Agnieszka Makówka

Agnieszka Makówka (ur. 12 kwietnia 1972 w Łodzi) jest polską śpiewaczką operową (mezzosopran), operetkową, musicalową oraz aktorką.

Życiorys

Jest córką Krystyny z domu Krauze oraz Bogusława Makówki. Agnieszka Makówka ma córkę, Helenę.

Już w młodości zaczęła interesować się śpiewem. Po zdobyciu dwóch pierwszych nagród w kategorii solistów na przeglądach piosenki turystycznej Yapa w Łodzi, rozpoczęła naukę śpiewu w wieku 16 lat. Kształciła się w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Stanisława Moniuszki w Łodzi pod kierunkiem Dariusza Grabowskiego.

W 1996 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kajetana Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Jadwigi Pietraszkiewicz.

Studia podyplomowe zakończyła w 1998 roku na Hochschule für Musik und Darstellende Kunst „Mozarteum” w Salzburgu, gdzie uczyła się pod okiem prof. Horiany Branisteanu.

W latach 1996–1998 brała udział w kursach wokalnych prowadzonych przez takich śpiewaków jak: Brigitte Fassbaender, Sherrill Milnes, Fiorenza Cossotto.

Jeszcze jako studentka, w 1995 roku, rozpoczęła współpracę z Teatrem Wielkim w Łodzi, debiutując jako Jadwiga w „Strasznym Dworze” Stanisława Moniuszki. Od 1998 roku jest solistką tego teatru, gdzie brała udział w licznych operach, spektaklach i projektach.

Od 2010 roku angażuje się w działalność społeczną i związkową, a od 2014 roku pełni funkcję przewodniczącej NSZZ Pracowników Kultury i Sztuki przy Teatrze Wielkim w Łodzi.

Od 2015 roku jest członkinią Związku Artystów Scen Polskich, reprezentując łódzkie teatry w sekcji teatrów muzycznych, a od listopada 2021 roku pełni rolę prezesa łódzkiego oddziału ZASP.

Od 2020 roku realizuje się jako aktorka, współpracując z Teatrem Małym w Łodzi oraz Teatrem Logos.

Repertuar

Opery (Teatr Wielki w Łodzi)

  • Czarodziejski flet Wolfgang Amadeus Mozart – Trzecia dama, kierownictwo muzyczne, premiera – 16 grudnia 1995 r.;
  • Makbet Giuseppe Verdi – Dama, kierownictwo muzyczne – Tadeusz Kozłowski, reżyseria – Laco Adamik, premiera – 25 września 1999 r.;
  • Carmen Georges Bizet – Carmen, Mercedes, kierownictwo muzyczne – Tadeusz Kozłowski, reżyseria – Jarosław Marszewski, premiera – 23 października 1999 r.;
  • Zemsta nietoperza Johann Strauss – Orłowski, kierownictwo muzyczne – Tadeusz Kozłowski, inscenizacja i reżyseria – Robert Skolmowski, premiera – 27 listopada 1999 r.;
  • Madame Butterfly Giacomo Puccini – Suzuki, kierownictwo muzyczne – Jacek Boniecki, inscenizacja i reżyseria – Jarosław Marszewski, premiera – 5 lutego 2000 r.;
  • Dialogi karmelitanek Francis Poulenc – Matka Maria, kierownictwo muzyczne – Tadeusz Kozłowski, reżyseria, scenografia – Krzysztof Kelm, polska prapremiera – 4 marca 2000 r.;
  • Czarodziejski flet Wolfgang Amadeus Mozart – Trzecia Dama, kierownictwo muzyczne – Aleksander Tracz, Kazimierz Wiencek, inscenizacja i reżyseria – Robert Skolmowski, premiera – 15 kwietnia 2000 r.;
  • Echnaton Philip Glass – Nefretete, kierownictwo muzyczne – Tadeusz Kozłowski, inscenizacja i reżyseria, scenografia – Henryk Baranowski, polska prapremiera – 20 maja 2000 r.;
  • Falstaff Giuseppe Verdi – Meg Page, kierownictwo muzyczne – Marco Balderi, reżyseria – Wojtek Biedroń, premiera – 9 lutego 2002 r.;
  • Purytanie Vincenzo Bellini – Henrietta, kierownictwo muzyczne – Tadeusz Kozłowski, reżyseria i choreografia – Gray Veredon, premiera – 27 kwietnia 2002 r.;
  • Halka Stanisław Moniuszko – Zofia, kierownictwo muzyczne – Antoni Wicherek, reżyseria i scenografia – Krzysztof Kelm, premiera – 8 czerwca 2002 r.;
  • Rigoletto Giuseppe Verdi – Magdalena, kierownictwo muzyczne – Lukas Beikircher, reżyseria – Marianne Berglöf, premiera – 29 maja 2004 r.;
  • Moc przeznaczenia Giuseppe Verdi – Preziosilla, kierownictwo muzyczne – Tadeusz Kozłowski, inscenizacja i reżyseria – Robert Skolmowski, premiera – 19 czerwca 2004 r.;
  • Lukrecja Borgia Gaetano Donizetti – Maffio Orsini, kierownictwo muzyczne – Tadeusz Kozłowski, reżyseria – Maciej Prus, prapremiera polska – 18 grudnia 2004 r.;
  • Makbet Giuseppe Verdi – Dama, kierownictwo muzyczne – Tadeusz Kozłowski, reżyseria – Tomasz Konina, premiera – 5 lutego 2005 r.;
  • Impresario w opałach Domenico Cimarosa – Doralba, kierownictwo muzyczne – Bogdan Olędzki, reżyseria – Robert Skolmowski, premiera – 7 maja 2005 r. (scena kameralna);
  • Mały kominiarczyk Benjamin Britten – Pani Baggott, kierownictwo muzyczne – Piotr Wujtewicz, reżyseria: Roberto Skolimowski;
  • Aida Giuseppe Verdi – Amneris, kierownictwo muzyczne – Tadeusz Kozłowski, reżyseria – Marek Weiss-Grzesiński, premiera – 18 lutego 2006 r.;
  • Łucja z Lammermooru Gaetano Donizetti – Alicja, kierownictwo muzyczne – Piotr Wujtewicz/Tadeusz Kozłowski, reżyseria wznowienia – Waldemar Stańczuk, współpraca reżyserska – Maria Szczucka, premiera wznowieniowa – 18 marca 2006 r.;
  • Halka Stanisław Moniuszko – Zofia, kierownictwo muzyczne – Kazimierz Wiencek, reżyseria – Kazimierz Kowalski, premiera – 28 października 2006 r.;
  • Carmen Georges Bizet – Carmen, kierownictwo muzyczne – Tadeusz Wojciechowski, inscenizacja i reżyseria – Laco Adamik, premiera – 18 listopada 2006 r.;
  • Hrabina Stanisław Moniuszko – Bronia, kierownictwo muzyczne – Kazimierz Wiencek, reżyseria – Kazimierz Kowalski, premiera – 29 września 2007 r.;
  • Opowieści Hoffmanna Jacques Offenbach – Niclas, kierownictwo muzyczne – Tadeusz Kozłowski, inscenizacja, reżyseria i choreografia – Giorgio Madia, premiera – 15 grudnia 2007 r.;
  • Eugeniusz Oniegin Piotr Czajkowski – Olga, kierownictwo muzyczne – Andrzej Straszyński, reżyseria – Wiesław Ochman, premiera – 23 lutego 2008 r.;
  • Włoszka w Algierze Gioacchino Rossini – Izabella, kierownictwo muzyczne – Antoni Wicherek, reżyseria i scenografia – Michał Znaniecki, premiera – 26 kwietnia 2008 r.;
  • Czarodziejski flet Wolfgang A. Mozart – Papagena, kierownictwo muzyczne – Łukasz Borowicz, reżyseria i dekoracje – Waldemar Zawodziński, premiera – 20 grudnia 2008 r.;
  • Rusałka Antonín Dvořák – Jeżibaba, reżyseria: Tomasz Cyz, kierownictwo muzyczne: Łukasz Borowicz, premiera – 6 marca 2010 r.;
  • Dama pikowa Piotr Czajkowski – Polina, produkcja oryginalna Teatru Wielkiego-Opery Narodowej przy współpracy Teatru Wielkiego w Łodzi oraz The Israeli Opera TEL-AVIV-YAFO, kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski, reżyseria: Mariusz Treliński, premiera – 25 września 2010 r.;
  • Kochankowie z klasztoru Valdemosa Marta Ptaszyńska – George Sand, libretto: Marta Ptaszyńska, Janusz Krasny-Krasiński, kierownictwo muzyczne: Wojciech Michniewski, reżyseria i scenografia: Tomasz Konina, światowa prapremiera – 18 grudnia 2010 r.;
  • Zamek Sinobrodego Bela Bartók – Judyta, Dydona i Eneasz Henry Purcell – Dydona, libretto: Bela Balazs (Zamek Sinobrodego), Nahun Tate (Dydona i Eneasz), kierownictwo muzyczne: Łukasz Borowicz, reżyseria: Jacek Gąsiorowski, premiera – 5 marca 2011 r.;
  • Maria Stuarda Gaetano Donizetti – Elżbieta, libretto: Giuseppe Bardari, kierownictwo muzyczne: Ruben Silva, reżyseria: Dieter Kaegi, premiera – 15 października 2011 r.;
  • Madame Butterfly Giacomo Puccini – Suzuki, libretto: Ligi Illica i Giuseppe Giacosa, koncert inscenizowany w Teatrze im. S. Jaracza, kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski, reżyseria scen: Janina Niesobska, premiera – 10 marca 2012 r.;
  • Anna Boleyn Gaetano Donizetti – Giovanna Seymour, kierownictwo muzyczne: Eraldo Salmieri, reżyseria, ruch sceniczny: Janina Niesobska, premiera: 6 kwietnia 2013 r.;
  • Traviata Giuseppe Verdi – Flora, kierownictwo muzyczne: Eraldo Salmieri, reżyseria, inscenizacja: Janina Niesobska, Waldemar Zawodziński, premiera: 27 kwietnia 2013 r.;
  • Madame Butterfly Giacomo Puccini – Suzuki, libretto: Ligi Illica i Giuseppe Giacosa, koncert inscenizowany, kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski, reżyseria scen: Janina Niesobska, premiera – 22 czerwca 2013 r.;
  • Cyrulik sewilski Gioacchino Rossini – Berta, kierownictwo muzyczne: Eraldo Salmieri, reżyseria, inscenizacja: Natalia Babińska, scenografia: Diana Marszałek, premiera 11 stycznia 2014 r.;
  • Straszny dwór Stanisław Moniuszko – Jadwiga, kierownictwo muzyczne: Piotr Wajrak, reżyseria: Krystyna Janda, premiera 18 października 2014 r. (spektakl jubileuszowy z okazji 60-lecia opery w Łodzi 17 października 2014);
  • Trubadur Giuseppe Verdi – Azucena, kierownictwo muzyczne: Eraldo Salmieri, reżyseria: Laco Adamik, premiera 24 listopada 2014 r.;
  • Baron cygański Johann Strauss – Czipra, Mirabella, kierownictwo muzyczne: Bassem Akiki, reżyseria, scenografia: Tomasz Konina, premiera 21 marca 2015 r.;
  • Noc w Wenecji Johann Strauss II – Agricola, kierownictwo muzyczne: Wojciech Rodek, reżyseria: Artur Hofman, premiera 29 stycznia 2016 r.;
  • Don Giovanni W.A. Mozart – Zerlina, kierownictwo muzyczne Tadeusz Kozłowski, reżyseria: Andrzej Hanuszkiewicz;
  • Napój miłosny G. Donizetti – Gianetta, kierownictwo muzyczne: Tadeusz Kozłowski, reżyseria: Roberto Skolmowski;
  • Nabucco G. Verdi – Fenena, kierownictwo muzyczne: Andrzej Straszyński, reżyseria: Marek Okopiński;
  • Rycerskość wieśniacza P. Mascagni – Lola, Opera w Krakowie, kierownictwo muzyczne Andrzej Straszyński, reżyseria: Laco Adamik;
  • Złote runo – światowa prapremiera podczas Festiwalu Tansmana w Łodzi, Teatr Wielki, 2016 r. A. Tansman – Tibialegre (Lekkipiszczel), Teatr Wielki w Łodzi, kierownictwo muzyczne Łukasz Borowicz, reżyseria: Maria Sartova;
  • Zemsta nietoperza Johann Strauss – Książę Orłowski, kierownictwo muzyczne – Tadeusz Kozłowski, inscenizacja i reżyseria – Giorgio Madia, Teatr Wielki w Łodzi, premiera – 13 stycznia 2018 r.;
  • Rigoletto Giuseppe Verdi – Maddalena, kierownictwo muzyczne – Tadeusz Kozłowski, reżyseria – Paulo Bosisio, Teatr Wielki w Łodzi, premiera – 9 czerwca 2018 r.;
  • Człowiek z Manufaktury Rafał Janiak – Zofia, kierownictwo muzyczne: Rafał Janiak, reżyseria – Waldemar Zawadziński, Teatr Wielki w Łodzi, premiera – 2 lutego 2019 r.;
  • Samson i Dalila Camille Saint-Saëns – Dalila, kierownictwo muzyczne: Vladimir Kiradjiev, reżyseria – Marek Weiss, Teatr Wielki w Łodzi, premiera – 30 marca 2019 r.;
  • Niestraszny Straszny Dwór Stanisław Moniuszko – Jadwiga, kierownictwo muzyczne: Michał Kocimski, reżyseria – Roberto Skolmowski, Teatr Wielki w Łodzi, premiera – 5 maja 2019 r.;
  • Viva La Mamma! Gaetano Donizetti – Dorotea, kierownictwo muzyczne: Marta Kosielska, reżyseria – Roberto Skolmowski, Teatr Wielki w Łodzi, premiera – 23 listopada 2019 r.;
  • Don Carlos Giuseppe Verdi – Księżna Eboli, kierownictwo muzyczne: Vladimir Kiradjiev, Teatr Wielki w Łodzi, premiera – 19 marca 2021 r.;
  • Wesele Figara W.A. Mozart – Marcelina, klucznica, kierownictwo muzyczne: Adam Banaszek, reżyseria, inscenizacja – Roberto Skolmowski, Teatr Wielki w Łodzi, premiera – 18 grudnia 2021 r.;

Filharmonie

Artystka nawiązała współpracę z następującymi filharmoniami: Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonia Łódzka, Filharmonia Lubelska, Filharmonia Częstochowska, Filharmonia Śląska w Katowicach, Filharmonia Podkarpacka w Rzeszowie, Filharmonia Płocka, Opera i Filharmonia Podlaska w Białymstoku, Filharmonia Poznańska oraz Filharmonia Radomska.

Występowała pod batutą wielu dyrygentów, w tym: Tadeusza Kozłowskiego, Kazimierza Korda, Krzysztofa Pendereckiego, Andrzeja Straszyńskiego, Kai Bumanna, Wojciecha Michniewskiego, Vladimira Kiradjieva, Łukasza Borowicza, Marka Pijarowskiego, Tadeusza Wojciechowskiego, Jeremiego Rhorera oraz Wojciecha Rodka. Śpiewaczka współpracuje również z Dolnośląską Filharmonią w Jeleniej Górze, biorąc udział w galach operowych pod kierownictwem dyrygenta Jerzego Koseka.

W jej repertuarze oratoryjnym znajdują się następujące utwory:

  • G.F. Händel – Oratorium „Mesjasz”;
  • R. Schumann – Oratorium „Raj i Peri”;
  • W.A. Mozart – „Requiem”;
  • W.A. Mozart – „Msza koronacyjna”;
  • K. Penderecki – „Te Deum”;
  • A. Vivaldi – „Gloria”;
  • A. Vivaldi – „Stabat Mater”;
  • G.B. Pergolsi – „Stabat Mater”;
  • G. Rossini – „Stabat Mater”;
  • G. Rossini – „Mała msza uroczysta”;
  • L. van Beethoven – „Missa Solemnis”;
  • L. van Beethoven – „IX Symfonia”;
  • A. Dvořák – „Stabat Mater”;
  • G. Verdi – „Requiem”;
  • W. Kilar – „Msza o pokój”;
  • F. Mendelssohn-Bartholdy – Oratorium „Eliasz”.

Musical

  • Joanna – „Błękitny zamek” – R. Czubaty, Teatr Wielki w Łodzi, kierownictwo muzyczne: Piotr Wujtewicz, reżyseria: Ryszard Kubiak;
  • Gouda – „Skrzypek na dachu” – J. Bock, Opera i Filharmonia w Białymstoku, kierownictwo muzyczne Grzegorz Berniak, reżyseria: Roberto Skolmowski, premiera – 26 września 2014 r.;

Muzyka kameralna

Agnieszka Makówka aktywnie angażuje się w projekty kameralne. W łódzkiej Akademii Muzycznej brała udział w następujących dziełach:

  • 2009 r. – J. Brahms – „Walce Miłosne” na 4 solistów i 2 fortepiany;
  • w 2014 r. dla Filharmonii Łódzkiej artystka wraz z pianistą Piotrem Saciukiem zrealizowała „Antologię pieśni polskiej XIX wieku”;
  • 2015 r. – „Poświatowska i muzyka” – projekt realizowany przez pianistkę Aleksandrę Nawe, w którym wykonywane są pieśni współczesnych kompozytorów do poezji H. Poświatowskiej;
  • 2019 r. – we współpracy z Fundacją Sztuki oraz pianistą Janem Przepałkowskim, artystka zagrała cykl koncertów „Operowe podróże Stanisława Moniuszki” – z okazji roku Moniuszkowskiego.

Inne projekty, wydarzenia i dokonania artystyczne

W latach 2009–2011 śpiewaczka współpracowała z Polską Orkiestrą Radiową, gdzie pod batutą Łukasza Borowicza nagrała wiele utworów, w tym:

  • Ignacy Dobrzyński – „Opera Monbar, czyli Filibustierowie” jako Rozalia;
  • Feliks Nowowiejski – „Legenda Bałtyku” jako Swatawa;
  • Grażyna Bacewicz – „Przygody króla Artura” jako Matrona, Pani Pobożna;
  • Laks – „Bezdomna jaskółka” jako Jaskółka;
  • Missa Sine Nomine (Msza bez nazwy), Filharmonia Łódzka, 2016 r., kierownictwo muzyczne Vladimir Kiradjiev.

Artystka współpracowała również z orkiestrą młodzieżową „Juventus” przy realizacji koncertu „Zamek na Czorsztynie” Karola Kurpińskiego w 2011 roku, w Filharmonii Narodowej, dyrygent – Kai Bumann.

Wszechstronność wokalna umożliwia jej udział w operetkach, musicalach i koncertach muzyki rozrywkowej, takich jak:

  • J. Strauss – „Zemsta nietoperza” – Książę Orłowski, Teatr Wielki w Łodzi;
  • R. Czubaty – „Błękitny zamek” – Joanna – wystawiany od 2002 r., Teatr Wielki w Łodzi;
  • J. Bock – „Skrzypek na dachu” – Gouda – Opera i Filharmonia w Białymstoku, premiera wrzesień 2014 r. w reżyserii Roberto Skolmowskiego;
  • J. Strauss – „Baron cygański” – Czipra, Mirabella – Teatr Wielki w Łodzi;
  • J. Strauss – „Noc w Wenecji” – Agricola – Teatr Wielki w Łodzi.

W 1996 roku artystka brała udział w uroczystym wręczeniu doktoratu Honoris Causa Uniwersytetu im. Braci Lumiere w Lyonie Andrzejowi Wajdzie z okazji 100-lecia kina. W 2000 roku wystąpiła z recitalem na Festiwalu Rossiniowskim w Gandawie, a w 1992 roku miała półrecital na Festiwalu Pianistycznym im. F. Chopina w Dusznikach Zdroju. W 2003 roku wystąpiła na Festiwalu Muzyki Współczesnej w Jerez (Hiszpania) z utworem „Pierrot lunaire” A. Schönberga. Śpiewaczka wielokrotnie uczestniczyła w Festiwalu Operowo-Operetkowym w Ciechocinku. W latach 2013–2015 współpracowała z tenorem Bogusławem Morką.

W 2005 roku zrealizowała projekt „Broadway, Broadway” wspólnie z Dorotą Wójcik i Rafałem Songanem, solistami łódzkiego Teatru Wielkiego – premiera miała miejsce 1 kwietnia 2005 roku;

W 2015 roku wzięła udział w interdyscyplinarnym projekcie „Metropolis”, gdzie wraz z Władysławem Komendarkiem (instrumenty klawiszowe) oraz Igorem Gwaderą (gitara elektryczna) stworzyła na żywo ścieżkę dźwiękową do niemego filmu F. Langa „Metropolis” (1927 r.) – premiera odbyła się 24 października 2015 roku podczas 7. Międzynarodowego Festiwalu Producentów Muzycznych Soundedit. Projekt był również realizowany 20 marca 2016 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi oraz 16 maja 2016 roku w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie. W 2017 roku koncerty Projektu „Metropolis” miały miejsce w Warszawie (Studio S1 Polskiego Radia), Drawsku-Pomorskim, Goleniowie i Szczecinie. Władysław Komendarek, Agnieszka Makówka i Igor Gwadera, artyści tworzący Projekt „Metropolis”, wystąpili również w TVP Kultura w programie Pegaz.

W 2017 roku zrealizowała projekt „100 pieśni na 100 lat niepodległości”, będąc jego pomysłodawcą i koordynatorem w Teatrze Wielkim w Łodzi.

W 2017 roku odbył się koncert jubileuszowy z okazji 50-lecia Teatru Wielkiego w Łodzi – 20 stycznia 2017 r.

W 2018 roku wzięła udział w widowisku multimedialnym z okazji 100-lecia Niepodległości RP „Bal u Naczelnika” w reżyserii Jerzego Wolniaka – premiera odbyła się 27 października 2018 r.

Od 2020 roku wciela się w rolę Śpiewaczki operowej w sztuce Anny Burzyńskiej „Akompaniator” (reżyseria: Mariusz Pilawski, premiera: październik 2020 r.).

Od 2021 roku występuje w sztuce „Paradiso” według Dantego (reżyseria: Ewa Wycichowska, premiera: 2021 r.).

Nagrody

  • 1992 r. – druga nagroda (pierwszej nie przyznano) na Międzyuczelnianym Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju;
  • 1994 r. – wyróżnienie na Konkursie im. Roberta Schumanna w Zwickau;
  • 1995 r. – trzecia nagroda na Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu;
  • 1997 r. – finalistka Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Antonína Dvořáka w Karlowych Varach;
  • 2000 r. – Nagroda Państwowej Akademii Nauk dla „Najlepszej Artystki”;
  • 2007 r. – nagroda „Złota Maska” za najlepszą kreację wokalno-aktorską w roli Cherubina w „Weselu Figara” W.A. Mozarta;
  • 2007 r. – Nagroda Marszałka Województwa Łódzkiego za całokształt twórczości;
  • 2011 r. – Nagroda Marszałka Województwa Łódzkiego za propagowanie województwa łódzkiego w Polsce;
  • 2014 r. – Nagroda Marszałka Województwa Łódzkiego za całokształt twórczości;
  • 2014 r. – Nadanie przez Ministra Kultury i Sztuki honorowej odznaki „Zasłużony dla kultury polskiej”.
  • 2021 r. – Uhonorowanie brązowym medalem „Założony Kulturze Gloria Artis”.

Dyskografia

  • „Przygody króla Artura” Grażyna Bacewicz;
  • „Bezdomna jaskółka” Simon Laks;
  • „Monbar czyli Filibustierowie” Ignacy Dobrzyński;
  • „Poświatowska i muzyka” Nawe, Makówka, Zając-Caban.

Bibliografia