Agnieszka Rayzacher
Agnieszka Rayzacher, urodzona 20 marca 1969 roku w Warszawie, to polska krytyczka sztuki oraz kuratorka wystaw, a także mentorka i promotorka polskich artystów.
Życiorys
Ukończyła studia z zakresu historii sztuki na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (1989–1995) oraz na Université Paris (1992–1993).
Na początku swojej kariery zawodowej pracowała jako dziennikarka, publikując artykuły w takich tytułach jak „Newsweek”, „Przekrój”, „Kresy” oraz „Exit”. W końcówce lat 90. XX wieku postanowiła skoncentrować się na sztuce współczesnej, a jej pierwszą publikacją i wystawą była zrealizowana wspólnie z Katarzyną Świeżak ekspozycja „Najgroźniejsze pędzle” w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego oraz Krajowej Agencji Wydawniczej.
W 2005 roku jej zainteresowanie feminizmem zaowocowało wystawą „Dzień Matki” w warszawskiej Galerii XX1.
Od końca 2005 roku prowadzi w Warszawie galerię lokal_30, którą założyła wraz z Zuzanną Janin, oraz Fundację Lokal Sztuki. Fundacja ta koncentruje się głównie na promocji sztuki oraz badaniu i prezentacji twórczości polskich artystek i artystów, w tym: Natalii LL, Ewy Zarzyckiej, Jolanty Marcolli, Marii Anto, Zuzanny Janin, Karoliny Breguły, Anny Orbaczewskiej oraz Jana Możdżyńskiego. Galeria lokal_30 regularnie prezentuje prace polskich artystów na międzynarodowych targach sztuki, takich jak Frieze w Nowym Jorku.
Jest współzałożycielką, wraz z Agatą Jakubowską, Anką Leśniak oraz Magdaleną Ujmą, inicjatywy i grupy dyskusyjnej Seminarium Feministyczne, poświęconej sztuce i feminizmowi. Współpracuje również z Festiwalem Konteksty w Sokołowsku.
Pełni rolę członkini Rady Programowej Warsaw Gallery Weekend.
Od 2019 roku jest członkinią Kobiecej Grupy Teatralnej przy Centrum Praw Kobiet w Warszawie.
Wystawy
Agnieszka Rayzacher jest kuratorką i współkuratorką wielu wystaw, które odbyły się w polskich i zagranicznych instytucjach, w tym:
- „We Would Like You To Know That We Are Not Them”, Royal Scottish Academy, Edynburg (wraz z Zuzanną Janin i Michałem Suchorą) (2009),
- „Warsaw Calling / MAK NITE”, MAK, Austrian Museum of Applied Arts / Contemporary Art, Wiedeń (2009),
- „I HAVE A DREAM”, Muzeum Współczesne Wrocław i Center for Contemporary Art / National Museum of Thessaloniki (2012 i 2013),
- „Escape from the ‘Liberty’ Cinema”, Galerie im Saalbau, Berlin (2016/17),
- Ewa Zarzycka: „Nie jestem Zofią Rydet”, Galeria Studio, Warszawa (2018) (wraz z Dorotą Jarecką).
Publikacje
Agnieszka Rayzacher jest redaktorką, współredaktorką oraz autorką tekstów do wielu książek, w tym:
- Natalia LL „Doing Gender” (2014),
- „Ewa Juszkiewicz. Upadek kusi” (2015),
- „Ewa Zarzycka. Lata świetności” (2016),
- „Zuzanna Janin. Biała kruk” (2016),
- „Karolina Breguła. Ja po rzeźbach nie płaczę” (2017),
- „Ucieczka z kina wolność” (2017),
- „Maria Anto” (2018).
Jest autorką tekstu „Feminist Perspective in Polish Art” zamieszczonego w katalogu wystawy „Her Own Way” w Tokyo Photographic Art Museum (2019).