Agnieszka Gromkowska-Melosik

Agnieszka Gromkowska-Melosik

Agnieszka Aleksandra Gromkowska-Melosik to polska profesor nauk społecznych, która specjalizuje się w obszarach pedagogiki, feminologii oraz socjologii edukacji.

Życiorys

Ukończyła studia pedagogiczne na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w 1998 roku. W 2002 roku obroniła doktorat na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, na podstawie pracy pt. Rekonstrukcje i reprezentacje kobiecości w kulturze globalnej. Studium socjopedagogiczne, której promotorem był profesor Zbigniew Kwieciński. Habilitację uzyskała w 2011 roku na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM, na podstawie swojego dorobku naukowego oraz rozprawy Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet. Studium dynamiki dostępu. Tytuł profesora nauk społecznych przyznał jej w 2016 roku Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda, opierając się na publikacji Elitarne szkolnictwo średnie. Między reprodukcją społeczno-kulturową a ruchliwością konkurencyjną.

Początkowo była pracownikiem naukowym Zakładu Polityki Oświatowej i Edukacji Obywatelskiej UAM jako adiunkt, a następnie pełniła funkcje wykładowcy, profesora oraz kierownika Zakładu Edukacji Wielokulturowej i Badań nad Nierównościami Społecznymi na Wydziale Studiów Edukacyjnych UAM. W latach 2016–2020 była prodziekanem ds. studiów doktoranckich oraz współpracy międzynarodowej na tym wydziale. Od 2017 roku przewodniczyła Radzie Naukowej Instytutu Badań Edukacyjnych w kadencji 2017–2021 oraz była członkiem Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN.

W swoich książkach i publikacjach naukowych zajmuje się tematami takimi jak nierówności społeczna w edukacji, plagiat oraz fałszowanie dyplomów. Ponadto bada zagadnienia związane z kobiecą tożsamością w kulturze globalnej oraz analizuje rolę kobiet w epoce wiktoriańskiej.

W 2022 roku otrzymała Medal Komisji Edukacji Narodowej.

Książki

Jest autorką lub współautorką wielu publikacji książkowych, w tym:

  • Ukraińskie uchodźczynie wojenne. Tożsamość, trauma, nadzieja, Impuls 2022 (współautorka: Aleksandra Boroń),
  • Kobiecość jako źródło społeczno-kulturowych niepokojów. Krystalizacje i rozproszenia,
  • Testy edukacyjne. Dynamika socjalizacji i selekcji,
  • Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet: studium dynamiki dostępu,
  • Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej,
  • Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy: studium z socjopatologii edukacji,
  • Elitarne szkolnictwo średnie: między reprodukcją społeczno-kulturową a ruchliwością konkurencyjną,
  • Kobieta epoki wiktoriańskiej: Tożsamość, ciało i medykalizacja,
  • Tożsamość w społeczeństwie współczesnym: pop-kulturowe (re)interpretacje (redakcja naukowa),
  • Krótkie wykłady z socjologii edukacji,
  • Kobiecość w kulturze globalnej: rekonstrukcje i reprezentacje,
  • Edukacja i społeczeństwo: dynamika socjopedagogicznych konstrukcji.

Wybrane publikacje naukowe

Wśród jej publikacji naukowych znajdują się:

  • Education, culture and reconstructions of femininity in modern Japan (escape from/to equality and freedom),
  • Plagiat. Konteksty edukacyjne i społeczno-kulturowe.

Przypisy

Bibliografia

Agnieszka Gromkowska-Melosik: Edukacja i (nie)równość społeczna kobiet: studium dynamiki dostępu. Impuls, 2011. ISBN 978-83-7587-637-6.

Agnieszka Gromkowska-Melosik: Problemy nierówności społecznej w teorii i praktyce edukacyjnej. Impuls, 2008. ISBN 978-83-7587-111-1.

Agnieszka Gromkowska-Melosik: Ściągi, plagiaty, fałszywe dyplomy: studium z socjopatologii edukacji. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2007. ISBN 978-83-7489-061-8.

Agnieszka Gromkowska-Melosik: Kobieta epoki wiktoriańskiej: Tożsamość, ciało i medykalizacja. Impuls, 2013. ISBN 978-83-7850-410-8.

Agnieszka Gromkowska-Melosik: Kobiecość w kulturze globalnej: rekonstrukcje i reprezentacje. Wolumin, 2002. ISBN 978-83-88536-40-3.

Agnieszka Gromkowska-Melosik: Plagiat. Konteksty edukacyjne i społeczno-kulturowe. Nauka, 2009. ISBN 978-83-88536-40-3.

Przeczytaj u przyjaciół: