Agnieszka Podsiadlik (urodzona w 1981 roku w Sosnowcu) to uznana polska aktorka zarówno w teatrze, jak i w filmie.
Życiorys
Ukończyła PWST w Krakowie. Swoją karierę sceniczną rozpoczęła w Teatrze Śląskim, gdzie wystąpiła w spektaklu „Czekając na Godota”, reżyserowanym przez Jerzego Zegalskiego. W sezonie 2003/2004 Grzegorz Jarzyna zaprosił ją do udziału w przedstawieniu „Zaryzykuj wszystko”, które było prezentowane na Dworcu Centralnym w ramach projektu Teren Warszawa. Po tym wydarzeniu dołączyła do stałego zespołu Teatru Rozmaitości, gdzie pracuje do dziś. Współpracowała z takimi twórcami jak Jan Klata, Michał Borczuchem oraz Rene Polleschem. W 2007 roku zdobyła podwójną nominację do nagrody Feliksa Warszawskiego za rolę pierwszoplanową w spektaklu Przemysława Wojcieszka „Cokolwiek się zdarzy, kocham cię” oraz za drugoplanową rolę w „Helena S” w reżyserii Aleksandry Koniecznej. W 2012 roku wystąpiła w głównej roli w spektaklu „Wizyta Starszej Pani”, wyreżyserowanym przez Wojciecha Klemma, którego premiera miała miejsce w Luzerner Theater w Szwajcarii. W 2013 roku zdobyła Grand Prix Festiwalu za najlepszą kreację aktorską w spektaklu „Nietoperz” Kornela Mundruczó podczas 53. Kaliskich Spotkań Teatralnych. W 2017 roku otrzymała nagrodę aktorską za rolę Lipskiej w telewizyjnym spektaklu „Traktat o miłości”, reż. Agaty Piszcz, na Festiwalu Polskiego Radia i Teatru Telewizji „Dwa Teatry” w Sopocie.
Na ekranie zadebiutowała rolą Klary w telewizyjnym spektaklu „Śluby panieńskie”, który wyreżyserowała Krystyna Janda. W 2010 roku zdobyła nominację do Złotej Kaczki, nagrody przyznawanej przez miesięcznik Film, za występy w filmach „Maraton tańca” Magdaleny Łazarkiewicz oraz „Lincz” Krzysztofa Łukaszewicza. Ma w swoim dorobku znaczące role w uznanych na międzynarodowych festiwalach filmach, takich jak „Z daleka widok jest piękny” Anny i Wilhelma Sasnali, wyprodukowanym przez Anton Kern Gallery w Nowym Jorku, oraz w „Sekrecie” i „Jak całkowicie zniknąć” Przemysława Wojcieszka. W uhonorowanym na Berlinale Nagrodą Grand Prix Jury filmie „Twarz” Małgorzaty Szumowskiej, stworzyła poruszającą, złożoną relację siostry z bratem, która została uznana przez krytyków za najważniejszą w filmie. „To jej twarz i jej spojrzenia oddają temat tego filmu, którym nie jest małomiasteczkowość czy pusty katolicyzm, tylko tęsknota” – pisała o jej roli Agata Passent.
Osobnym rozdziałem w jej karierze jest współpraca z Kubą Czekajem, z którym pracowała nad dwoma filmami już na etapie tworzenia scenariuszy, co zaowocowało dyptykiem na temat dojrzewania dziecka i jego matki. Pierwszy z filmów, „Baby Bump”, miał swoją premierę w 2015 roku na 72. MFF w Wenecji, gdzie zdobył Queerowego Lwa – Wyróżnienie Specjalne, natomiast drugi, „Królewicz Olch”, rozpoczął swoje tournée po festiwalach światowych w 2015 roku na Berlinale w sekcji „Generation 14plus”.
Agnieszka Podsiadlik zagrała również w popularnych produkcjach telewizyjnych, takich jak „Ekipa” Agnieszki Holland, „Głęboka woda” Kasi Adamik oraz „Pakt” Leszka Dawida.
Filmografia
Teatr
Teatr Rozmaitości w Warszawie
Role gościnne:
Teatr Śląski im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach
„Czekając na Godota”, reż. Jerzy Zegalski
Wrocławski Teatr Współczesny im. Tadeusza Wiercińskiego
„Pasażerka”, reż. Natalia Korczakowska
Muzeum Powstania Warszawskiego w Warszawie
„Zawiadamiamy Was, że żyjemy. Dubbing 44”, reż. Marcin Liber
Przypisy
Bibliografia
Agnieszka Podsiadlik w bazie IMDb
Agnieszka Podsiadlik w bazie Filmweb