Agnieszka Grodzińska (urodzona w 1984 roku w Opolu) to polska artystka, która zajmuje się tworzeniem instalacji, malarstwa, rysunków oraz ruchomych obrazów wideo. Jest autorką wystaw, projektów badawczych, tekstów o sztuce oraz publikacji artystycznych i naukowych.
Życiorys
Agnieszka Grodzińska ukończyła Zespół Państwowych Placówek Kształcenia Plastycznego im. Jana Cybisa w Opolu. W 2009 roku obroniła dyplom na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu, a w 2014 roku uzyskała stopień doktora, natomiast w 2020 roku habilitację na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Obecnie współprowadzi pracownię obrazu na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuki w Szczecinie.
W latach 2014–2016 współpracowała z magazynem artpunkt, prowadząc autorską kolumnę pod tytułem Read and Die.
Twórczość
Artystka wykorzystuje technikę found footage. Zajmuje się zagadnieniami związanymi z multiplikacją, reprodukcją, konstrukcjami systemowymi oraz mechanizmami dyscyplinowania zarówno na poziomie społecznym, jak i indywidualnym.
W twórczości Grodzińskiej kluczowe są pojęcia obrazów i obrazowania. Artystka bada procesy wytwarzania obrazów, ich dystrybucję, przemiany, cyrkulację oraz ostateczne miejsca i znaczenia, jakie przyjmują. Korzysta zarówno z konwencji sztuki, jak i z różnorodnych „niskich” metod obrazowania, takich jak dokumentacja, użytkowe, medialne, reklamowe czy prywatne, które po wyjęciu z ich pierwotnego kontekstu stają się materiałem dla jej badań i realizacji.
Jak zauważa Jakub Bąk:
„Odbicia na obrazach Agnieszki Grodzińskiej w zdecydowanej większości mają charakter obrazów widmowych. Stanowią widzialny ekwiwalent nieistniejących już bytów, przypominających zjawy z pokazu spirytystycznego. W swoich badaniach nad procesem wytwarzania (malarstwo) i udostępniania (wystawa, książka) obrazów, odważnie eksploruje możliwości niskich technik reprodukcji, takich jak ksero, riso, skaner i biurowa drukarka. Jej działania nie są skierowane na kokietowanie trashową niedoskonałością. Kolejne, coraz bardziej złożone systemy redystrybucji, które buduje na swoich wystawach i w wydawnictwach, oraz stale rozwijające się ciągi przedstawień jednoznacznie wskazują na systematyczną logikę pracy nad przeformatowaniem, ruchem, próbą i obrazowaniem w swej istocie.”
W nowszych pracach artystka porusza również tematykę procesów poznawczych i adaptacyjnych oraz mechanizmu „formowania” jednostki, który oparty jest na schemacie: obserwacja-nauka-powtarzalność-wzór. Zastanawia się nad możliwymi alternatywami dla monotonii określonego systemu edukacji, struktur pracy oraz społecznych norm.
Stypendia i nagrody
Grodzińska jest dwukrotną stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (w latach 2009 i 2011) oraz finalistką konkursu Talenty Radia #3 (2012). Otrzymała także stypendium w programie Art in General w Nowym Jorku (2019) oraz w Programie Wyszechradzkim/Visegrad Fund (w 2016 roku w Pradze i w 2018 roku w Budapeszcie). Uczestniczyła w programach rezydencyjnych, m.in. w Gyeongju Art Centre podczas międzynarodowej rezydencji Art Festival w Gyeongju (Korea, 2019), betOnest/The Emergence of a New Art Space w Stolpe/Oder, Brandenburgia (2017), Institut für Alles Mögliche (Berlin, 2015) oraz BANSKÁ ST A NICA Contemporary (Słowacja, 2014). W 2014 roku została wyróżniona nagrodą Medal Młodej Sztuki w kategorii sztuk wizualnych.
Wybrane wystawy
Artystka brała udział w wielu wystawach solowych oraz zbiorowych w Polsce i za granicą, w tym:
- Headquaters, Galeria Skala, Poznań, 2021
- Traffic of Favours, Galeria Mak, Wenecja, 2019
- Are you choking?, Galeria Rodriguez, Poznań, 2019
- Soon this body will be still, Matca Art Space, Cluj-Napoka, Rumunia, 2019
- Artists in Residence/Open-Studio, Art in General, Nowy Jork, 2019
- Roy da Prince, Galeria Futura, Praga, Czechy, 2016
- Streaching Space, Galeria Inda, Budapeszt, Węgry, 2016
- Artist in Residence, Futura Karlin Studio, Praga, 2016
- Beyond the Obvious – Contemporary Women Artists from CEE, Budapest Gallery Weekend, Galeria Inda, Budapeszt, 2015
- Chcesz mieć spokój w grobie, nie zostawiaj nic po sobie, BWA Zielona Góra, 2015
- Saturation Rhythm, Galerie Laboratorio, Praga, Czechy, 2013
- Impossibility vs. Self-censorship, El Matadero, Madryt, Hiszpania, 2013
- Echo Park, Galeria Starter, Warszawa, 2011
Publikacje
Artystka ma na swoim koncie m.in. takie publikacje jak:
- Classy of an Art Class: Nawigacje/Navigations i Ćwiczenia/Exercise, wyd. Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów, Akademia Sztuki w Szczecinie, 2018
- Helo Frame. Picturemaking is coming. Postreprodukcyjne praktyki artystyczne., wyd. Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie, 2016
- Hard Light in the Light Heat, wyd. Galeria Wozownia, Toruń, 2015
- Flex-o-View. S-q-u-e-e-z-e to Focus, wyd. Galeria Starter, Warszawa, 2014
- Echo Park, wyd. Galeria Starter, Warszawa, 2011