Agnieszka Roguska (z domu Barżykowska) urodziła się 16 stycznia 1972 roku w Kolnie. Jest polską pedagog, posiadającą tytuł doktora nauk humanistycznych w dziedzinie pedagogiki, oraz nauczycielem akademickim w Instytucie Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.
Od 1 grudnia 2020 roku pełni funkcję zastępcy Dyrektora Instytutu Pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach.
Życiorys
Agnieszka Roguska jest absolwentką I Liceum Ogólnokształcącego im. Adama Mickiewicza w Kolnie, które ukończyła w 1991 roku. W 1996 roku zdobyła tytuł magistra pedagogiki w zakresie kulturalno-oświatowym w Wyższej Szkole Rolniczo-Pedagogicznej w Siedlcach. Dwa lata później, w 1998 roku, zakończyła studia magisterskie z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej w tej samej uczelni. Od 1997 roku pracuje w Akademii Podlaskiej w Siedlcach, gdzie rozpoczęła jako asystent.
W 2004 roku uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie pedagogika na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Ukończyła również studia podyplomowe z zakresu Doskonalenia Pedagogicznego w Akademii Podlaskiej w Siedlcach w 2000 roku oraz zdobyła świadectwo ukończenia kursu kwalifikacyjnego dotyczącego zarządzania oświatą, zorganizowanego przez Mazowieckie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Siedlcach w 2018 roku.
Jest członkiem Katolickiego Stowarzyszenia Filmowego im. św. Maksymiliana Marii Kolbego w Warszawie, gdzie od 2018 roku pełni rolę eksperta merytorycznego w organizowanym co roku Międzynarodowym Festiwalu Filmów i Multimediów „Niepokalana”. W latach 2010-2020 była wiceprezesem Fundacji na rzecz dzieci i młodzieży „Szansa”. Od wielu lat współpracuje z Fundacją Żółty Latawiec. W latach 2013-2016 kierowała Pracownią Pedagogiki Ogólnej w Katedrze Teorii Pedagogiki i Historii Wychowania Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Od 2013 roku jest opiekunem Studenckiego Koła Pedagogów Kreatywnych im. Hanny Gumpricht na UPH w Siedlcach.
Pełni również rolę recenzenta w czasopismach takich jak „Kultura – Media – Teologia” oraz „Edukacja Humanistyczna”, a także w Wydawnictwie TYGIEL.
W 2011 roku została odznaczona Medalem im. Księżnej Aleksandry Ogińskiej za Zasługi dla Siedleckiej Humanistyki. W 2021 roku została nominowana w ogólnopolskim plebiscycie edukacyjnym Polska Times w kategorii nauczyciel akademicki. W tym samym roku otrzymała odznaczenie państwowe – Medal Komisji Edukacji Narodowej, przyznawany za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania, szczególnie w obszarze działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, oraz za twórczość dla dzieci i młodzieży oraz kształcenie i doskonalenie nauczycieli.
Wybrane publikacje
- (2020) Ubóstwo jako kwestia społeczna w percepcji studentów pedagogiki
- (2020) Konsumpcjonizm wśród młodzieży akademickiej pokolenia Z
- (2019) Konsumpcjonizm w ujęciu interdyscyplinarnym
- (2019) University Students Practising towards Teacher’s Profession in Poland, Latvia and Belarus – Motives and Educational Aspirations Found among Generation Z
- (2017) Aspiracje życiowe studentów kierunku pedagogika w Polsce, na Łotwie i Białorusi
- (2015) Czy komuś we współczesnej Polsce potrzebna jest kultura ludowa?
- (2015) Within the sphere of inclusions issues. Polish and Ukrainian scientific experience exchange
- (2015) Uniwersalizm i tradycja w kulturze. Aktualność kultury ludowej. Cz. I
- (2013) Media w edukacji. Obszary lokalności – różnorodność współczesności
- (2013) Media w edukacji. Wymiar kulturowy i aksjologiczny
- (2012) Media globalne – media lokalne. Zagadnienia z obszaru pedagogiki medialnej i edukacji regionalnej
- (2012) Edukacja kulturowa – oczekiwania i potrzeby
- (2011) Uniwersalizm i tradycja w kulturze. Kulturowa różnorodność, cz. II
- (2010) Wolontariat w teorii i praktyce
- (2010) Współczesna edukacja kulturowa – oblicza-przemiany-perspektywy
- (2008) Telewizja lokalna w upowszechnianiu kultury regionalnej
- (2008) Uniwersalizm i tradycja w kulturze. Wybrane aspekty, cz. I
Przypisy