper, Słowackim Teatrze Narodowym w Bratysławie, Państwowej Operze w Pradze, Teatrze Antonína Dvořáka w Ostrawie, Teatro Massimo Vincenzo Bellini w Catanii, Teatro Massimo Vittorio Emanuele w Palermo, Semperoper w Dreźnie, Teatro alla Scala w Mediolanie (debiut w 2007 roku – rola Kostelniczki w operze Jenůfa Leoša Janáčka), Palacio Euskalduna w Bilbao, Teatro Cervantes w Maladze, Opera de Oviedo, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Opera Lyra w Ottawie, Akademii Muzycznej św. Cecylii w Rzymie, Musashino Concert Hall w Tokio, Teatro Colón w Buenos Aires, Komische Oper Berlin, Staatsoper Unter den Linden w Berlinie, Royal Opera House Covent Garden w Londynie, Theater an der Wien w Wiedniu, Stadttheater w Klagenfurcie, Landestheater w Innsbrucku, Opera de Montreal. Brała również udział w licznych festiwalach operowych, takich jak Wexford Opera Festival, Aphrodite Opera Festival, Beijing Music Festival, Glyndebourne Opera Festival.

W jej repertuarze znajdują się wszystkie kluczowe partie verdiowskie, a także utwory kompozytorów XIX i XX wieku.

Została odznaczona brązowym medalem Zasłużony dla Kultury Gloria Artis.

Role operowe

Repertuar koncertowy

Dyskografia

2003 – Straszny Dwór, Soliści, chór i orkiestra Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie, EMI Music Poland

2015 – Król Roger, Soliści, chór i orkiestra The Royal Opera House w Londynie

2016 – Złoty kogucik (Le coq d’or), Soliści, chór Orkiestra Grand Theatre de La Monnaie w Brukseli

2020 – Kopciuszek (Cendrillon), Soliści, chór i orkiestra Glyndebourne Opera Festival

W 2024 roku ubiegała się o mandat w wyborach samorządowych z listy Prawa i Sprawiedliwości do rady Warszawy.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Oficjalna strona Agnieszki Zwierko: agnes-zwierko.com (zarchiwizowane z tego adresu 30 października 2012).

kamerton.net (zarchiwizowane z tego adresu 4 marca 2016).