Agnieszka Stulgińska

Agnieszka Stulgińska (urodzona 5 września 1978 w Ostrołęce) to polska kompozytorka.

Życiorys

Ukończyła studia na Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie kształciła się na Wydziale Dyrygentury Chóralnej, Edukacji Muzycznej i Rytmiki oraz w zakresie kompozycji, pod kierunkiem Krzysztofa Olczaka. W latach 2005–2006 uczestniczyła w programie Erasmus, studiując w Hogeschool voor Wetenschap & Kunst Lemmensinstituut w Leuven. Była stypendystką Rządu Belgijskiego podczas studiów podyplomowych u profesora Luca van Hove w Królewskim Konserwatorium w Antwerpii. W 2012 roku ukończyła Podyplomowe Studia Muzyki Filmowej, Komputerowej i Twórczości Audiowizualnej na Akademii Muzycznej w Łodzi.

Jej kompozycje były prezentowane na licznych festiwalach zarówno w Polsce, jak i za granicą, takich jak Bałtycki Festiwal Nauki (2004, 2005, 2008), I Latająca Akademia Muzyki Współczesnej (2006), Festiwal „Nowe brzmienia gdańskie” (2006), XIV Festiwal Audio Art (2006), music@venture (2007), Musica Moderna w Łodzi (2007), Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku (2008), Gdański Festiwal Muzyczny (2008), intersonanzen w Poczdamie (2013), Musica Electronica Nova we Wrocławiu (2013), Musica Polonica Nova we Wrocławiu (2014), 22. International Carillon Festival w Bok Tower Garden na Florydzie (2014) oraz IV International Actual Music Festival „Another Space” w Moskwie (2014). Jej utwory były wykonywane na koncertach w Akademii Muzycznej, Ratuszu Staromiejskim w Gdańsku, Studiu Polskiego Radia Gdańsk, Centrum Sztuki Współczesnej Stuk w Leuven oraz w Konserwatorium, deSingel i Vlinderpaleis w Antwerpii. Utwory kompozytorki były wykonywane przez takie zespoły jak Kwartludium, Lutosławski Piano Duo, NeoQuartet, Prometheus Ensemble, I Solisti del Vento, Elise Artoisenet & Marie Noelle Betce Piano Duo, Śląska Orkiestra Kameralna, Warsaw Contemporary Ensemble, Lux:NM, Kwadrofonik, Cayuga Chamber Orchestra, Orkiestra Kameralna Progress oraz Palomar Ensemble.

Agnieszka Stulgińska współpracuje z reżyserami, fotografami, designerami, wizualistami oraz choreografami, tworząc różnorodne projekty multimedialne.

Jest laureatką nagrody Composer Alive w Chicago, CCO Composers Showcase w Ithace, konkursu kompozytorskiego „Musiconversations” w Teksasie, 46. Konkursu im. Tadeusza Bairda (III miejsce), a także konkursu na utwór multimedialny dla festiwalu music@venture oraz na utwór dla zespołu Prometheus Ensemble. Uczestniczyła w czteroletnim programie promocji młodych kompozytorów Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego (2004–2011). Została wyróżniona za muzykę do sztuki „Sonata Jesienna” według scenariusza Ingmara Bergmana. W 2008 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz znalazła się w gronie kilkunastu stypendystów programu „Młodzi Kompozytorzy w hołdzie Fryderykowi Chopinowi”.

Stulgińska skomponowała muzykę do filmów Dzikie róże (2017) oraz Jaśniejsze barwy (2010).

W jej utworach poruszane są takie tematy jak kobiecość, sytuacja kobiety w społeczeństwie oraz psychika kobiet, a także wykorzystuje białe głosy śpiewaczek.

Jej matka pochodzi z Kurpi, od której nauczyła się tańców kurpiowskich. W twórczości Stulgińskiej pojawia się temat muzyki z kurpiowskiej Puszczy Zielonej, na przykład w utworze Wesele – Inicjacja z 2019 roku, który oparty jest na pieśniach obrzędowych, trampanych oraz tańcach z Kurpi. Utwór ten jest dedykowany matce kompozytorki oraz nauczycielkom, Bronisławie Świder i Antoninie Deptule z Bandyś. Kompozytorka uczestniczy w wydarzeniach muzycznych w regionie oraz w Warszawie (takich jak Festiwal Wszystkie Mazurki Świata) i aktywnie kultywuje tradycje kurpiowskie. Na jej twórczość wpływ mają również pieśni poleskie. Jej ojciec pochodzi z Kresów, z obszaru obecnej Białorusi, co sprawia, że bliska jest jej muzyka etniczna i ludowa.

Agnieszka Stulgińska prowadzi zajęcia i warsztaty dla młodzieży, dzieci oraz dorosłych. Oferuje między innymi warsztaty tworzenia muzyki do baśni i legend skandynawskich, kaszubskich oraz kurpiowskich, zajęcia z zakresu rytmu, melodii i harmonii w naturze i mieście, a także warsztaty słuchania.

Dyskografia

2013: Agnieszka Stulgińska. Chamber Works (Dux)

2011: NeoQuartet (Dux)

2010: Òpòwiédz mie bôjkã/Opowiedz mi bajkę (Nadbałtyckie Centrum Kultury)

2008: Young Composers in Tribute to Fryderyk Chopin (Dux)

2008: Vivat Academia. 60 lat Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku (Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki w Gdańsku).

Ważniejsze kompozycje

1999: Studium dźwięku na fortepian, Strach przed snem na fortepian

2000: Tworzywo na skrzypce i flet, Ras na perkusję

2001: Dwoje na fortepian, KZS na skrzypce, klarnet i fortepian, Bajka o chrabąszczu na klarnet, wiolonczelę i fortepian

2003: Piene na klarnet i live electronic

2004: Spojrzenie światła na skrzypce, klarnet, wibrafon i fortepian; muzyka do filmu Ave, decydujący moment w reżyserii Waldemara Żuchowskiego

2005: Legenda ze starej baśni na trąbkę, puzon, tubę, marimbę, perkusję, fortepian i taśmę; Zaczarowane pudełeczko na skrzypce, klarnet, wibrafon, fortepian i taśmę

2006: Impresje na kwartet smyczkowy

2007: Let’s Meet na dwa fortepiany

2009: In Credo na perkusję i orkiestrę smyczkową

2010: Ori na klarnet, wiolonczelę, akordeon i gitarę elektryczną

2011: Stara rzeka na orkiestrę kameralną

2012: FGT (Flying garbage truck) na saksofon, skrzypce, wiolonczelę, akordeon, fortepian i taśmę

2013: Faza N.Rem na 2 fortepiany, perkusję i elektronikę

2014: Conversionis na głos, perkusję i fortepian

2015: Prześwity na instrumenty historyczne oraz przestrzeń Bazyliki Mariackiej

2020: Polichromie Świętojańskie na organy, orkiestrę kameralną i zespół śpiewaczy

2020: Trzy kobiety

2019: Suita pieśni miłosnych PLANH na flety, skrzypce i wiolonczelę, MON JOYEUX SOUVENIR na skrzypce, wiolonczelę i flet, MISSING VOICES na flet, skrzypce i wiolonczelę z opcjonalną taśmą, AFTER BAUDE CORDIER na flet, skrzypce i wiolonczelę, TRIPLUM na skrzypce, flet basowy, wiolonczelę i ścieżki audio z taśmą.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Profil w serwisie Polmic.pl